Gęsi swój język mają

Hitem tygodnia jest z pewnością wypowiedź Michaela Rapino, szefa Live Nation, o tym, że bilety na koncerty są wycenianie zbyt nisko (underpriced). Jest to, jak myślę, opłatek miętowy – w znaczeniu jaki dała światu grupy Monty Pythona – dla tych, którzy mieli jakiekolwiek złudzenia co do tej firmy i co do zarządów koncernów sprawujących realną kontrolę nad dystrybucją i prezentowaniem na koncertach muzyki: gdyby sprzedawali ziemniaki, musielibyście dziś oddać nerkę za porcję kopytek, a i tak przy kasie dopłacić za talerzyk i okrasę. To już dawno nie jest biznes, tylko monopolistyczne wyłudzanie poprzez szantaż i pasożytnictwo.  Dodam jeszcze kontekst: Rapino utrzymuje, że należałoby koncerty monetyzować tak skutecznie jak się monetyzuje bilety na najpopularniejsze mecze sportowe. Czyli człowiek współodpowiedzialny za masowe przeniesienie koncertów do obiektów nienadających się do słuchania muzyki (stadiony) ma pretensje do widowni, że nie zachowuje się jeszcze jak fani sportu. Facet odleciał dalej niż Sławosz Uznański-Wiśniewski i najwyraźniej tylko wydaje mu się, że pracuje przy muzyce. 

Muzycznie dziś sporo gitar. Są na nowej płycie Króla – w warstwie aranżacyjnej momentami nietypowej, rockowej, za sprawą produkcji Pawła Krawczyka. To niezły test dla autora utworów – okazuje się, że ten autorski styl i tak wychodzi na wierzch. Rozmawialiśmy m.in. o tym w redakcji POLITYKI, tutaj można zobaczyć (i przesłuchać) efekt. Gitary dominują oczywiście na świetnej epce zespołu University. Tylko na wspaniałym Boleros y Masecki Marcina Maseckiego – a także na przygotowywanym przez niego bluesowym projekcie, który zabrzmi w Łodzi – żadnych gitar. Będzie o tym wkrótce więcej (także w Trójce jutro). Ale dziś głównym tematem muzycznym na Polifonii (tydzień temu były Kury, że tak przypomnę) będą Gęsi. 

Już poprzedni album amerykańskiej grupy Geese 3D Country, grany w HCH i obecny na publikowanych tu playlistach, wyróżniał się na tle całego roku 2023. Jego lider Cameron Winter poprawił ten efekt albumem Heavy Metal, jedną z płyt ubiegłego roku na Polifonii. Teraz pomajstrował z kolegami nad stylistyką formacji, tworząc album nawet bardziej rytmicznie rozbujany – od funku po południowego bluesa, bez utraty kontaktu z formą rockową, ale z ewidentnymi inspiracjami gęstą rytmicznie muzyką Toma Waitsa z lat 80. W środę miałem przyjemność gościć wspólnie z Jackiem Hawrylukiem w ostrołęckim DKF-ie na pokazie Poza prawem Jima Jarmuscha, więc z Waitsem jestem na świeżo i odnajduję go tutaj bez trudu. Piosenki z Getting Killed są osadzone w tradycji w nie mniejszym stopniu niż utwory MJ Lendermana, ale zarazem z kilku powodów (jednym z nich jest ta rytmika, innym – becząca, ale atrakcyjna maniera wokalna lidera) wymykają się kompletnie klasyfikacji. To jest – co naprawdę rzadkie we współczesnej muzyce rockowej – własny język. Słychać w nim bardzo rozstrzelone wpływy – od Television po Radiohead, momentami są bliscy Deerhoof, ale pozostają przy tym po bardziej przystępnej i melodyjnej stronie. Materiał albumowy jest przy tym dość różnorodny, prawdopodobnie nieźle zniesie kolejne odsłuchy (piszę te słowa, kończąc drugi), a do tego przebija chwilami poziomem singlowe utwory. Co do finałowego Long Island City Here I Come, śmiało mogę powiedzieć, że w tym tygodniu – poza może Mirandą w wykonaniu bandu Maseckiego – nic lepszego nie słyszałem.  

