Srebrny złodziej
Kim jest ten wielki złodziej, który pojawia się na listach piątkowych premier? Mam nieodparte wrażenie, że musi to być David Byrne, który w nowy, pierwszy od siedmiu lat materiał wjeżdża utworem Everybody Laughs na silniku Walk On The Wild Side. Na nowym albumie 73-letni artysta jest sobą w każdym wymiarze – angażuje do współpracy nowy zespół, kilkunastoosobową Ghost Train Orchestrę z Brooklynu, nowojorską do szpiku kości, sprawdzoną w wykonaniach muzyki Moondoga, wygląda poza zachodnią rytmikę, ku latynoamerykańskiej (niezły ostatni singiel What Is The Reason For It?, do tego finałowe The Truth), a wreszcie układa całość w program dość spójny pod względem lirycznym. Pracuje w rozbudowanych aranżacjach, ale zadaje proste pytania, zbliżając się do granicy naiwności i po raz kolejny już wydaje się radośniejszy niż sugerowałaby to otaczająca go rzeczywistość. A to tyleż obciążenie, ile prawdziwy skarb – któż się nie złapał na skipowaniu współczesnej kultury w poszukiwaniu czegoś podnoszącego na duchu?
Przy tym wszystkim Byrne potrafi się lekko do siebie zdystansować (mam wrażenie, że to właśnie robi w The Avant Garde), podyskutować z Rebekką Solnit (She Explains Things To Me) tonem, który nie narazi go na groźbę odrzucenia przez jej czytelniczki i czytelników. Kreatywnie wykorzystuje papiery, jakie daje mu własne dziaderstwo. Wraca też do pandemicznych wspomnień w My Apartment Is My Friend (you’ve seen me at my very worst). Rozwijam trochę te wątki w tekście, który w POLITYCE ukaże się we wtorek (cyfrowo) lub w środę (na papierze), ale nie znudziło mnie wielokrotne słuchanie tej płyty, choć nie uważam jej za arcydzieło. A co do podkradania pomysłów innym czy samemu sobie? Byrne nie musi niczego udowadniać. Mało więc ważne, od kogo pożyczył, tylko w jakim stylu, z jaką nonszalancją to wykorzystał.
Co do tego prawdziwego Wielkiego Złodzieja, czyli grupy Big Thief, jest zbudowana właściwie odwrotnie. Kiedy u Byrne’a mamy zręcznie dobrane single, na Double Infinity najbardziej przekonują utwory albumowe. Te trochę bardziej impresyjne, transowe, momentami uskrzydlające. No Fear, Words, Z singlowych zdecydowanie się sprawdza i komponuje z powyższą dwójką Grandmother z udziałem Laraajiego. Zespół działa sprawnie po odejściu basisty Maxa Oleartchika, a Adrianne Lenker nie ściga się sama że sobą i daje pograć kolegom, jej udział w tym przedsięwzięciu wart jest już sam w sobie zakupu płyty, bo to z kolei wybitna postać współczesnej sceny. Tyle że mocno ostatnio eksploatowana. Tutaj trudno jej nie tylko przebić poprzedni album Big Thief, ale i własną, solową zeszłoroczną płytę.
Jeśli spojrzeć na to bez zwracania uwagi na grupy słuchaczy, fandomy, środowiska i upodobania, Big Thief nagrali album muzycznie pełniejszy, satysfakcjonujący, jest być może nawet większym złodziejem uwagi, choć zarazem i tu mało zaskoczeń. A jeśli spojrzeć na dyskografie grupy Adrianne Lenker i eks-lidera Talking Heads, to można dojść do wniosku, że to Byrne nagrał album, który może bardziej pogodzić swoich słuchaczy, być może nawet – dzięki spójnej formule i dość jasnemu przesłaniu (pytanie o to, kim sami jesteśmy) – zostać zapamiętany na dłużej.
BIG THIEF Double Infinity, 4AD 2025
DAVID BYRNE Who Is the Sky?, Matador 2025
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
31.08 Talachan Dreams & Confidence, BAS
1.09 Black Lips Season of the Peach, Fire
1.09 Time Is The Ruler Opt Out
2.09 Jetski The Radiant Radish, Hausu Mountain
2.09 Richard Hronský Pohreb, Mappa
5.09 Alessandro Bosetti Carnaval 2, Three:Four
5.09 Big Thief Double Infinity, 4AD
5.09 Blankfor.ms After The Town Was Swept Away, Leaving
5.09 Brian Dunne Clams Casino, Missing Piece
5.09 Chip Wickham The Eternal Now, Gondwana
5.09 David Byrne Who Is the Sky?, Matador
5.09 Drumbientone feat. Mira Opalińska Time Diary, Audio Cave
5.09 Etceteral Kimatika, Glitterbeat
5.09 Faithless Champion Sound
5.09 Fieldwork Thereupon, Pi Recordings
5.09 Fire-Toolz Private Angel Message
5.09 Flur Plunge, Latency
5.09 Gazelle Twin Mudtown (Ar y Ffin)
5.09 Jadwiga Zarzycka Personel, Kayax EP
5.09 James K Friend, AD93
5.09 JayWood Leo Negro, Captured Tracks
5.09 Jean-Michel Jarre Live in Bratislava
5.09 Katokye Obuhangwa bwa Banyankore na Bahororo, Nyege Nyege Tapes
5.09 Kaukolampi Synestopia Variations 1-4, Om
5.09 La Dispute No One Was Driving the Car, Epitaph
5.09 Laura Cannell The Visible Light of Other Worlds, Brawl
5.09 Liv Andrea Hauge Trio Døgnville, Hubro
5.09 Lucrecia Dalt A Danger to Ourselves, RVNG intl
5.09 Mal Waldron Candy Girl, Strut
5.09 Marina Mello Deságua, Buh
5.09 Okkyung Lee just like any other day (어느날): background music for your mundane activities, Shelter Press
5.09 Orcutt Shelley Miller Orcutt Shelley Miller, Silver Current
5.09 People’s People The People’s People Present The Spirit Of David, Frederiksberg
5.09 Peyton Au, Stones Throw
5.09 Rick Asikpo, Afro Fusion Got To Be Me, Soundway
5.09 Saint Etienne International, Heavenly
5.09 Shame Cutthroat, Dead Oceans
5.09 Shrunken Elvis Shrunken Elvis
5.09 Suede Antidepressants
5.09 Titanic Hagen, TAR / MM / UOH
5.09 VA 2015-2025 : Les Disques Bongo Joe – 10 Years of Sonic Explorations, Les Disques Bongo Joe
5.09 VA FASRATⓍ, Father And Son Records And Tapes
5.09 VA I Will Swim to You: A Tribute to Jason Molina, Run For Cover