Krzesła nad Szczyrbskim

W popularnej także w Polsce stacji zimowej Szczyrbskie Pleso w Wysokich Tatrach ruszyła budowa nowego, ośmioosobowego wyciągu krzesełkowego. To największa inwestycja w infrastrukturę sportową ośrodka od 15 lat.

Zarządzająca kurortem spółka Tatry Mountain Resorts zapowiada, że dzięki nowej kolejce narciarze będą mogli nie tylko szybciej dostać się na stoki, ale też odciążona zostanie najbardziej dotąd oblegana strefa ośrodka, a zatem poprawi się bezpieczeństwo na trasach. Jak zapewnił mnie Marian Galajda, odpowiedzialny w TMR za kontakty z mediami, krzesełka ruszą już najbliższej zimy!

Kolej krzesełkowa Leitner w Szczyrbskim Plesie – wizualicja

Stacja dolna powstanie na wysokości 1378 m n.p.m. (czyli w miejscu dolnej stacji działającego od 1976 r., a więc niemal pół wieku!, wyciągu Poma). Górna zaś na Medvedej Kopie, czyli na 1567 m n.p.m. Jak tłumaczy w komunikacie prasowym Igor Rattaj, prezes zarządu TMR, „kolejka będzie obsługiwać praktycznie dwie lokalizacje – zabierze narciarzy wyżej niż stary wyciąg i umożliwi im zjazd z Medvedej Kopy w stronę kolejki Furkota lub po trasach Solisko i Turistická. Wraz z sąsiadującymi trasami zjazdowymi i sztucznym naśnieżaniem udostępni więc kolejne setki metrów niebieskich tras dla początkujących i słabszych narciarzy. Co więcej, będą mogli z niej korzystać narciarze w każdym wieku i o różnym poziomie umiejętności – czego nie można było powiedzieć o starym wyciągu”.

Ekologicznym walorem inwestycji jest połączenie istniejących tras zjazdowych bez konieczności budowania nowych. Również przy wytyczaniu jej trasy i budowie podpór (będzie ich dziewięć) wykorzystane zostaną istniejące przecinki leśne – nie będą zatem potrzebne wycinki. Sama kolejka przyczyni się do zmniejszenia hałasu w rejonie. Dolna stacja zostanie zaprojektowana w sposób minimalistyczny, bez dodatkowych budynków, aby ograniczyć ingerencje w środowisko. Po zakończeniu pracy krzesełka będą przechowywane bezpośrednio w dolnej stacji, bez konieczności budowy garażu. Przy oklejce zamontowane zostaną również… certyfikowane odstraszacze ptaków, mające zapobiec kolizjom zwierząt z krzesełkami.

Kolejka będzie mogła nadto pracować nawet w razie gorszych warunków atmosferycznych (czyli silnego wiatru) w górnych partiach ośrodka, gdy nie można korzystać z kolejki Solisko Express.

Dostawcą instalacji jest firma Leitner. Krzesełka mają być wyposażone w osłony przeciwko wiatrowi. Kolej będzie mieć niemal kilometr długości, pokonywać 189 m różnicy poziomów i być w stanie w godzinę wywieźć w górę 2400 narciarzy. Koszt prac szacowany jest na 11 mln euro.