GEESE Getting Killed, Partisan 2025 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

21.09 Cold War Revolution, MTJ
21.09 Teoniki Rożynek Center of Gravity, Aural Prism
24.09 Daniel Szwed Splinter, Rope Worm
24.09 Jacko Brango Za dużo gitar, Next Music
24.09 Marmur (Moretti, Rumiński) Elektroniczne systemy, Rope Worm
26.09 Amanda Shires Nobody’s Girl, ATO
26.09 Amelia Cuni Melopea, Black Truffle
26.09 Automatic Is It Now?, Stones Throw
26.09 Błażej Król Popiół, Sony
26.09 Bobby Matos And The Combo Conquistadores My Latin Soul, Mr Bongo
26.09 Bright Eyes Kids Table EP, Dead Oceans
26.09 Cate Le Bon Michelangelo Dying, Mexican Summer
26.09 Cerys Hafana Angel, Glitterbeat
26.09 Craig Taborn, Nels Cline & Marcus Gilmore Trio of Bloom, Pyroclastic
26.09 Crushed No Scope, Ghostly International
26.09 Dimples Obscure Residue, Ba Da Bing
26.09 Doja Cat Vie, Kemosabe/RCA
26.09 Filhos Vol. 2, Discrepant
26.09 Fred Armisen 100 Sound Effects, Drag City
26.09 Geese Getting Killed, Partisan
26.09 Gideon Broshy Nest, New Amsterdam
26.09 Glaive Y’all, Broke
26.09 Hatis Noit Aura Rework, Erased Tapes
26.09 Henry Threadgill Listen Ship, Pi Recordings
26.09 HUMAN ERROR CLUB & Kenny Segal Human Error Club at Kenny’s House, Backwoodz
26.09 Jacek Kochan & MusiConspiracy Let Them Find, Audio Cave
26.09 Jeff Tweedy Twilight Override, dBpm
26.09 Jonny Greenwood One Battle After Another, Nonesuch
26.09 Jung An Tagen Revenge of the Speaker, Editions Mego
26.09 K. Frimpong & his Cubano Fiestas The Black Album, Soundway
26.09 K. Frimpong & his Cubano Fiestas The Blue Album, Soundway
26.09 Kate Bush Best of the Other Sides, Fish People komp
26.09 Marcin Masecki Boleros y Masecki, Toinen
26.09 Mariah Carey Here For It All, Gamma
26.09 Mulatu Astatke Mulatu Plays Mulatu, Strut
26.09 Neko Case Neon Grey Midnight Green, Anti-
26.09 Nene Heroine „4”, Mystic
26.09 Nobukazu Takemura Knot of Meanings, Thrill Jockey
26.09 Only Mess Stay Nowhere, Antena Krzyku
26.09 Peter Hammill The Charisma & Virgin Recordings 1971 – 1986, Virgin komp
26.09 Piotr Kurek Songs and Bodies, Unsound
26.09 Project Gemini & Wendy Martinez Time Stands Still / Le temps s’arrête, Mr Bongo
26.09 Revolutionary Snake Ensemble Serpentine, Cuneiform
26.09 Robert Plant Saving Grace, Nonesuch
26.09 Rochelle Jordan Through the Wall, Empire
26.09 Sam Prekop Open Close, Thrill Jockey
26.09 Sir Richard Bishop Hillbilly Ragas, Drag City
26.09 Sō Percussion 25×25, Cantaloupe
26.09 Sprints All That Is Over, City Slang
26.09 Sven Wunder Daybreak, Piano Piano
26.09 Tacoma Radar No One Waved Goodbye, Numero Group
26.09 Tom Skinner Kaleidoscopic Visions, Brownswood
26.09 University Yes, Transgressive
26.09 Will Laut Cryptoman Remixes EP, Wavetrap
26.09 Xexa Kissom, Principe

Reklama