Baletowe Must-See

Udostępnij
Wyślij emailem
Drukuj

3 maja

LAC, Les Ballets de Monte-Carlo, Mezzo

Choreografia: Jean-Christophe Maillot
Muzyka: Piotr Czajkowski

4 maja

BALANCHINE | FORSYTHE | SIEGAL, PREMIERA, Staatsballett Berlin, STAATSOPER UNTER DEN LINDEN

THEME AND VARIATIONS

Choreografia: George Balanchine
Muzyka: Piotr Czajkowski

THE SECOND DETAIL

Choreografia: William Forsythe
Muzyka: Thom Willems

OVAL

Choreografia: Richard Siegal
Muzyka: Alva Noto

4 – 11 maja

ROSAS – Les Six Concertos Brandebourgeois, Balet Opery Paryskiej/ Palais Garnier, Mezzo i Mezzo Live HD

Choreografia: Anne Teresa De Keersmaeker
Muzyka: Jan Sebastian Bach

4 maja – 18 czerwca

ŚPIĄCA KRÓLEWNA, RETRANSMISJA, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

Choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy
Muzyka: Piotr Czajkowski

Zdjęcie: Damir Jusupow/ Teatr Bolszoj. Materiał prasowy: nazywowkinach.pl

Zdjęcie: Damir Jusupow/ Teatr Bolszoj. Materiał prasowy: nazywowkinach.pl

8 – 31 maja

ZŁOTY WIEK, RETRANSMISJA, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

Nina Kapcowa i Michaił Łobuchin. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Nina Kapcowa i Michaił Łobuchin. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Choreografia: Jurij Grigorowicz
Muzyka: Dmitrij Szostakowicz

Pierwsze libretto napisał reżyser filmowy – Aleksandr Iwanowski. Na wystawie przemysłowej „Złoty wiek”, w bliżej nieokreślonym mieście w zachodniej Europie, faszystowska drużyna piłkarzy rywalizowała z drużyną komunistyczną. Był też pokaz wielkiej armaty („najważniejszego eksponatu”) i runda bokserska między białym i czarnoskórym bokserem. Tancerka kabaretowa (Olga Jordan) – tańcząc zmysłowe adagio w parze z Faszystą (Leonid Ławrowski) – uwodziła radzieckiego Kapitana (Konstantin Zujkow). Komsomołka spacerowała po mieście z Murzynem. Kapitalistyczni stróże porządku urządzili prowokację, aby skompromitować Kapitana. Na stadionie trwały zawody sportowe w różnych dyscyplinach – boksie, rzucie dyskiem, tenisie, koszykówce i piłce nożnej. Projekcje filmowe ukazywały burżuazyjne rozrywki i pogoń policji za Komsomołką i Murzynem. W finale – podczas potańcówki urządzonej pod hasłem „Złoty wiek” – Galina Ułanowa jako młoda zachodnia Komunistka demaskowała podstępnego Faszystę, w tym samym czasie towarzysze-robotnicy uwalniali więźniów politycznych; spektakl kończył się „Tańcem solidarności” robotników z piłkarzami radzieckimi. Uznanie zdobył „Złoty wiek” dopiero na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie w 1982 r. Z nowym librettem napisanym przez Isaaka Glikmana i Jurija Grigorowicza, autora choreografii. Akcja przeniesiona została do portowego miasta z lat 20. XX w.

„Złoty wiek” Dmitrija Szostakowicza

Nina Kapcowa i Rusłan Skworcow. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Nina Kapcowa i Rusłan Skworcow. Zdjęcie: Damir Jusupow, Teatr Bolszoj

Obsada: Nina Kapcowa, Rusłan Skworcow, Michaił Łobuchin, Jekaterina Krysanowa, soliści, koryfeje i zespół baletowy.

