5 czy 10 tysięcy? Ile zarabia nauczyciel?
Barbara Nowacka zapewniła w radiowej Trójce, że pensje nauczycieli będą rosnąć, jednak już teraz nauczyciel dyplomowany zarabia ok. 10 tys. zł. Czego więc ci nauczyciele chcą?
Nie wiem, skąd ministra wzięła tę kwotę, skoro sami dyplomowani mówią o 5 tys. zł (na rękę), co daje ok. 7 tys. brutto. Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku 2021, uważa, że ignorancja Barbary Nowackiej w sprawach edukacji to wina złych doradców. Ministra otoczyła się ludźmi, którzy nie mają pojęcia o tym, co się dzieje w szkołach. Najwidoczniej zmyślają, a Nowacka im wierzy. Należy ich jak najszybciej wymienić na fachowców.
10 tys. brutto to jest tyle, ile powinien zarabiać nauczyciel dyplomowany z 20-letnim stażem. Z jednej szkoły nie da się tyle wyciągnąć, więc jak ktoś chce mieć taki zarobki, musi dorabiać w innej szkole. I to na minimum pół etatu. Sam biegam do drugiej szkoły, więc wiem, jakie mogą być skutki roboty w dwóch miejscach. Martynowicz mówi o tych skutkach tutaj. Wywiad z Nowacką tutaj (o zarobkach posłuchaj 7’46).
Komentarze
Już tłumaczę. Proszę doliczyć 13. pensję, „wczasy pod gruszą”, dodatki w grudniu, nagrody co 5 lat pracy, odprawy emerytalne.
Ministra „widzi”, ile średnio wydaje na nauczyciela ministerstwo. Nauczyciel widzi swoją wypłatę. To są inne, znacząco różne kwoty.
Na przykład ostatni górnicy narzekają – bardzo głośno! – że zarabiają tylko 4 tysiaki. Pensji podstawowej 🙂
Ach! I godziny nadliczbowe, jeśli gdzieś jeszcze są. Nowacka z pewnością dolicza je do średnich wynagrodzeń.
@PR
PR ale GUS też dolicza wypłaty wynagrodzeń za nadgodziny do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (to jak ministrowie edukacji, wszyscy po kolei mieliby tego nie robić). Nie tylko odprawy emerytalne, premie, nagrody itp.
Nie wszyscy się orientują, że tak jest, potem wychodzi górnik i mówi „bo oni naliczają barbórki, czternastki, dodatki różne i później podają nieprawdę” i staje się internetowym memem.
@Gospodarz
Nowacka – 12 lat „studiowania” u TATUSIA do pierwszego(!) szczebla wyższego wykształcenia – nie umie liczyć raczej. Więc to jej „fachowcy” od PR rzucili coś tam z sufitu … 😉 Skądinąd MEN w celach propagandowych, jak pamiętam, zawsze w danych do statystyk, również międzynarodowych, ZANIŻAŁO czas pracy polskiego nauczyciela (podając tylko godziny „tablicowe”!) i ZAWYŻAŁO zarobki, dodając do nich odprawy emerytalne, zapłatę za „stan nieczynny” oraz nadgodziny, zamiast liczyć zarobki NA ETACIE… Do tego dochodzi efekt ZRÓŻNICOWANEJ wartości złotówki w Polsce gminno-powiatowej i w wielkich miastach – choćby w związku z cenami wynajęcia mieszkania – tu o tym https://www.youtube.com/watch?v=XuGLyUR87j4
To jest niesamowite. Przecież przeciętny 42-latek uczył się angielskiego 12 lat w szkole, 2-3 lata na studiach. Potem pisał po angielsku artykuły naukowe, bo skąd inaczej miałby doktorat. I żeby nie umieć powiedzieć, że pilot, który zginał w wypadku, osierocił (a nie: stracił) 2 dzieci?
Gdzie szkoła robi błąd? Może za dużo słówek, a za mało pełnych wypowiedzi?
