Pięć pierwszych

Udostępnij
Wyślij emailem
Drukuj

Czy pamiętają Państwo łamigłówkę KenKen? Przypomnę na mini-przykładzie na czym polega.

PP_1

W pola kwadratu n×n (w tym przypadku 4×4) należy wpisać liczby od 1 do n tak, aby w każdym wierszu i w każdej kolumnie znalazły się różne liczby. Kluczem do rozwiązania jest podział kwadratu na działki złożone z kilku pól – w rogu każdej znajduje się wynik działania na wszystkich liczbach, które powinny się w tej działce pojawić. Rodzaj działania określa znak obok wyniku.
Prawdopodobnie los KenKen byłby taki, jak mnóstwa innych łamigłówek, czyli utkwiłaby ona na łamach niszowych pisemek i stron internetowych, gdyby przed sześciu laty nie przygarnął jej New York Times. A co istotniejsze, hołubi do dziś – w każdym numerze tego szacownego dziennika można znaleźć dwa zadania o różnym stopniu trudności. To prasowy ewenement. Żadne czasopismo tak wytrwale nie lansowało nowej łamigłówki.
KenKen poza rozrywkowymi ma także spore walory edukacyjne, nic więc dziwnego, że za sprawą rubryczki w NYT zaczął uatrakcyjniać lekcje arytmetyki nie tylko w amerykańskich szkołach. Przed miesiącem odbył się w Nowym Jorku pierwszy międzynarodowy turniej dla uczniów nazwany szumnie mistrzostwami świata w KenKen.
Z autorskiego, merytorycznego punktu widzenia standardowa łamigłówka ma jedną słabą stronę – nadmiar informacji. Sporo znaków działania, a niekiedy także niektóre wyniki można usunąć z diagramu, a rozwiązanie nadal będzie jedno. W ambitniejszych formach zadań ta wada bywa ograniczana lub eliminowana. Pojawiają się też mocno zakręcone odmiany KenKen. Oto jedna z nich.

PP_2

Piszemy o tym, co ważne i ciekawe

Żałoba w kabarecie

Dotąd rozśmieszała Polskę, teraz ją zasmuciła. Joanna Kołaczkowska była jasnym punktem sceny kabaretowej bazującej na inteligentnym humorze. Ta era już powoli zmierzcha.

Aleksandra Żelazińska

Do diagramu należy wpisać pięć różnych liczb pierwszych – oczywiście każdą pięciokrotnie i tak, aby w żadnym wierszu ani kolumnie nie było powtórek. Podane są wyniki działań, ale brak znaków określających ich rodzaje.
Czy wyniki tworzą zbiór krytyczny, tzn. czy usunięcie któregoś zwiększyłoby liczbę rozwiązań? – oto jest pytanie dodatkowe.

Kom

Udostępnij
Wyślij emailem
Drukuj
Reklama