10 maja

UN JOUR OU DEUX, Balet Opery Paryskiej, Mezzo

Choreografia: Merce Cunningham
Muzyka: John Cage, „Etcetera”

11 maja

CISZA, PRAPREMIERA, XXV Łódzkie Spotkania Baletowe, Teatr Wielki w Łodzi

Choreografia: Ivan Cavallari
Muzyka: Ludwig van Beethoven

19 maja

Carmen-Suita & Pietruszka, TRANSMISJA LIVE HD/ PREMIERA W KINACH, Bolshoi Ballet Live, nazywowkinach.pl

„Pietruszka” w choreografii Edwarda Cluga. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

„Pietruszka” w choreografii Edwarda Cluga. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

Choreografia: Alberto Alonso (Carmen) / Edward Clug (Pietruszka)
Muzyka: Georges Bizet / Rodion Szczedrin (Carmen) / Igor Strawiński (Pietruszka)

Obsada:

CARMEN: Swietłana Zacharowa, Denis Rodkin, Michaił Łobuchin, Witalij Biktimirow, Olga Marczenkowa

PIETRUSZKA: Denis Sawin, Jekaterina Krysanowa, Anton Sawiczew, Wiaczesław Łopatin

Denis Sawin - Pietruszka, Jekaterina Krysanowa - Balerina, Gieorgij Gusiew - Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

Denis Sawin – Pietruszka, Jekaterina Krysanowa – Balerina, Gieorgij Gusiew – Szarlatan. Zdjęcie: Jelena Fetisowa/Teatr Bolszoj

26 i 31 maja

SYLFIDA, Staatsballett Berlin, Deutsche Oper Berlin

Staatsballett Berlin

Staatsballett Berlin

Choreografia: August Bournonville (wersja z 1836 r. zrealizowana przez Franka Andersena)

Klucz do sukcesu leży w dobrym wystawieniu.
Duńczycy nie muszą się tym martwić. „Sylfida” nigdy nie wypadła z ich repertuaru. Rekonstrukcja nie jest więc konieczna, choreografia jest po prostu – zgodnie z tradycją – przekazywana z pokolenia na pokolenie. Między innymi przez Franka Andersena, w latach 1985-1994 i 2002-2008 dyrektora artystycznego Królewskiego Baletu Duńskiego, wybitnego specjalistę od baletów Augusta Bournonville’a. To on pracował ze Staatsballett Berlin i zagwarantował powodzenie przedsięwzięcia.

Berlińska „Sylfida”

Muzyka: Herman Løvenskiold
Scenografia i kostiumy: Marie i Dali
Reżyseria światła: Ellen Ruge

30 maja

VAN DIJK | EYAL, Staatsballett Berlin, Komische Oper Berlin

DISTANT MATTER

Choreografia: Anouk van Dijk
Muzyka: Jethro Woodward
Reżyseria światła i scenografia: Paul Jackson, Anouk van Dijk, Claus de Hartog
Kostiumy: Jessica Helbach

HALF LIFE

Choreografia: Sharon Eyal i Gai Behar
Muzyka: Ori Lichtik
Kostiumy: Rebecca Hytting
Reżyseria światła: Alon Cohen

Grupa trzynastu tancerek i tancerzy, w cielisto-skąpych kostiumach, drepcze w miejscu, przez większość czasu na ugiętych lekko kolanach, ale oprócz tego ciekawie zastosowanego transowego plié, pojawia się też dające lekki oddech relevé. Artyści giętko i plastycznie tańczą tułowiem, ramionami, ręce wykonują ruchy raz płynne, raz nieco kanciaste, dłonie dotykają ciała. Taki hipnotyczny seans trwa około 20 minut. I nagle – zupełnie niespodziewanie – następuje zmiana nastroju, pojawia się inny rodzaj napięcia.

Premiera w Berlinie. Sharon Eyal tworzy coś nowego

THE WHITE CROW (Biały kruk) – w kinach

Reżyseria: Ralph Fiennes
Scenariusz: David Hare na podstawie „Nureyev: A Life” Julie Kavanaugh
Choreografia i konsultacja scen tanecznych: Johann Kobborg

Sekwencja zdarzeń dziejących się na lotnisku – od momentu, kiedy Nuriejew dowiaduje się, że nie leci do Londynu, aż do podjęcia przez niego ostatecznej decyzji – trzyma w napięciu, jak w najlepszym filmie sensacyjnym, którego zakończenia jeszcze nie znamy.

– Kierownicy, urzędnicy

W obsadzie: Oleg Ivenko (Rudolf Nuriejew), Ralph Fiennes (Aleksander Puszkin), Czułpan Chamatowa (Ksenia Puszkin), Raphaël Personnaz (Pierre Lacotte), Siergiej Połunin (Jurij Sołowiew), Adèle Exarchopoulos (Clara Saint), Anastazja Mieskowa (Ałła Osipienko)

Udostępnij
Wyślij emailem
Drukuj
Reklama