Co z kluczem?

Udostępnij
Wyślij emailem
Drukuj

Wypracowanie maturalne od 2015 r. będzie inaczej oceniane – to fakt. Wątpię, aby oznaczało to rezygnację z klucza. Przecież egzaminatorzy nie będą oceniać wg własnego widzimisię. Mielibyśmy wtedy groch z kapustą, a nie egzamin.

Informator maturalny wprowadza nowy rodzaj klucza. Składa się on z następujących części:

A. Sformułowanie stanowiska: 0-6 pkt;
B. Uzasadnienie stanowiska: 0-18 pkt;
C. Poprawność rzeczowa: 0-4 pkt;
D. Zamysł kompozycyjny: 0-6 pkt;
E. Spójność lokalna: 2 pkt;
F. Styl tekstu: 0-4 pkt;
G. Poprawność językowa: 0-6 pkt;
H. Poprawność zapisu: 0-4 pkt.

Razem można zdobyć maksimum 50 punktów. Tak egzaminatorzy będą oceniać od 2015 roku, a nauczyciele już od września, aby przyzwyczaić uczniów.

Obecnie obowiązuje nieco inny system oceniania pracy pisemnej:

A. Rozwinięcie tematu: 0-25 pkt;
B. Kompozycja: 0-5 pkt;
C. Styl: 0-5 pkt;
D. Język: 0-12 pkt;
E. Zapis: 0-3 pkt;
F. Walory dodatkowe: 0-4 pkt.

Razem można zdobyć maksimum 50 punktów.

Piszemy o tym, co ważne i ciekawe

Teraz będziesz ważką

Rozmowa z dr Katarzyną Żak-Jasińską, pediatrą zajmującą się opieką paliatywną, o przeżywaniu ostatnich chwil z dziećmi i szukaniu drogi powrotu do życia po ich stracie.

Paweł Walewski

Co uległo zmianie? Przede wszystkim zmniejszona została punktacja za wartości językowe. Do tej pory można było zdobyć aż 17 punktów (za styl i język), po zmianach będzie to tylko 10. Wyodrębniona została poprawność rzeczowa, ale oceniono ją na maksimum 4 punkty. Czyli za niezliczoną liczbę błędów rzeczowych można stracić 4 punkty, a za szeroką wiedzę zyskać też jedynie tyle.

Najważniejszą częścią wypracowania stało się sformułowanie i uzasadnienie stanowiska. Co to konkretnie oznacza, jeszcze nie wiadomo. Aby utrzymać dotychczasowy poziom zdawalności matury (ponad 80 proc. rocznika), trzeba będzie akceptować pisanie o niczym, czyli tzw. lanie wody.

Udostępnij
Wyślij emailem
Drukuj