Perełka bis
Zadania szachowe nie mają wzięcia wśród amatorów diagramowych łamigłówek logicznych japońskiego typu, czyli spokrewnionych z sudoku. Właściwie trudno się temu dziwić, bo to jakby inny świat, a co istotniejsze – początkującym szachistom rozwiązywanie takich zadań kojarzy się głównie z metodą prób i błędów, a to zwykle nie jest zachęcające.
Tymczasem w przypadku moich ulubionych dwuchodówek próbować i błądzić wystarczy w znacznie mniejszym stopniu niż korzystać z innych, logicznych sposobów. Warto więc tylko poznać tę logikę, aby doświadczyć satysfakcji z radzenia sobie z takimi formalnie dość prostymi zadaniami i dostrzec ich piękno.
Krótką lekcję rozwiązywania dwuchodówek poprowadził na łamach Łamibloga dawno temu siedmiokrotny mistrz świata w rozwiązywaniu zadań szachowych Piotr Murdzia. Przed zmaganiami z poniższą dwuchodówką warto przypomnieć sobie tę lekcję, która jest tu.
Dwuchodówka pochodzi z łamów British Chess Magazine. Jest nieco trudniejsza niż poprzednia, ale moim zdaniem bardziej zasługuje na określenie „perełka”. W rozwiązaniu wystarczy podać pierwszy (genialny!) ruch białych.

Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
Rozwiązanie „Perełki bis” jest takie:
1. Kg7!
To genialny ruch-czekanie królem – po nim białe nie mają nawet bezpośredniej groźby mata, ale po każdej odpowiedzi czarnych dostają mata drugim ruchem.
Kilka głównych wariantów (po 1.Kg7!):
1… Ka1 2. Hb1#
1… Sd5 2. Hb1#
1… Se4 2. Gg8#
1… Sb5 2. Hg8#
1… Sa4 / Sd1 / Se2 / Sb1 2. Hb1#
Król z F7 na G7
1. Kg7
Jeśli 1 …Sb5, to wtedy 2. Hg8#
Jeśli 1 …Se4, to wtedy 2. Gg8#
Jeśli 1 …Sb1, to wtedy 2. Hxb1#
W pozostałych przypadkach (1 …Ka1, 1 …Sd1, 1 …Se2, 1 …Sd5, 1 …Sa4) mamy 2. Hb1#
Fascynujące są te zadania, zarówno dzisiejsze, jak i poprzednie 😀
Rzeczywiście rozwiązywanie trwało nieco dłużej, niż za poprzednim razem. Kusi pole g8, na którym można by dać szacha-mata zarówno Gońcem, jak i Hetmanem. Aby to umożliwić, odchodzimy królem: Kg7! Czarne mają teraz jeden ruch swoim królem, ale jak go wykonają, to będzie G:c3X. Skoczkiem mogą zablokować linię b oraz przekątną b1-h7, ale jeśli koń uda się na b5, to mamy Hg8X, a jak na e4, to Gg8X. Inny ruch prowadzi do Hb1X. Co tu jest rzeczywiście spektakularne, to fakt, że król ma 8 pól do wyboru by się usunąć, jest daleko, ale tylko jedno pole jest właściwe, bo albo czarne przedłużają swój żywot, dając szacha skoczkiem, albo król staje się zawalidrogą.
Poprawka: oczywiście po ruchu królem nie G:c3X, a Hb1X.
Kg7
1 Kg7
Prosze popatrzec na nie-2X:
S.Kozlowski, 1931, Wygrana (tylko 3 istotne posuniecia)
B: Kf3, Wh7, Gh8, pg6; Cz: Kg8, Wf8, pf7.
(patrz ksiazke Jana Rusinka o Kozlowskim, Wwa, 2025)
Też perełka, choć to właściwie studium.
mp
d4-e3
G h1-g8
G h7-g8 (korekta)
Kg7
Kapitalne. Wykwintnie podane. Łamigłówka jak sen. Był chaos, był „pstryk” – obudziłem się, wszystko wiedziałem i rozumiałem. Jak stała się jasność z upływem czasu zapomniałem. Dlatego badania nad „pstrykiem” będę kontynuował.
Z porad skorzystałem.