Biskupi piszą do Brauna
Gdy prezydent Polski jedzie ozdobić swą obecnością europejski zlot skrajnej prawicy w Budapeszcie, polscy biskupi ogłosili list przeciwko antysemityzmowi. Nie piszą bezpośrednio do Brauna, ale pośrednio do takich jak on – do polskich antysemitów. Zwłaszcza w Kościele, bo to ich działka. Braun jawnie sieje nienawiść do Żydów. Publicznie uprawia kłamstwo oświęcimskie. Robi to z Bogiem na ustach.
Biskupi są wzorem dla księży i wiernych. Jeśli milczą o złu, przyzwalają na nie. Nie milczeli, potępili wybryki Brauna tak, jak na to zasługiwały: zło, działania antychrześcijańskie. Teraz napisali list o antysemityzmie. W kościelnej stylistyce, lecz jasny w wymowie. Choć to tylko słowa, a padło ich w Kościele niemało, to słowa mają znaczenie.
Antysemitom w Kościele trudniej będzie dawać Braunowi gaśnicę z prośbą o autograf, bo Kościół odrzucił gaśnicowy i każdy inny antysemityzm. Wezwał antysemitów, by się uwolnili od duchowego grzechu nienawiści i pogardy do narodu żydowskiego. Mogą to wezwanie zignorować, ale nie mogą się już zasłaniać brakiem stanowiska biskupów w sprawie nienawiści do Żydów, więc Polak katolik i antysemita jest OK.
Biskupi przypominają w tym liście, że 40 lat temu papież z Polski Jan Paweł II odwiedził synagogę w Rzymie. Czuję w tym godnym i sprawiedliwym tekście rękę kardynała Rysia, kiedyś wykładowcy w krakowskim uniwersytecie papieskim, uczącym kleryków rzetelnej historii relacji chrześcijańsko-żydowskich.
Ale wątpię, czy jego pośredni adresaci, wyborcy Brauna i im podobni zamknięci katolicy są gotowi do tej metanoi, wewnętrznej, duchowej przemiany. Antysemityzm wraca nie tylko w Polsce ze złowieszczą siłą. Momentalnie po ogłoszeniu tego listu polskiego episkopatu na różnych ultrakatolickich forach odezwali się oburzeni antysemici. W niektórych diecezjach list zignorowano.
W internecie atakowano pośrednio lub wprost nawet papieża z Polski, którego podobiznami machali nie tak dawno temu pisowcy w Sejmie. Akurat ta wizyta Jana Pawła II naprawdę zasługuje na pochwałę. Być może po latach okaże się jednym z najważniejszych momentów jego pontyfikatu.
Była szokiem dla ultrakatolików, ale też nadzieją, że Kościół się zmienia w duchu II Soboru Watykańskiego. Przyjęto na nim dokument rewidujący tradycyjne, zakorzenione głęboko, niechętne nastawienie Kościoła do Żydów jako „bogobójców”, wrogów chrześcijaństwa, szerzycieli zepsucia w społeczeństwie. Słowem, rewolucja kopernikańska w Kościele rzymsko-katolickim.
Wydaje mi się, że wielu katolików nawet nie wie o wizycie papieża w rzymskiej synagodze, a tym bardziej o soborowej deklaracji „Nostra aetate”. Gdyby był dostatecznie promowany przez Kościół, takich jak Braun katolicy nie prosiliby o autograf ani na nich nie głosowali.
Przemawiając w synagodze, papież Wojtyła cytował tę soborową deklarację. To tylko 16 stron wartych przeczytania ze zrozumieniem, ale nawet ją ultrakatoliccy fundamentaliści odrzucają.
W skrócie: religia żydowska jest „religią wewnętrzną”, a nie zewnętrzną względem chrześcijaństwa. Jest świętym i żywym „korzeniem”, z którego wyrosła gmina Żyda Jezusa w Ziemi Świętej. Naród żydowski jest nadal narodem wybranym, starszymi braćmi w wierze w biblijnego Boga. Chrześcijanie, tak jak religijni Żydzi, wyznają wiarę mesjańską.
Żydów nie można obarczać winą za ukrzyżowanie, bo w cywilizowanym świecie odrzuca się koncept zbiorowej odpowiedzialności. Znieważanie i prześladowanie narodu żydowskiego jest podeptaniem etyki chrześcijańskiej.
