10 gru Trochę Francji na początek Trzech panów, wybitnych solistów, choć w wielu projektach grających razem – Jordi Savall, Pierre Hantaï i Xavier Díaz-Latorre wczoraj w gdańskim Dworze Artusa przenieśli nas daleko stąd.
8 gru Dżender w filharmonii No sodomia z gomorią, kobieta dyrygent i na dodatek śpiewa męskie role, mężczyzna, który śpiewa sopranem… A na serio, zestaw Jaroussky/Stutzmann ma bez porównania wyższą klasę niż zestaw Jaroussky/Pluhar.
5 gru Jubilaci, eklektyzm i Uri Caine To trochę wyglądało, jakby ten koncert był ściśle tajny – mimo nazwiska Uri Caine’a wśród wykonawców i wolnego wstępu publiczność była nieduża. Jako konkurencja (hm…) w Filharmonii Narodowej grali dziś Motion Trio i Leszek Możdżer. I w obu miejscach zabrzmiał Koncert fortepianowy Góreckiego.
3 gru Trzy kolory. Playlista Pewnie niektórzy z Was już wiedzą, że prawie całą twórczość naszej jubileuszowej trójcy – Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego można już odsłuchać w sieci za darmo (choć bez możliwości ściągnięcia).
1 gru Młody jubileusz młodej orkiestry Sinfonia Iuventus ma pięć lat. Jakkolwiek by nie myśleć o tej idei, jednak jako zespół zaprezentowała się dziś naprawdę przyzwoicie.
30 lis Trzy premiery Jeszcze jako pokłosie działalności poprzedniej dyrekcji Filharmonii Łódzkiej, a zarazem jako inauguracja festiwalu/sesji tutejszej Akademii Muzycznej – Musica Moderna, odbył się koncert trzech prawykonań, w tym dwóch utworów powstałych na zamówienie FŁ.
27 lis Zaczęło się Dziś Gauden z Cyzem wyrzucili z redakcji „Ruchu Muzycznego” Dorotę Kozińską. Postać dla tego pisma emblematyczną, pracującą tam – z jakim efektem, czytelnicy wiedzą – od lat. To, po destrukcji jakości pisma, początek niszczenia redakcji.
20 lis Lutosławski mimochodem Jednym ze sposobów na popularyzowanie muzyki współczesnej jest wstawianie jej do programu klasycznego. Czy skutecznym – to zależy od utworu i kontekstu. Wczoraj na koncercie w paryskim Cité de la Musique Muzyka żałobna Lutosławskiego znalazła się obok Bacha i Beethovena, a sam koncert był częścią serii „Domaine privé” z pianistą Alexandre’em Tharaud jako głównym bohaterem.
18 lis ECM-owska końcówka Tegoroczna Jazzowa Jesień nie miała wielkiego finału (orkiestra tusz), lecz łagodne, rozmarzające zakończenie. Pod znakiem stylistyki typowej dla ECM.
16 lis Shakti znaczy moc Moc była z nami dzisiejszego wieczoru – można powiedzieć, że mieliśmy do czynienia z wydarzeniem historycznym: przypomnieniem legendy z lat 70., jednego z pierwszych przykładów prawdziwego fusion, zainicjowanego przez Johna McLaughlina i Zakira Hussaina.