Dla wodniaków
W przedpoprzednim wpisie ”zapachniało” bezwonnym tlenkiem węgla, czyli czadem, czyli CO, co apartado skwitował ironiczno-retorycznym pytaniem: Czy następny wpis będzie miał tytuł związany z wodą? Pytanie jest, wbrew pozorom, całkiem sensowne, bo w analogicznych „chemicznych” zadaniach logicznych pojawiają się także cząsteczki H2O. W rozwiązaniu poniższego przykładu takiej łamigłówki cząsteczek jest pięć (można by też zastąpić je cząsteczkami CO2).
Z przykładu łatwo się zorientować, na czym polega zadanie: ujawnione są wszystkie atomy wodoru; brakuje atomów tlenu, zatem w niektóre puste kratki należy wpisać symbole O i połączyć każdy dwoma wiązaniami, czyli krótkimi kreseczkami, z dwoma atomami wodoru, tworząc cząsteczkę. Żadne dwa symbole O nie mogą znaleźć się w sąsiednich polach, nawet stykających się tylko rogiem.
W zadaniu wodorów jest 30, więc tlenów i cząsteczek powinno pojawić się 15.
Jeśli w rozwiązaniu „zaszarzyć” pola zajęte przez cząsteczki, to podzielą one diagram na jasne części. Jako rozwiązanie wystarczy podać, ile jest tych jasnych części i z ilu pól składa się każda z nich (w przykładzie części są cztery – 1-, 2-, 3- i 4-kratkowa).
Komentarze
1, 1, 2, 2, 3, 5, 6, 6, 29
1,2,2,3,5,6,6,29
Ostatnio nie idzie mi zbyt dobrze liczenie i przepisywanie
XXHOHXHOXX
XXXHXXXHXH
XHXOXOHXHO
XOHHXHHXHX
XXHOHXOHOX
XOHXXHHXXX
XHXXXOXOHX
XXHOHHXHXH
XXXXXXXXHO
XXXXXHOHXX
__HOH_HO__
___H___H_H
_H_O_OH_HO
_OHH_HH_H_
__HOH_OHO_
_OH__HH___
_H___O_OH_
__HOHH_H_H
________HO
_____HOH__
Obszary (9): 29, 6, 6, 5, 3, 2, 2, 1, 1
29,2,1,6,2,3,6,5,1.
1-kratkowa * 2
2-kratkowa * 2
3-kratkowa * 1
5-kratkowa * 1
6-kratkowa * 2
29-kratkowa * 1
Czterech robotników kopie studnię w trzy dni. Trzech robotników kopie taką samą studnię w cztery dni. Jak długo będzie kopać tę studnię 10000 robotników ?

To zależy, czy będą pracować po trzech czy po czterech jednocześnie, bo więcej ich pewnie do tej studni nie wejdzie
Tę już chyba nie trzeba kopać
Myślałem, że komputer będzie dłużej liczył niż Daję czadu ze względu na rozmiar zadania ale nic z tych rzeczy:
http://pokazywarka.pl/l8y85f/
Jeśli chodzi o kopanie studni to chciałem sprowokować do prezentacji zadań w których teoria nie zgadza się z praktyką ze względu na to że, model teoretyczny nie uwzględnia pewnych dodatkowych czynników występujących w praktyce. Gdyby słowo „studnia” zamienić na klasyczny „rów”, który powszechnie występuje w tego rodzaju zadaniach, to wszystko staje się poważne i obliczalne