Nie ma w dokumencie polityki bieżącej. Podobnie jak w liście polskich biskupów. Zadaniem obu dokumentów było przedstawienie stanowiska posoborowego Kościoła nauczającego w sferze teologicznej, duchowej i etycznej w odniesieniu do antysemityzmu. Katolicy zostali pouczeni. Co z tym zrobią, pomoże albo zaszkodzi Kościołowi w oczach świata.
Komentarze
W boskim planie śmierci męczeńskiej Chrystusa żydzi dostali rolę bogobójców, ale prawdziwym bogobójcą jest Bóg, ponieważ realizował boski plan.
Żydzi zabili Chrystusa. Popełnili bogobójstwo. Proszę zajrzeć do tzw. Ewangelii Mateusza. W samoświadomości katolików to jest wdrukowane na wieki wieków. Braun o tym wie. Biskupi też o tym wiedzą, ale chcą pomóc PISowi, bo rządy z udziałem Brauna, były by dla Kościoła zbyt nieestetyczne,
Bardzo miło ze strony polskiego Kościoła, że potępia antysemityzm. Rychło w czas, choć może to, jak sądzę, przynieść korzyść głównie samemu Kościołowi w postaci zmiany wizerunkowej, bo zoologicznych antysemitów raczej nie uleczy.
Trzeba jednak przypomnieć, że ostatni wzrost nastrojów antysemickich w Polsce i Europie nie bierze się z niczego, ale jest naturalną reakcją na zbrodnie państwa izraelskiego w Gazie oraz wpływy w administracji amerykańskiej, które zaowocowały wspólnym atakiem na Iran.
Czytam z opóźnieniem wywiady Andrzeja Nowaka z historykami polskimi i amerykańskimi polskiego pochodzenia, m. in. z Richardem Pipesem wywodzącym się z lwowskiej, żydowskiej rodziny. Opowiada o atakach Sołzenicyna i rosyjskich emigrantów po ukazaniu się jego książek o Rosji i rosyjskiej rewolucji. Skomentował te ataki tak: „Rosyjscy emigranci, często nie mając pojęcia o historii, reagowali tak, jak niektórzy Żydzi, co na najmniejszą krytyczną wzmiankę o Izraelu czy o historii swojego narodu rzucają oskarżenia o antysemityzm”.
Miło spotkać, choćby tylko w publikacji, Żyda, który jest ponad prymitywnym imperatywem obrony Żydów za wszelką cenę i wbrew oczywistym argumentom
Biskupi mogą sobie napisać a tzw. wierni tradycyjnie, ,,zrozumieją” jak im pasuje.
Gdy los mnie rzucił do byłego miasta wojewódzkiego we wschodniej Polsce zdziwiłem się żywą obecnością tematu ,,żydostwa”. Nielubiany polityk opcji liberalnej lub lewicowej? Pewnie (lub napewno) ,,Żyd”. Unia Europejska? ,,Żydzi”.
Zadziwiła mnie ta żywość demonizacji Żydów. Ba, jeżeli tak tu ukochany Kościół głosi rzeczy niepasujące do światopoglądu przeciętnie-katolickiego, to częstokroć jest to tłumaczone ,,na swoje” ze jest to wynik…wpływów żydowskich.
Dlatego jestem dziwnie pewien, że list biskupów nie naruszy zdrowo-katolickiego poparcia dla fana gaśnic a ze ,,Kościół nikogo (hehe) nue wyklucza” a więc poza listem nie usłyszymy ani w typowo kościelnym ezopowym języku ani w żadnym innym, apelu: katolicy nie idźcie za czlowiekem z gaśnicą, bo on nie ma nic wspólnego z nauczaniem Jezusa. Co innego jakby była to parada gejowska: tu pouczenie byłoby głośne, klarowne.
Ot, kolejna epistoła typu ,,Panu Bogu świeczkę a diabłu ogarek”. Czymże jest te trochę antysemityzmu w obliczu walki z Cywilizacją Śmierci i jej brukselską ekspozyturą…
Uznawanie, ze Zydzi bedacy pod brutalna okupacja Rzymian popelnili bogobójstwo nie ratujac Jezusa z rak Pilata jest logicznie rownowazne ze stwierdzeniem, ze Polacy bedacy pod brutalna okupacja Niemcow w czasie IIWS popelnili Holocaust nie ratujac Zydow z rak Hansa Francka. Krotko mowiac jest to piramidalna bzdura, mozliwa do pomyslenia tylko przez powaznie uposledzony umysl.