Sprawdziłam mój PIT za 2023 tj. 42/43 rok pracy w szkole podstawowej na pełnym etacie jako wychowawca, z dodatkiem wiejskim+ nadgodziny za zastępstwa. Wyszło mi średnio nieco ponad 5200 zł netto.
Dodatek stażowy liczy się tylko do 20 lat pracy.
@Kalina:
https://pbs.twimg.com/media/G0AbZHrWEAAKA6m.jpg
Dodatek stażowy rośnie do 20. roku pracy. A potem liczy się, jakby pracowało się 20 lat.
@Płynna rzeczywistość
Wymiana zdań poniżej wszelkiego poziomu
@Gospodarz
Właśnie widać jak PO-KO, na własne życzenie, przegrywa WYKREOWANĄ w imię WŁASNEJ popularności w niektórych, antyreligijnych, grupach elektoratu przez Baśkę o małym rozumku Nowacką, wojenkę o edukację zdrowotną. Przedmiot kompletnie na dziś NIEPRZYGOTOWANY (podstawy podpisała Baśka 26 marca 2025!) , przede wszystkim bez PRZYGOTOWANYCH do całości nauczycieli – są w zasadzie tylko z ŁAPANKI. Już cały klub posłów PO-KO w Sejmie dostał polecenie!) intensywnego promowania! GW, TVN24 i sama Baśka mówią o ataku Episkopatu itp. itd. Widać, że przedmiot padnie – mało jest SAMOBÓJCÓW chcących uczyć tak KONTROWERSYJNEGO po prawej i lewej stronie politycznej barykady, młodzież ma lepsze zajęcia – no i wyjdzie, że ten Episkopat mocarny jest jak diabli … 😉
A wystarczyło 10% kwoty wydanej na szkolne KAZANIA o zdrowiu(bez słuchaczy na dodatek!) wydać na ATRAKCYJNE filmiki na YT o tej tematyce – do dziś ludzie Krecika z Czech wspominają dobrze ! No ale do tego trzeba GŁOWY i KOMPETENCJI, a nie natręctwa LANSU gdzie się da… 😉
@belferxxx
O przedmioty typu EZ cisnęli aktywiści edukacyjni, stowarzyszenia, koalicje, SOSy, dokładnie ci sami co chcą KEN, w którym chcą zasiąść.
Teraz MEN może się przekonać czy warto było ich słuchać czy lepiej było posłuchać uczniów i rodziców, którzy mówili o przeciążeniu siatką godzin i nauką. I którzy teraz z tego powodu się wypisują masowo z EZ. Niech teraz te SOSy chodzą sobie na EZ.
Wprowadzanie tego przedmiotu do przeładowanej siatki ma zerowy sens.
Ale kto i gdzie miałby oglądać te filmiki?
W domu? Nie obejrzą!!!
W szkole? Prowadzenie lekcji za pomocą puszczania filmików jest bardzo krytykowane, rodzice się gotują, że nauczyciele w SP zamiast prowadzić lekcje filmiki puszczają, teraz jest dużo komentarzy o tym w internetach.
W państwach, w których jest nauczanie blokowe przerabiają np. cały blok związany z ciałem człowieka. I tam leci i biologia, i chemia, i trochę fizyki, i matematyki, i edukacja zdrowotna łącznie z seksualną. Opowiadał mi o tym uczeń, który to miał.
I to ma sens. U nas nauczanie blokowe jest nierealne.
Bo przyroda w 4-6 przeraziła nauczycieli.
Ale można było treści EZ powrzucać do różnych przedmiotów. Biologii, W-f, EdB, informatyki.
Część z nich nawet jest, niestety pokazuje jaka jest praktyczna skuteczność nauczania, ale nic więcej i tak się nie wyciśnie.
