Cios w splot okoliczności

Duetowa współpraca, która jest najlepszą prezentacją obojga uczestników? Zdarza się, jak dobrze słychać przy okazji płyty Ego Death, która jest jednym z pozytywnych skutków pandemii: Aho Ssan i Resina pierwszy raz zagrali ze sobą podczas zdalnego koncertu Weavings, projektu Nicolasa Jaara zamówionego przez Unsound. Kiedy rok później w ramach odsłony tego przedsięwzięcia – wreszcie scenicznej – stanęli obok siebie w Łaźni Nowej, przekazując sobie dźwiękowo pałeczkę (cały koncept opierał się – najogólniej – na przekazywaniu sobie inicjatywy przez improwizujących muzyków), byli dla mnie najmocniejszym punktem programu. Napisałem tu nawet wprost, że to był występ tak trafiony, że od razu brzmiał jak początek osobnego projektu. Później dowiedziałem się, że rzeczywiście coś wspólnie robią, sama Resina potwierdzała to zresztą w podkastowej rozmowie w POLITYCE. W kolejnym roku pojawili się też na Unsoundzie w osobnym koncercie i – że tak znów zacytuję wpis z Polifoniizagrali w Filharmonii Krakowskiej koncert najbliższy chyba definicji tego, czym jest dla mnie przede wszystkim Unsound. Niemożliwym w innych okolicznościach spotkaniem estetyk w poszukiwaniu czegoś nowego. Po czym jednak zapadła cisza – nad ukazującym się dziś albumem paryski producent i warszawska wiolonczelistka pracowali dwa lata.    

Płyta zdaje się łączyć koncepcję wszytą niejako w pseudonim artystyczny Karoliny Rec (resin to żywica, dla wiolonczelisty element związany ściśle z wydobywaniem dźwięku) oraz tą wykorzystywaną przez Aho Ssana (rhizomes – znane z tytułu jego ostatniej autorskiej płyty – to kłącza, w zaczerpniętym od Deuleze’a sposobie myślenia – struktura ewoluująca w różnych kierunkach). Powstała muzyka dość organiczna, zarazem prowadzona gestem instrumentalistki i rozwijająca się swobodnie. Potężny świat brzmieniowy Aho Ssana działa tu trochę jak wzmacniacz – zaczynamy także wiolonczeli słuchać jak pod mikroskopem. To, co było małe, delikatne, staje się duże, czasem emocjonalnie przeskalowane – niczym filmowe partie Hansa Zimmera, tyle że z czymś więcej niż tylko mocnym pierwszym wrażeniem, pokazują, że w szkicowanej dla podkreślenia dramaturgii stylistyce jest dużo do pogłębienia (to, co w muzyce filmowej, jest prostą emocją, tu zamienia się w pełne zanurzenie). A zarazem słuchamy Francuza jakby bardziej finezyjnego, w większej dynamice, a nie tylko w potężnych zwałach elektronicznego brzmienia – to z kolei wpływ akustycznego brzmienia wiolonczeli.  

Ci, którzy śledzili to przedsięwzięcie od początku, zapewne zwrócą uwagę, że płyta w dużej mierze opowiada jego drogę. Odnajdą tu energię wspólnego impro z Weavings, usłyszą wręcz partię organową, którą Resina grała podczas wspólnego koncertu w krakowskiej filharmonii. Mamy tu wszystkie cechy stylistyk obojga artystów, ale jest tu o tyle więcej niż na ich solowych albumach, że do imponującego Ego Death wypada podchodzić jako do osobnego przedsięwzięcia, a właściwie osobnego dźwiękowego świata.  

AHO SSAN & RESINA Ego Death, Subtext 2025 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

5.07 Kevin Drumm Technology
5.07 N Kramer & Magnus Bang Olsen Pastoral Blend, Music From Memory
8.07 Plume Girl Unnameable Glory, Mappa
10.07 Burna Boy No Sign of Weakness, Atlantic
10.07 Owls Are Not, Dumis9ne I, Jahface Digital Indigenous 09: Ndili Ngati Nkhwazi, Digitsal Indigenous
11.07 81355 Bad Dogs, Joyful Noise
11.07 Africa Express Africa Express Presents… Bahidorá, Transgressive
11.07 Aho Ssan & Resina Ego Death, Subtext
11.07 Akira Umeda & Metal Preyers Clube da Mariposa Mórbida, Nyege Nyege Tapes
11.07 Amy MacDonald Is This What You’ve Been Waiting For?, Infectious
11.07 Benoît Pioulard Stanza IV, Honore
11.07 Boldy James & Nicholas Craven Late To My Own Funeral, Nicholas Craven Productions
11.07 Born Of Osiris Through Shadows, Sumerian
11.07 Charbel Haber, Nicolás Jaar & Sary Moussa Crashing waves dance to the rhythm set by the broadcast journalist revealing the tragedies of the day, Ruptured
11.07 Clipse Let God Sort Em Out, Roc Nation
11.07 Dom Salvador, Adrian Younge, Ali Shaheed Muhammad Dom Salvador JID024, Jazz Is Dead
11.07 Fuubutsushi Columbia Deluxe (live), American Dreams
11.07 Gina Birch Trouble, Third Man
11.07 Gwenno Utopia, Heavenly
11.07 Half Japanese Adventure, Fire
11.07 Harvey Scales Cuca & Magic Touch Trying to Survive, Numero Group
11.07 Justin Bieber SWAG, Def Jam
11.07 Kokoroko Tuff Times Never Last, Brownswood
11.07 Mark Stewart The Fateful Symmetry, Mute
11.07 Matt Jencik & Midwife Never Die, Relapse
11.07 MC Virgins After The Party, UnitedMasters
11.07 N8NOFACE, Chico Mann As of Right Now, Stones Throw
11.07 Nate Mercereau, Josh Johnson & Carlos Niño Openness Trio, Blue Note
11.07 Open Mike Eagle Neighborhood Gods Unlimited, Auo Reverse
11.07 Ólafur Arnalds & Talos A Dawning, Mercury
11.07 Plunky & Oneness of Juju Made Through Ritual, Strut
11.07 Qur’an Shaheed Pulse, Leaving
11.07 Siavash Amini Caligo, Room40
11.07 Slikback Attrition, Planet Mu
11.07 Sunking I Don’t Like My Telephone, Anti-
11.07 The Circling Sun Orbits, Soundway
11.07 The Sorcerers Other Worlds and Habitats, ATA
11.07 The Swell Season, Glen Hansard & Markéta Irglová Forward, Plateau
11.07 The Wildmans Longtime Friend, New West
11.07 Tony Njoku All Our Knives Are Always Sharp, Studio Njoku
11.07 Turquoisedeath Guardian, Plantasia
11.07 Twice This Is For, JYP
11.07 VA Gilles Peterson presents International Anthem, International Anthem
11.07 Wet Leg Moisturizer, Domino
11.07 Willem Nyland Piano Studies 337, Mississippi
11.07 Yearns Fata Morgana, Room40
 
Reklama