@Stary Profesor:
PiSowi to nie pomoże, bo jak, skoro tu jednym głosem gadają Braun, Międlar, Bosak, czy Lisicki. Więcej — obecność tych ostatnich wskazuje, że realnymi przeciwnikiem są raczej ludzie TFP, czy lefebryści. I nie sądzę by to był dalekosiężny plan biskupów. Jeśli tak, to powinni w nich bezpośrednio uderzyć, a nie pisać o Żydach. Biskupi (wielu tu widzi rękę kard. Rysia) raczej chcieli „dać świadectwo Prawdzie”.
Nie każdy jest mędrcem znającym prawdę stworzenia świata. Nie każdy ma powołanie do kapłaństwa.
Warto jednak czerpać z doświadczenia innych.
W Europie powstały piękne świątynie. Jedne są wielkie i okazałe, inne skromne i piękne swoją malością.
Dla jednych to tylko zabytki warte zwiedzania, dla innych miejsce modlitwy.
Telewizja Polonia transmituje cotygodniowe uroczystości kościelne. Przy tej okazji poznajemy historię miejscowości z której są transmitowane.
@Slawczanie:
Przy okazji jakiś koncertów J.Ch.Bacha („londyńskiego”) przeczytałem taką uwagę, że w jego czasach idealny utwór muzyczny powinien być trochę nowy, by publiczność przeżyła dreszczyk nowości, ale też stary, by nie była zaskoczona.
I myślę, że teorie spiskowe bardzo się tej zasady trzymają. Dodają szczyptę nowości, to już ogranego i znanego schematu. Bo zbyt nowe mogłoby zszokować ich odbiorców. Zresztą…powiedzmy sobie szczerze, że i od twórców i siewców wymagałoby inteligencji i kreatywności…
> […] list biskupów nie naruszy zdrowo-katolickiego
Przez weekend, na małopolskiej wsi, miałem trochę rozmów. I padały takie uwagi, że Kościół jakoś słabo na razie atakuje swojego biskupa… Tłumaczyłem, że Ryś nie jest radykalny, że mówi rzeczy nie do zaatakowania. Ale pewien podskórny opór „katolików” wobec katolicyzmu czuć.
> Ot, kolejna epistoła typu ,,Panu Bogu świeczkę a diabłu ogarek”
Nieustająco polecam „Pastwisko” Dudkiewicza, bo myślę, że utrafił on w sedno pokazując Kościół Katolicki w Polsce jako pozbawiony kierunku i dryfujący, a nie realizujący żaden szczwany plan. Kościołem ciągają TFPowcy z PCh24, PiS z RM… Biskupi są raczej podzieleni i niewiele tam osobowości z prawdziwego zdarzenia.
Przeciez to Zydzi ukrzyzowali swojego. Nie rozumiem jak to jest, modlic sie do Zydowki i jednoczesnie krzyczec Zydzi sa „be”.
Ja widzę strach przed utratą kontroli nad przekazem oraz utratą kolejnej grupy wiernych. PiS czy PSL podczepiały się pod Kościół natomiast nie mieszały się w sferę narracji i definiowania celów. Braun tutaj wchodzi bez pytania. Definiuje przeciwnika, przejmuje narrację, przybierając szaty lidera tej części społeczeństwa, która jest bardzo związana z religią. I tu jest dla biskupów problem. Jak go nie spacyfikują, to będą musieli grać na zasadach pana Brauna. Tyle, że ktoś ten grunt przez lata pielęgnował. Albo przynajmniej nie próbował ogarnąć. Teraz problem?
W moim powiecie w czasie ostatnich wyborów prezydenckich plakaty Brauna (Szczęść Boże! Nienawidzę was) wisiały głównie na kościelnych płotach. W połowie marca br. roku miał spotkanie w sanktuarium w Loretto, w obecności księdza. Zaczął od hasła „Precz z komuną, precz z eurokomuną, precz z żydokomuną”.
Jest słusznym i zbawiennym ze strony naszego Kościoła, że potępia antysemityzm. Ostatecznie, twórca religii chrześcijańskiej, niejaki Jezus, sam był Żydem z pochodzenia.
Jak donoszą materiały źródłowe, Jezus był Żydem z tamtejszych terenów zwanych dzisiaj Bliskim Wschodem. Przyszedł na świat w żydowskiej rodzinie, został obrzezany, wychowywał się w domu żydowskim, uczęszczał do synagogi i obchodził ich święta ówczesne. Oczywiście gdy podrośl, został praktykującym członkiem swojego ówczesnego świata. W wieku dojrzałym już, nauczał w kontekście judaizmu I wieku. A dalej tośmy już sobie dośpiewywali co nam do nam tylko głów przyszło.
