21 wrz MW2 żyje! Opis dwóch kolejnych dni Warszawskiej Jesieni rozpocznę od wydarzenia towarzyszącego, ale jest ono tego warte.
19 wrz Duety, zespoły, obrazki Moją obecność na Warszawskiej Jesieni rozpoczęłam niedzielnym późnym wieczorem. Koncerty kończą się po północy, więc znów przechodzę na system poranny.
17 wrz Śpiewy o życiu i śmierci Sing mir das Lied vom Leben und vom Tode – taki tytuł ma jeden z fragmentów prozy poetyckiej autorstwa Dagny Juel-Przybyszewskiej. Te słowa są jednym z leitmotywów „opery-kabaretu”, który powstał, by uczcić 150 rocznicę urodzin legendy norwesko-polskiej.
14 wrz Protestancki etos muzyki Myślę, że tak jak istnieje protestancki etos pracy, tak dotyczy to również muzyki. Muzykalność narodów związanych z protestantyzmem (Niemcy – choć nie wszyscy, ale także Skandynawowie) nie wzięła się z powietrza.
13 wrz Przebóg! cóż to za szkarada… Nie bardzo rozumiem idei wystawiania scenicznego utworu przez reżysera, który go nie rozumie, a co więcej imputuje, że to kompozytor nie zrozumiał poety.
11 wrz Problem z dosłownością Dwa utwory religijne – Oliviera Messiaena oraz Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, która była kiedyś u niego na stażu w Konserwatorium Paryskim. Jakże różne.
11 wrz Dwie włoskie sałatki Oba koncerty niedzielne na Wratislavii miały program wielce mieszany. Dlaczego włoskie sałatki? Bo pierwszy z koncertów wypełniła muzyka włoska, a na drugim grał zespół włoski.
10 wrz Monteverdi w Uniwersyteckim Znajomi historycy sztuki zwrócili uwagę na idealne zgranie muzyki i miejsca na występie zespołu La Fenice w Kościele Uniwersyteckim w Vespro Monteverdiego.
9 wrz Sztuka czy nauka? O Kunst der Fuge myślimy zwykle zarówno jako o rodzaju uczonego traktatu, jak i o dziele głębokim i poruszającym. W końcu to Bach – to, co w Bachu najpiękniejsze.
8 wrz Wielki powrót Wielki pod każdym względem. Jako powrót tytułowego Ulissesa do Itaki (wielkiego Monteverdiego) i powrót do Wrocławia wielkiego Gardinera ze wspaniałymi muzykami.