6 gru Jazzowe polskie fortepiany Trzy takie płyty ostatnio mi wpadły w ręce. Wspomnę o nich w kolejności wiekowej, od najstarszego do najmłodszego pianisty. Łączy ich jeszcze coś: formacja klasyczna.
6 gru Emigranci grają emigranta W tym roku przypadają 110. urodziny Romana Palestra – kompozytora przez wiele lat skreślanego przez PRL-owską cenzurę. W Filharmonii Narodowej mogliśmy właśnie usłyszeć część utworów, które znalazły się na poświęconej mu płycie wydanej ostatnio przez Warner Music Poland.
2 gru Śmierć w Des-dur Niesamowity był koncert Kwartetu Śląskiego – kolejny z cyklu Kolory Rosji – w którym gościnnie wzięła udział Ewa Pobłocka (nie mogłam jej wysłuchać na recitalu w Warszawie, więc przynajmniej tyle w Katowicach).
2 gru Haydn ludowy i ludyczny Piotr Anderszewski ostatnio obok koncertów Mozarta (już w styczniu kolejna płyta z Chamber Orchestra of Europe) grywa z orkiestrami kameralnymi Koncert D-dur Haydna. Miło ten dobrze znany uczniom szkół muzycznych utwór usłyszeć w innej odsłonie.
28 lis Gdzie jesteś, piękny świecie? Tak właśnie – ale po niemiecku – zatytułował swój wieczór pieśni w Filharmonii Narodowej Karol Kozłowski. Tak, świat dziś nie jest piękny, a nawet bywa obrzydliwy. Ale póki są takie koncerty, trochę łatwiej to znieść.
26 lis Papuga Kanta Pierwszą (czy będą następne?) operę Leszka Możdżera Immanuel Kant według dramatu Thomasa Bernharda, której premiera odbyła się właśnie w Operze Wrocławskiej, można widzieć w kategorii gorzkiego żartu. Podobnie jak samą sztukę.
25 lis Pierwsi zostali ostatnimi Że najlepsi i najbardziej profesjonalni dyrygenci na tegorocznym Konkursie im. Fitelberga dostaną tylko wyróżnienia, trudno było się spodziewać.
24 lis Nie ma naszych w finale Jubileuszowy, dziesiąty Konkurs im. Fitelberga – i żaden Polak nie dostał się do finału (pięć lat temu były dwie Polki). Tak wyszło, przykre, ale prawdziwe.
19 lis Stańko razy dwa Szef artystyczny Jazzowej Jesieni zwykle wykonuje wielki finał. Tak było i dziś, a właściwie były to dwa koncerty w jednym. Niesamowite, że brzmiało to, jakby na każdym grał inny trębacz.
18 lis Wszyscy ze wszystkimi grają Chris Potter nagrywał płyty dla ECM z Davidem Virellesem, podobnie jak Tomasz Stańko; Reuben Rogers gra na ostatniej płycie Stańki, Eric Harland grywał z Hollandem, a dziś zagrał z Potterem… Nie taki duży to światek.