@Kalina:
> Trzeba jednak przypomnieć, że ostatni wzrost nastrojów antysemickich w Polsce i Europie nie bierze się z niczego, ale jest naturalną reakcją na zbrodnie państwa izraelskiego w Gazie
Wybacz, ale jak znam polskich antysemitów, to oni są rzeczywiście antysemitatmi — nienawidzą zarówno Żydów, jak i Arabów. Tych drugich zwykle bardziej.
Szukam wyskoków Brauna. Fakt, o żydowskim bunkrze pod CPK było po 7 października 2023, ale niewiele później (też 2023), zanim się rozlała krytyka postępowania Izraela. Chanukę gasił też w grudniu 2023…
Czekam na podobny list w strone Islamu – Jezus jest prorokiem rowniez tej wiary
Biskupi rezydujący w pałacach, obsługiwani przez liczną służbę mają dość czasu na pisanie listów.
Piszą kiedy chcą i na jaki temat chcą.
Przez całe lata nie pisali o antysemityzmie w kościele.
O Edukacji Zdrowotnej napisali natychmiast, zaledwie pojawił się jej projekt. Grzmieli mocno, głośno i dosadnie.
Skutecznie. Zablokowali jej obowiązkowe nauczanie.
„Obronili dzieci przed demoralizacją”.
Dlaczego nie bronili „powierzonych im owieczek” przed „grzechem antysemityzmu”?
Dlaczego ten list został napisany właśnie teraz?
Widzę trzy powody.
Powód pierwszy. Biskupom wcale nie przeszkadza antysemityzm. Wręcz przeciwnie, swoim wymownym milczeniem wspierali go.
Teraz, na co wskazuje poparcie dla Brauna i jemu podobnych, mogą sobie odpuścić wspieranie. „Dzieło” jest na tyle mocne, że poradzi sobie. Zresztą ezopową mowę listu da się różnie tłumaczyć.
List nie jest pisany do Brauna.
Jest pisany do demokratów w Krk: zobaczcie jacy jesteśmy szlachetni.
Cel? Czysto pijarowy. Ocieplenie wizerunku.
Powód drugi. Jest okazja do wypolerowania mocno przykurzonego sprawami pedofilii wizerunku JP II.
To on, obrońca Żydów. Nie czepiajcie się go.
Powód trzeci. Najważniejszy i nadrzędny obecnie. Skorzystanie z odruchu „jak trwoga, to do Boga”.
Jest interes do zrobienia:
https://natemat.pl/645802,mswia-i-mon-chca-dzialac-z-kosciolem-parafie-maja-byc-czescia-obrony-cywilnej
z władzą już się dogadują. Ortodoksyjni „wierzący” zawsze zrobią to co im się każe.
Warto pozyskać tych sceptycznych. To do nich jest list. Co szkodzi podrasować swój wizerunek.
Słychać echo słów „jeżeli mówią o patriotyzmie, to będą kraść”.
Biskupi w sprawach troski o ekumenizm są tak samo wiarygodni jak Kaczyński w sprawie troski o bezpieczeństwo kraju.
„Tajemnica wiary: złoto i dolary”.
Trzymajmy się za portfele.
Mocno!
Kalina
23 MARCA 2026
18:25
Wydaje mi się, że dość cenna byłaby pamięć o fakcie, że tony antysemickich pomyj na całym świecie wylały się już 08 oct 23 , i wiele dni potem, zanim Tsahal zaczął akcję militarną mającąna celu uwolnienie zakładników i odzyskanie ciał ofiar I że “ genocide “ zakończył się w dniu gdy Hamas został zmuszony do tego . Tak więc Pani teza jest o …obić
Antysemityzm , to niemodne słowo. Szykownie jest mówić “antysyjonizm” .