@Róża
Do tego czym Ci opowiadano potrzebna jest inna ORGANIZACJA SZKOŁY … 😉
@Róża
Więc są rzeczy, które ludzie jednak na YT oglądają. Tylko trzeba się POSTARAĆ i mieć FACHOWCÓW żeby były ATRAKCYJNIE PODANE. I oczywiście one uczniów generalnie w stolicy czy innych wielkich miastach nie zainteresują(bo są zblazowani atrakcjami), ale w Polsce gminno-powiatowej, o którą najbardziej idzie, owszem … 😉
Skądinąd w PRL były lekcje o wyższości itd. Jaki skutek … 😉
@ Róża
NAWET Tusk mówi o filmie „Było sobie życie”, który w dzieciństwie, potem z dziećmi a wreszcie z wnukami (niedawno!) oglądał… 😉
@belferxxx
To ja spytałam o to dziecko, o te filmiki,
Mówi, że nie ma szans, żeby to było oglądane.
Tzn. żeby to było oglądane trzeba by było zatrudnić do udziału w nich influencerów, którzy są popularni w młodym pokoleniu. I wtedy to mogłoby trafić do uczniów, przy czym ci zblazowani obejrzeliby to dla beki.
Ale teraz proszę sobie wyobrazić reakcje dorosłych, w tym przede wszystkim nauczycieli na fakt, że MEN wydaje bardzo duże pieniądze na filmiki z udziałem influencerów i osób popularnych wśród dzieci i młodzieży.
Bo Pan chyba nie wie jakie to byłyby osoby. Kiedyś oburzał się Pan Matą. Mata to Francja elegancja, byłam nawet na koncercie.
Proszę sprawdzić sobie np. piosenkę Skolima „Wejdę, wyjdę”. Piosenkę Fagaty „Bandycka jazda”. Naprawdę proszę sprawdzić, warto.
Piosenka z tej nieszczęsnej afery w podstawówce w Starachowicach jest przy tym łagodną przyśpiewką. To gwiazdy popularne w tej Polsce gminno- powiatowej. Po obejrzeniu Skolima i Fragaty proszę sobie wyobrazić jak trafić z filmikiem o zdrowiu do ich fanów, jak sprawić, żeby był atrakcyjny.
@Róża
Poglądy Twojego syna niekoniecznie muszą być POWSZECHNE, szczególnie w Polsce gminno-powiatowej. Generalnie TAKIE dzieci jak on SAME się dowiadują czego chcą…. 😉 A teraz zapytaj go o EFEKTYWNOŚĆ przymusowych i powszechnych drogich jak diabli KAZAŃ nauczycieli z łapanki … 😉 BTW na ŚWIECIE wyprodukowano MASĘ filmów w wiadomych celach – może jednak bywają takie, które uczniowie z ciekawości obejrzą. A można to jeszcze z edukacją językową połączyć – mucha (nie Joanna!) nie siada 😉
@belferxxx
A co do tej innej organizacji, która byłaby potrzebna, żeby dzieci sensownie uczyć. Jej oczywiście nie będzie. Naszego systemu nie można zreformować, nie można zrobić dobrego. Jest niż. Będzie niż. I wszystko będzie pozorowaniem zmian, tak żeby utrzymać etaty dla osób, które blokowo uczyć nie chcą. Lepszej szkoły nie będzie. Można wyluzować.
@Róża
Szkołę owszem można STOPNIOWO reformować, ale do tego są potrzebne zupełnie inne KOMPETENCJE, niż paniuś posłanek z MEN, które szkołę widziały ostatni raz na SWOJEJ maturze, a kompetencje mają wyłącznie do politycznej AUTOPROMOCJI – różnych happeningach, połajankach na X itp. itd. Oraz ZDRADY patrona w odpowiednim momencie i za odpowiednią cenę. Za to NIC nie wiedzą np. o ORGANIZACJI i ZARZĄDZANIU, NIGDY NICZYM nie kierowały ani NICZEGO nie organizowały … 🙁
@belferxxx
Nie można. Za dużo kadry niechętnej jakimkolwiek zmianom, za mało dzieci. To będą przechowalnie nawet bardziej dla tej kadry niż dla uczniów.
@ belferxxx 5 września 18.04
Czyżby 30-letni Tusk był jeszcze dzieckiem!?
@ belferxxx 5 września 18.04
Kto to zna wie, że premiera tego serialu miała miejsce w 1987 rokt
Czyżby 30-letni Tusk był jeszcze dzieckiem!?