Sudan z omastą

Chopin, Unsound i jeszcze więcej Chopina – trudno się zdecydować od czego tu zacząć. Czy od Zitong Wang, której od wczoraj już otwarcie kibicuję, czy jednak od supersetu 2k88 z jego angielską kompanią (Lauren Duffus, Bianca Scout, Rainy Miller) z Krakowa, albo od wspaniałych występów postaci roku: Brighde Chaimbeul czy Caroline? Zacznę  jednak od Sudan Archives, bo taka płyta środka nie pojawia się co dzień. W kategorii R&B ciekawsza niż SZA, w rejonach tanecznych o wiele bardziej przekonująca niż zaglądająca w nie ostatnio Beyonce. Otwarta, świeża, może nie tyle innowacyjna, co dobrze wykorzystująca różne innowacje współczesnej sceny elektronicznej. Tyle że ani wpływy trapu, ani wyraźne tu cechy hyper popu czy EDM-u, ani wreszcie naleciałości jungle nie przeszkadzają w odbiorze – może właśnie dlatego, że The BPM ani na moment nie zastyga w jednej konwencji. Brittney Denise Parks nie jest nowa w branży, nie jest też osobą, która by w niej błądziła muzycznie: pod warstwą beatów ukrywa się duża świadomość i wrażliwość na naturalne barwy instrumentów, które autorka (jako skrzypaczka) gromadzi – włącznie z kupionym niedawno etiopskim rababem. Może to właśnie funkcjonowanie w dwóch światach naraz działa tu tak odświeżająco? Do żadnej z tanecznych stylistyk Parks się nie zapisuje, każdą odwiedza niczym turystka, z każdej wyciąga coś charakterystycznego do autorskiej palety.    

Na pewno ta trzecia i najlepsza w dyskografii Sudan Archives płyta świadczy o tym, że jej bohaterka potrafi się zmieniać. Ba, kiedy oddaje ten gotowy album, być może sama jest już gdzie indziej. Dowodem niech będzie fakt, że współtwórcą znacznej części tego repertuaru jest James McCall, znany także jako Nocando, przez kilka lat partner życiowy wokalistki (drugim współautorem jest perkusista Eric Terhune). To ostatnie jest już nieaktualne. Także pod tym względem Sudan Archives jest gdzie indziej.

Wśród polskich nowości oczywistym przedmiotem zainteresowania jest dziś dla mnie debiutancki album Omasty, krakowskiej formacji jazzowej, o której wspominałem już przy okazji relacji z Off Festivalu. Niby nic, bo ta konwencja na przecięciu jazzu i hip-hopu, ekspresji impro i produkcji, ma już w Polsce swoich reprezentantów (choćby środowisko EABS, skupione wokół tej samej wytwórni Astigmatic), ale ten skład podchodzi do niej z młodzieńczą bezczelnością. Może więc wyważają otwarte drzwi, inspirując się wtórnie artystami samplującymi jazz, jak J Dilla czy Madlib, ale proces takiej wtórnej inspiracji, kiedy wyciska się to, co jazzowego było w używanych przez nich strzępkach i tworzy wokół tego narrację, siłą rzeczy sprawia, że zostaje nam na koniec więcej groove’u w groovie, sekcja brzmi nieco mocniej, bardziej tanecznie, a tematy (sporą część znamy już z singli) wydają się melodiami do nigdy niezrealizowanych filmów gangsterskich. A to dopiero pierwszy raport, no i koncertowo – bo to już wiemy z Offa – zespół jest dwa kroki dalej.      

SUDAN ARCHIVES The BPM, Stones Throw 2025 
OMASTA Jazz Report From The Hood, Astigmatic 2025 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

13.10 Bozz Scaggs Detour, Concord Jazz
13.10 Roscoe Mitchell & Michele Rabia In 2, Rogue Art
14.10 Melvin Gibbs Amasia: Anamibia Sessions 2, Hausu Mountain
14.10 Susannah Stark & Band Minor Gestures, Stroom TV
15.10 Abadir Kitbashing, Svbkvlt
16.10 Spineless Actress Be Yourself, Enjoy Life
17.10 Animal Collective FEELSLive 04/05, Domino
17.10 Arnaud Fournier 100% Black Puzzle, Ici d’ailleurs
17.10 Ashnikko Smoochies, Parlophone
17.10 Bar Italia Some Like It Hot, Matador
17.10 Biohazard Divided We Fall, BLKIIBLK
17.10 Bokka White Room, PIAS
17.10 Carlos Dafé & Adrian Younge Carlos Dafé JID025, Jazz Is Dead
17.10 Casey Dienel My Heart Is an Outlaw, Jealous Butcher
17.10 Cistern Rhizomes, TAR / MM / UOH
17.10 Clarice Jensen In Holiday Clothing Out of the Great Darkness, FatCat
17.10 Coroner Dissonance Theory, Century Media
17.10 Cusp What I Want Doesn’t Want Me Back, Exploding In Sound
17.10 David Gilmour The Luck and Strange Concerts, Sony
17.10 Destiny Bond The Love, Convulse
17.10 Dylan Henner Star Dream FM, Phantom Limb
17.10 Elias Rønnenfelt Speak Daggers, Escho
17.10 Faten Kanaan Diary Of A Candle, Fire
17.10 Jane Inc A Rupture a Canyon a Birth, Telephone Explosion
17.10 John Zorn Nocturnes, Tzadik
17.10 Just Mustard We Were Just Here, Partisan
17.10 Kacperczyk Wszyscy jesteśmy Kacperczyk, SBM
17.10 Keiji Haino + Shuta Hasunuma U TA, Temporal Drift
17.10 Kwes E Fingers Crossed, Vowelism
17.10 Lea Bertucci The Oracle
17.10 Living Hour Internal Drone Infinity, Keeled Scales
17.10 Militarie Gun God Save the Gun, Loma Vista
17.10 Mitski The Land: The Live Album, Dead Oceans
17.10 Mohammad Reza Mortazavi Nexus, Latency
17.10 Monaleo Who Did the Body, Columbia
17.10 Nula Stankiewicz & Włodzimierz Nahorny Bliskość ciszy
17.10 Omasta Jazz Report from the Hood, Astigmatic
17.10 OTHERLANDS TRIO with Stephan Crump, Darius Jones, Eric McPherson Star Mountain, Intakt
17.10 Paz Lenchantin Triste, Hideous Human
17.10 Rumah Sakit Rumah Sakit 25, Temporary Residence Ltd
17.10 Silvana Estrada Vendrán Suaves Lluvias, Glassnote
17.10 Skullcrusher And Your Song Is Like a Circle, Dirty Hit
17.10 Soulwax All Systems Are Lying, Deewee
17.10 Steve Hauschildt Aeropsia
17.10 Sudan Archives The BPM, Stones Throw
17.10 Suzie True How I Learned to Love What’s Gone, Get Better
17.10 Tame Impala Deadbeat, Columbia
17.10 The Last Dinner Party From The Pyre, Island
17.10 They Are Gutting a Body of Water Lotto, ATO
17.10 Tim Reaper, Mantra & Decibella Sage EP, Fabriclive
17.10 Tom Skinner Kaleidoscopic Visions, Brownswood
17.10 Travis Laplante & JACK Quartet String Quartets, New Amsterdam
17.10 Ty Dolla $ign Tycoon, Atlantic
17.10 Variete Sieć Indry, Mystic

Reklama