Nota bene, jak można określić organizację, ludzi, którzy handlują ciałami ich ofiar. Nawet Achilles , po zbeszczeszczeniu ciała Hektora, z zemsty za śmierć Patroklesa, oddał je jego ojcu, Priamowi. Po umyciu i ubraniu martwego bohatera Troi
Izraelczycy, zarówno starzy, jak i nowi, sabras czy nie, wiedzą, że Żydzi od czasów biblijnych byli skazani na agresję. Ocenia się że tereny Palestyny przeżyły w czasach historycznych ok 200 wojen . Agresja ta przybierała różne formy; dziś jest konsekwencją istnienia jednego państwa żydowskiego, które stawia czoła 57 arabskim i muzułmańskim państwom członkowskim Organizacji Współpracy Islamskiej (OIC), z których wszystkie uważają obecność tego jednego państwa na ziemi swoich przodków za nienormalną, a nawet nie do zniesienia. Izraelczycy nie mają zatem wyboru i muszą walczyć o przetrwanie, tak jak Żydzi zawsze to robili, z tą różnicą, że dziś wyposażyli się w nowoczesną broń, posługując się nią z patriotyzmem, odwagą i determinacją. Bo alternatywa jest kąpiel w morzu lub masowe groby. Oni to już przeżywali dość często i mają dobrą pamięć. To potęguje nienawiść, jaką żywią do nich wrogowie. A jeśli na świecie niemuzułmanów ( o jest to dla nich wojna religijna) są wspólnicy tych wrogów, to często dlatego, że uważają, iż cnoty Izraelczyków to właśnie te, które utracili i które kiedyś uczyniły ich wielkimi.
@A.Falicz
24 marca 2026
7:18
Czekam na podobny list w strone Islamu…
A niby na jaki temat?
Bo nie ma nienawisci miedzy Islamem i Judaizmem na tle religijnym. W odroznieniu do „ciemnych katolikow”, ktorym ten list biskupow ma to (na nowo!) uswiadomic.
Polecam ten list przeczytac caly i ze zrozumieniem:
https://episkopat.pl/doc/243987.List-Konferencji-Episkopatu-Polski-z-okazji-40-rocznicy-wizyty
N.p.:
Religia żydowska nie jest dla naszej religii zewnętrzna, lecz w pewien sposób wewnętrzna.
…
„Żydom jako narodowi nie można przypisywać żadnej dziedzicznej ani zbiorowej winy za to, co popełniono podczas męki Jezusa”
…
„korzenie należy jeszcze głębiej poznać; szczególnie muszą je lepiej poznać i docenić wierni”
@ahasverus
Czytam z zainteresowaniem pańskie wpisy o charakterze historycznym. Ten ostatni również. Doskonale rozumiem pełną zagrożeń sytuację Izraela i jego mieszkańców, ale rozumiem też, że nie spadła ona z nieba, a Palestyńczycy i Arabowie okoliczni mają dobre powody, żeby Żydów nienawidzieć i z nimi walczyć. Na tym poprzestanę, aby nie dać powodu sądzić, że jestem po czyjejś stronie. Po prostu nie widzę żadnego światełka w tunelu.
Odniosę się tylko do pojęć: antysemityzm – antysyjonizm. Co to antysemityzm, wiemy chyba dobrze. Antysyjonizm natomiast nie jest synonimem antysemityzmu. Syjonizm był ruchem, który narodził się w końcu XIX w. i polegał na dążeniu do stworzenia państwa żydowskiego. Gdzie? Były propozycje: Uganda, Brazylia, Palestyna…Antysyjonizm zaś był protestem przeciw syjonizmowi. Antysyjonistami byli bogaci Żydzi w UK, Niemczech, USA, którzy nie zamierzali opuszczać krajów swego zamieszkania, gdzie ich losy ułożyły się pomyślnie. Antysyjonistami byli też Żydzi, którzy przeciwstawili swoją koncepcję: walkę o uznanie Żydów w ich krajach za mniejszość narodową, która powinna cieszyć się autonomią kulturalną
@Jagoda
Zgadzam się z tobą całkowicie
@PAK4
Zgadzam się. Są całe grupy ludzi, które niechęć do ludów bliskowschodnich mają wpisaną w organizm
Trzeba jednak przypomnieć, że ostatni wzrost nastrojów antysemickich w Polsce i Europie nie bierze się z niczego, ale jest naturalną reakcją na zbrodnie państwa izraelskiego w Gazie
Zastanawia mnie jak często ludzie widzą skutek, a celowo i z rozmysłem pomijają jego przyczynę. Sytuacja w Strefie Gazy jest bezpośrednią pochodną wydarzeń z października 2023. Gdyby Izrael nie zareagował tak stanowczo na masakry (festiwal Re’im, kibic Be’eri oraz wiele innych przykładów) i bestialstwo terrorystów z Hamas (zwanych przez pożytecznych idiotów „bojownikami“ albo nawet „partyzantami“) to do „siódmych październików“ dochodziłoby co kilka miesięcy. Jest mi bardzo przykro z powodu sytuacji ludności cywilnej w Gazie, ale nie zapominajmy, że ta ludność wspiera czynnie bądź biernie terrorystów i ich zamiary.
