14 wrz Protestancki etos muzyki Myślę, że tak jak istnieje protestancki etos pracy, tak dotyczy to również muzyki. Muzykalność narodów związanych z protestantyzmem (Niemcy – choć nie wszyscy, ale także Skandynawowie) nie wzięła się z powietrza.
13 wrz Przebóg! cóż to za szkarada… Nie bardzo rozumiem idei wystawiania scenicznego utworu przez reżysera, który go nie rozumie, a co więcej imputuje, że to kompozytor nie zrozumiał poety.
11 wrz Problem z dosłownością Dwa utwory religijne – Oliviera Messiaena oraz Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, która była kiedyś u niego na stażu w Konserwatorium Paryskim. Jakże różne.
11 wrz Dwie włoskie sałatki Oba koncerty niedzielne na Wratislavii miały program wielce mieszany. Dlaczego włoskie sałatki? Bo pierwszy z koncertów wypełniła muzyka włoska, a na drugim grał zespół włoski.
10 wrz Monteverdi w Uniwersyteckim Znajomi historycy sztuki zwrócili uwagę na idealne zgranie muzyki i miejsca na występie zespołu La Fenice w Kościele Uniwersyteckim w Vespro Monteverdiego.
9 wrz Sztuka czy nauka? O Kunst der Fuge myślimy zwykle zarówno jako o rodzaju uczonego traktatu, jak i o dziele głębokim i poruszającym. W końcu to Bach – to, co w Bachu najpiękniejsze.
8 wrz Wielki powrót Wielki pod każdym względem. Jako powrót tytułowego Ulissesa do Itaki (wielkiego Monteverdiego) i powrót do Wrocławia wielkiego Gardinera ze wspaniałymi muzykami.
3 wrz Farnace z niespodziankami III Festiwal Oper Barokowych został zainaugurowany w Teatrze Stanisławowskim kolejną polską prapremierą – Farnace Antonia Vivaldiego.
31 sie Dalszy ciąg Sceny Młodych WOK Działania, które wpuściły swego czasu do Warszawskiej Opery Kameralnej młodzież studencką i tworzone przez nią przedsięwzięcia, były inicjatywą ówczesnego dyrektora Jerzego Lacha. Teraz się usamodzielniły.
31 sie I po Chopiejach W ostatni dzień tegorocznego festiwalu bohaterami było dwóch bardzo lubianych przez warszawską publiczność pianistów.