Jest źle, choć nie katastrofalnie

Podczas ostatniego wydania HCH w radiowej Trójce słuchaliśmy jednego z utworów zapowiadających nowy album SML. U wymknęło mi się, że ta złożona z młodych instrumentalistów supergrupa to rodzaj unowocześnionej wersji Tortoise. Tego, czym była formacja Tortoise w latach 90., kiedy chicagowska scena zasypywała podziały między wielkimi muzycznymi światami: jazzem, rockiem, elektroniką, minimal music znaną ze scen muzyki współczesnej itd. W tej chwili robi to już nie jeden, dwa czy nawet trzy, ale całe mnóstwo zespołów. Bo też nie za bardzo w ogóle jest już co zasypywać. Misja została zrealizowana.

Tymczasem formacja Tortoise dalej działa. Tyle że wydaje się cieniem samej siebie – poprzedni album The Catastrophist był złą wróżbą, ale też powstał na zamówienie miasta Chicago, które (jak to bywa) z pewnym opóźnieniem zorientowało się, co u siebie miało. Nowa, zatytułowana Touch, to już regularna produkcja, chicagowskiej skądinąd, wytwórni International Anthem. Czyli album wydany w labelu, który podjął rozwój miejscowej sceny tam, dokąd go zaprowadzili m.in. muzycy Tortoise.  

Najpierw plusy. Oczywiście w miarę niezawodny jest Jeff Parker, który wnosi bardzo dużo w sferze melodii, riffów i – co ważne – stara się zaprezentować jako Parker z Tortoise, bo w innych przedsięwzięciach brzmi dziś nieco inaczej. Wieńczy solem Layered Presence, jeden z lepszych fragmentów płyty, dyskretnie prowadzi akordową grą obiecujący singlowy Oganesson. Momentami jest coś absorbującego w sekcji rytmicznej, nawet jeśli nie wychodzi gwałtownie na pierwszy plan (A Title Comes). 

Minusów wciąż niestety nico więcej. Przede wszystkim brak pomysłu na formy – Works and Days ciągnie się, jak gdyby chciał rzeczywiście zaszyć w nutach znój tytułu, Vexations to mało przekonujący i momentami mało dynamiczny początek. Nawet produkcja Johna McEntire nie przekonuje do końca. Nawiązania do krautrocka (Axial Seamount) są przyjemne, ale wtórne, wejścia w elektronikę (Elka) brzmią nawet gorzej, wydają się maskować brak nowych idei, których dopływ ożywiał Tortoise przez pierwszą dekadę działalności. W konsekwencji trudno powiedzieć, jaka ta płyta jest – bo choć zespół proponował pewien gatunkowy amalgamat, to poszczególne płyty dalekie były od stylistycznego chaosu, wydawały się wypowiedziami spójnymi i bardzo uporządkowanymi. Ten jest lekkim odbiciem formy dla zespołu, ale też jedną ze słabszych pozycji w dyskografii International Anthem w ostatnich miesiącach. Zakładam, że zarówno nowe płyty Natural Information Society czy PRAED! Orchestry, jak i Rafaela Torala czy białorusko-polskiego Soyuza mogą być ciekawsze. Na pewno premierą tygodnia jest Nebraska w wersji poszerzonej o to wszystko, czego Bruce Springsteen w artystycznym geście nie chciał wydać 43 lata temu. To zresztą zabawny paradoks: jednocześnie do kin wchodzi film (zresztą niewybitny) pokazujący, jak bardzo walczył o suwerenność artystyczną wtedy, i dostajemy wielkie, czteropłytowe wydawnictwo uświadamiające nam, że tamte ideały nie bardzo się już liczą po latach.   

TORTOISE Touch, International Anthem 2025

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

19.10 Mateusz Rybicki Apokalypsis, Audio Cave
20.10 Éliane Radigue Asymptote Versatile (1963-64)
23.10 Univers Zero Live at the Triton 2009, Sub Rosa
24.10 Amadou & Mariam L’amour à la folie
24.10 Bruce Springsteen Nebraska ’82 (Expanded Edition), Columbia
24.10 Carrier Rhythm Immortal, Modern Love
24.10 Corb Lund Horse Soldier! Horse Soldier!, New West
24.10 Cubzoa Unfold in the Sky, Bella Union
24.10 Daniel Caesar Son of Spergy, Republic
24.10 Gasper Lawal Ajomasé, Strut
24.10 Hannah Jadagu Describe, Sub Pop
24.10 Hit-Boy & The Alchemist Goldfish
24.10 Jeremiah Fraites Springsteen: Deliver Me from Nowhere OST, Milan
24.10 Jesca Hoop Selective Memory, Last Laugh
24.10 Jessica Moss Unfolding, Constellation
24.10 Jim White Inner Day, Drag City
24.10 Joe Westerlund Curiosities from the Shift, Psychic Hotline
24.10 KAKUHAN & Adam Golebiewski Repercussions, Unsound
24.10 Lily Allen West End Girl, BMG
24.10 Machine Girl PsychoWarrior: MG Ultra X, Future Classic
24.10 Major Stars More Colors of Stars, Drag City
24.10 Mike Majkowski Tide, Room40
24.10 Minim Pogłos – Tryptyk 
24.10 Natural Information Society Perseverance Flow, Eremite
24.10 Phylipe Nunes Araújo Phylipe Nunes Araújo, Far Out
24.10 PRAED Orchestra! The Dictionary of Lost Meanings, Discrepant
24.10 PRO8L3M EX UMBRA AD LIBERTATEM, 2020
24.10 Rafael Toral Traveling Light, Drag City
24.10 Rebecca Foon Black Butterflies, Envision
24.10 Rolo Tomassi In the Echo of Alle Dreams EP, MNRK Heavy
24.10 Saagara 3 The Shackleton Versions, Glitterbeat
24.10 Squarepusher Stereotype, Warp EP
24.10 Ten Typ Mes Bukowski
24.10 The Cosmic Tones Research Trio The Cosmic Tones Research Trio, Mississippi
24.10 The Lemonheads Love Chant, Fire
24.10 Tortoise Touch, International Anthem
24.10 VA Imaginational Anthem vol. XIV: Ireland, Tompkins Square
24.10 СОЮЗ / SOYUZ Krok, Mr Bongo
Reklama