Dawno temu spędziłem kilka tygodni w Dreźnie (w czasach schyłkowego NRD). W pamięć wyryła mi się tablica upamiętniająca (cytuję z pamięci, więc niedokładnie, ale z zachowaniem sensu) „ofiary bandyckich nalotów amerykańskich i brytyjskich, w wyniku których śmierć poniosło ileś tam dziesiąt tysięcy cywilnych Niemców, a jeszcze więcej tysięcy cierpiało i zostało pozbawionych dachu nad głową“. Wtedy tablica ta wydawała mi się całkowicie niestosowna, tak jak teraźniejsze ubolewanie nad nieszczęściami hamasowców i ich popleczników.
W myśl tej logiki w czasie ostatniej wojny być może nie należało w ogóle strzelać do żołnierzy w niemieckich mundurach – zapewne bardzo wielu z nich ubrało się w ten mundur bez entuzjazmu, a i niewykluczone, że wśród nich było sporo ludzi przyzwoitych.
Nie tak dawno Kalina miała za złe, że Polska nie wydobyła Poczobuta z białoruskiego więzienia. Gdy Izrael wysłał wojsko żeby odbić porwanych przez Hamas zakładników, też niedobrze. Nie dogodzisz…
@PAK4
24 marca 2026 7:13
@Kalina
Tu bardziej chodzi o ,,klimacik”. ,,Wicie-rozumicie-kto tym wszystkim trzęsie”.
Takie podskórne demony. Żadne listy tu nic nie zmienią bo ludzie ,,rozumieją”, że biskupi ,,inaczej nie mieli wyjścia ale…”.
Na wierzch to wychodzi tylko w dogodnej i zabezpieczonej chwili.
Dlatego Brałnowi nie potrzeba więcej akcji typu chanuka bo wszyscy wiedzą, że ,,on swój”, który podjął walkę z ,,RÓŻNYMI* szatanami” o Polskę, Polaków, kulturę, tradycję i chrześcijaństwo.
* Żydzi stanowią tylko (choć być może rdzeń) pośród wielu szatanów.
@Jagoda
24 marca 2026 7:21
Pięknie ich Pani zanalizowała.
@PAK4
23 marca 2026 19:13
Kościół może mieć kryzys przywództwa, może dryfować ale w,swoim DNA ma zakodowane: władza, wpływy i pieniądze.
Tu min. upatruję np. źródeł wrogości KRK wobec narksizmu i powołującego się na niego bolszewizmu. Przecież założenia marksizmu były w dużej mierze zbieżne z chrześcijaństwem. Zbawienie od…mozołu cierpienia etc. Rzecz w tym, że marksizm oferował zupełnue konkretny ,,produkt” w odróżnieniu od oferty Kościoła czyli ,,życia u boku Pana””.
To było egzystencjalne zagrożenie dla Kościoła bo groziło utratą kontroli nad narracjami. Nie rozchodziło się o żadne abstrakcyjne prawa i godności człowieka ale o ,,prawa i godności czlowieka” tak jak je KRK DEFINIUJE. Dlatego KRK świetnie się odnajduje w dyktaturach, demokraturach ale tylko takich, które formalnie uznają panowanie KRK nad obszarem nadbudowy.
Proszę bardzo – my się tu biedzimy nad biskupią epistołą a sąd tu skazał księdza za wykorzystanie seksualne dwóch dziewczynek poniżej 15 roku życia na…2,5 roku więzienia (a było nawet zagrożenie dożywociem). Coś głęboko nie tak jest z naszym państwem. Za uprawę choćby 1 krzaka marihuany ,,z automatu” są 3lata. Za zabicie czy skatowanie psa dają więcej.
Wiem, wiem – jest postęp : mogli mu wpisać naganę do dzienniczka, ,,nie umieć znaleźć” albo wręcz zaskarżyć smarkule o naruszenie dóbr odobistych kapłana a media o brutalny atak na Kościół.
@Slawczan:
> Kościół może mieć kryzys przywództwa, może dryfować ale w,swoim DNA ma zakodowane: władza, wpływy i pieniądze.
Częściowo się zgodzę — tak, to co napisze KEP będzie się znajdowało w pewnym zakresie. I tak, Kościół nie podważy swojej pozycji, nie zaryzykuje starcia z polityczną prawicą (niezależnie od tego, co będzie głosić), nie wyzbędzie się majątku, ani nie da tekstu przychylnego prawom kobiet, czy osobom LGBT.
