Nie pomoże tu Google Maps
To już ten moment, kiedy pozostający w pracy powinni odciąć sobie internet, żeby nie obserwować wyjeżdżających. A przynajmniej zrobić sobie urlop od mediów społecznościowych, opanowanych prawie w całości przez tych prawdziwych urlopowiczów. Ale z drugiej strony: co to znaczy „nieprawdziwy” urlop? Bierzecie sobie płytę Hiraeth Sofii Birch & Antoniny Nowackiej (słuchałem jej już tyle razy, że aż się zdziwiłem, że dopiero teraz wychodzi) i przenosicie się z miejsca w przestrzeń dość relaksującą, żeby nie powiedzieć – zupełnie wyjętą z codziennego wyścigu. Wokalizy Nowackiej, odgrywającej w tym duecie bardziej kluczową rolę niż poprzednio, uniwersalne, rozwibrowane, nieco archaiczne, wyprowadzają nas poza aktualną lokalizację. Gdzie dokładnie? Indonezja czy basen Morza Śródziemnego? Dość trudno o precyzyjne wskazanie rodem z Google Maps, bo Hiraeth jest raczej sumą różnych podróżniczych inspiracji, a tytuł wskazujący na jakąś bliżej nieokreśloną tęsknotę, można zinterpretować jako pragnienie wyskoczenia na chwilę poza mapę i poza czas. Całość stwarza do tego warunki, nawet dość komfortowe. Niezależnie od tego, czy w tle słychać harfę, gitarę czy syntezator Yamaha DX7. To zresztą instrumentarium jasno kojarzące się z New Age i ambientem.
Przy tym wszystkim Hiraeth ma jednak bardzo precyzyjną lokalizację – surowe partie nagrywane były na magnetofon szpulowy w dość magicznej i odizolowanej od reszty świata, ale zarazem bliskiej nam przestrzeni Sokołowska. Miejscowości kojarzonej z Czarodziejską górą Manna, ale też bieżącymi działaniami artystycznymi (w sierpniu ponownie będzie scenerią festiwalu Sanatorium Dźwięku). Co tylko potwierdza, że da się oderwać od rzeczywistości bez względu na lokalizacyjne wskazania map Google.
Tydzień, jak na środek wakacji, jest fantastyczny właśnie dla miłośników takiej muzyki zabierającej w takie dalekie rejony. Fantastyczna jest prezentowana tu już we fragmentach płyta Disiniblud (czyli innego duetu, Rachiki Nayar i Niny Keith) oraz album supergrupy Earth Sounds Now, w której skład wchodzą Stefan Christoff (aktywista i muzyk), Asher Gamedze (perkusista i kompozytor), Nicolás Jaar (producent muzyczny), Büşra Kayıkçı (pianistka, kompozytorka) oraz pisarz Kaie Kellough. Jak łatwo się zorientować po samych nazwiskach – jest to grono tak międzynarodowe, że i tu trudno odnaleźć geograficzny środek ciężkości. Mapy też nie pomogą, ale warto posłuchać wymiennie z albumem Nowackiej i Birch.
SOFIE BIRCH & ANTONINA NOWACKA Hiraeth, Unsound 2025
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
15.07 Juanjo Lopez Above, Beyond, Within, Desafio Candente
18.07 $ilkMoney Who Waters the Wilting Giving Tree Once the Leaves Dry Up and Fruits No Longer Bear?, Lex
18.07 Alex G Headlights, RCA
18.07 Alex Warren You’ll Be Alright, Kid, Atlantic
18.07 Che Rest in Bass, 10K Projects
18.07 Coral Grief Air Between Us, Suicide Squeeze
18.07 Disiniblud, Rachika Nayar & Nina Keith Disiniblud, Smugglers Way
18.07 DJ Haram Beside Myself, Hyperdub
18.07 Earth Sounds Now Convergence, Other People
18.07 Filip Grodowski Długie spacery, Kayax
18.07 Forth Wanderers The Longer This Goes On, Sub Pop
18.07 Jim Legxacy Black British Music, XL
18.07 John Zorn Impromptus, Tzadik
18.07 John Zorn & Dave Lombardo Memories, Dreams, and Reflections, Tzadik
18.07 Kassel Jaeger Fernweh, Black Truffle
18.07 Laura Jane Grace in the Trauma Tropes Adventure Club, Polyvinyl
18.07 Madeline Kenney Kiss From the Balcony, Carpark
18.07 Nat Birchall Liberated Sounds
18.07 Natalie Bergman My Home Is Not In This World, Third Man
18.07 Norman Westberg Milan, Room40
18.07 Raekwon The Emperor’s New Clothes, Mass Appeal
18.07 Reginald Omas Mamode IV Rivière Noire, Melting Pot
18.07 Sly and the Family Stone The First Family: Live at the Winchester Cathedral 1967, High Noon
18.07 Sofie Birch & Antonina Nowacka Hiraeth, Unsound
18.07 Zac Farro Operator, Congrats