Ale to nadal nie oznacza, że każdy list, czy działanie, jest przemyślaną polityką. Że w ogóle to jest przemyślana polityka, a nie kościelne okno Overtona.
> Tu min. upatruję np. źródeł wrogości KRK wobec narksizmu i powołującego się na niego bolszewizmu.
Raczej wskazałbym na konserwatyzm. Kościół był stroną w rewolucji francuskiej, w komunie paryskiej, w hiszpańskiej wojnie domowej.
> […] zbieżne z chrześcijaństwem […] Zbawienie od…mozołu cierpienia etc.
Czytałem opracowanie o tematach jakie podejmował Kościół w Polsce od końca XIX wieku. No i, przykro mi, ale do dość zaawansowanego XX wieku Kościół nauczał, że świat jest zły, a ty człowieku masz tu cierpieć, a nie poprawiać swój byt. No… może nie uczył tego arystokracji czy burżuazji, ale lud — owszem.
> Dlatego KRK świetnie się odnajduje w dyktaturach, demokraturach ale tylko takich, które formalnie uznają panowanie KRK nad obszarem nadbudowy
A nie odwrotnie?
Bo tu trochę racji zapewne masz — bezpieczeństwo społeczne ma być głównym czynnikiem odchodzenia od religii — jeśli przez dłuższy czas mieszkasz w bezpiecznym, zamożnym miejscu, z sensownie działającym państwem i wspólnotami, nie potrzebujesz wspólnoty religijnej.
Dyktatura dobiera się więc do czynników, które sprzyjają takiej „agnostycyzacji” społeczeństwa — odbiera bezpieczeństwo, przekłada się też na gorsze zarządzanie gospodarką, sprzyja korupcji… możesz sobie dośpiewać. Więc tak, dyktatury są korzystniejsze dla Kościoła niż liberalna demokracja. Ale nie wiem, czy Kościół to rozumie.
@Sławczan
” Za zabicie czy skatowanie psa dają więcej.” Czy mógłby Pan przypomnieć ten wyrok za zabicie lub skatowanie psa powyżej 2,5 roku ?
Nie neguję, że wyrok 2.5 roku za wykorzystanie seksualne dwóch dziewczynek jest skandaliczny. Ale wyroki za znęcanie się nad zwierzętami są równie skandaliczne i jest to reguła.
@babilas
Z pewnością w tych sprawach nikomu nie dogodzimy, więc należy zachować pewien dystans w opowiadaniu o sprawach bliskowschodnich. Walka z ludnością cywilną w Gazie była następstwem wymordowania przez Hamas 2000 Izraelczyków. Ale ta zbrodnia była skutkiem i odwetem na Izraelu za lata rugowania Palestyńczyków z ich ziemi i innych aktów imperialnych władz izraelskich. I tak możemy się cofać w czasie odkrywając spiralę gwałtów, aż dojdziemy do 1917 i do Deklaracji Balfoura, która zapowiadała utworzenie państwa żydowskiego i zignorowanie opinii mieszkańców Palestyny. Ale ta Deklaracja też miała swoją przyczynę – lord Balfour liczył na finansowe wsparcie Żydów brytyjskich w Wielkiej Wojnie. Tak więc winna była wojna i ci, co do niej doprowadzili…
To jest rozumowanie nonsensowne, trzeba jedynie odrzucić zacietrzewienie i ocenić wypadki zgodnie z cywilizowaną hierarchią wartości
Kalina.
Też czytam Pani posty , z należnym szacunkiem ;). Nie zawsze mam czas , bo jestem aktywny zawodowo. Czasami się zgadzam, czasami nie. Nie mam odruchu Pawłowa.
Już kiedyś pisałem , że Nakba była z obu stron. Arabowie nie zaakceptowali status quo istnienia Izraela.
Ta wojna Arabów izraelska jest irracjonalna, jest religijna, co nam trudno jest zrozumieć. Wojny religijne w europie skończyły się pokojem augsburskim, 1555, w krajach niemieckich a edyktem nantejskim we Francji. To jest XVI wiek. Sytuacja cis Jordanii West Bank, jest owocem nie ataku Izraela na Jordanie i Syrię w 1967 , lecz ataku tych państw na Izrael. Wszystkie satrapie arabskie i muzułmańskie biją w bęben destrukcji „syjonistycznego tworu” , nie mając nic innego do zaproponowanie własnej populacji. Palestyńczyk ma dla nich wartość jedynie jako pionek w manipulacji własnym ludem. I robi się religijno-nacjonalistyczna magma.
Syjonizm był ruchem nacjonalistycznym XIXwieku , tak jak polski fiński czeski litewski i inne. Antysemici tej epoki często też byli syjonistami, bo był to ruch „powrotu Żydów” , a więc biletu w jedną stronę. Ma Pani absolutną rację pisząc , że syjonizm wcale nie był popularny wśród Żydów. Bund, ortodoks , asymilacjonisci byli przeciw z różnych powodów. . Stał się nim po wojnie z przyczyn oczywistych. Po IIWW antysemityzm stał się „sentymentem” wstydliwym , dlatego się zdemokratyzował pod postacią antysyjonizmu. Plus chic!
Od samego początku słowo « syjonista » wymykało się swoim promotorom i podążało dwiema rozbieżnymi i odizolowanymi ścieżkami kariery: jedna w społeczności żydowskiej , druga w dyskursie antysemickim
Mógłbym przytoczyć Vladimira Jankielewicza , ale to długie. Jedno zdanie: » antysyjonizm » ofiaruje teraz wszystkim możliwość bycia antysemita, pozostając demokratą i etycznie czystym. Ten przywilej nie jest już wyłącznym przywilejem skrajnej prawicy. ». I jeszcze: » Izraelczycy są winni wygrywając wojny które im narzucono a Żydzi są winni bo są nieszczęśliwi ». Moje tłumaczenie gubi nieco niuansy Jankielewicza.
U nas we Francji antysemicka jest populacja muzułmańska i skrajna lewica z powodów elektoralnych umizgów wobec wyborców muzułmańskich.
Nie wydaje mi się , że jestem poza tematem.
Poza tym
Wydaje mi się , że list biskupów komentowany prze p Redaktora będzie tak samo uważnie czytany przez większość polskich katolików jak papieskie encykliki i Nowy/Stary Testament. A Braun będzie przez wielu traktowany jako ten , który głośno mówi to, ( prawdę!) co inni się nie odważają. Abstrakcyjny antyjudaizm w Polsce bez Żydów jest dla mnie zawsze zaskakujący. Prawdopodobnie możliwość zdziwienia się jest oznaką młodości.
Jagoda, jeżeli czytasz.
Czasami jestem zaskoczony faktem, że podzielam Pani poglądy. 😉
Ale kilka felietonów do tyłu napisałaś, że Żydzi pokojowo opuścili Palestynę i Jerozolimę i prosperowali w imperium rzymskim i Partów.
Ich wygnano po okrutnych masakrach ( Massada w 72), Jerozolima została zburzona przez Tytusa po wojnie żydowskiej opisanej przez Flaviusa, , nieco odbudowana, i potem, za Hadriana, po ostatniej rewolcie Bar Kokhba, na jej miejsce Rzymianie zbudowali miasto rzymskie Aelia Capitolina. Po zniszczeniu Jérusalem legat rzymski zaorał ziemię symbolicznie oddzielając przeszłość. I był zakaz pobytu żydów w Jerozolimie. Co nie było do końca przestrzegane, obecność żydowska była cały czas
Ja chyba wiem, jakie jest źródło antysemityzmu. Nigdy nie wybacza się sukcesu innych. Jest on zawsze niezasłużony.
trzeba jedynie odrzucić zacietrzewienie
Medice, cura te ipsum.
PAK 4
« Raczej wskazałbym na konserwatyzm. Kościół był stroną w rewolucji francuskiej, w komunie paryskiej,«
Tak, był strona. Należy rozróżnić Kościół i Księży W 1790 ogłoszony Constitution civile du clergé Stali się oni funkcjonariuszami państwa zobowiązani do przysięgi « lojalności wobec narodu ». Kościół nie płacił podatków ale na wsi księża byli równie biedni jak ich owieczki natomiast zapewniali edukację szpitale i przytułki
L’abbé Grégoire ( uczył się dzięki królowi leszczyńskimu w Lotaryngii) był wspólautorem konstytucji , institut Français, Żądał zniesienia przywilejów, niewolnictwa, powszechnych wyborów ( mężczyźni!), emancypacji Żydów. Te emancypacje przygotował Louis XVI, niesłusznie oczerniany. Dobry był pan.
Podczas Commune de Paris , communards powiesili na samym początku arcybiskupa bardzo przychylnego ludowi. Mgr Darboy który był bardzo social i sprzeciwiał się dogmatowi nieomylności papieża ! Potem były niezliczone masakry księży i zakonników. Dziki antyklerykalizm antagonizował i trudno się dziwić reakcji instytucji kościelnej
Kalina 17.13
Nie do końca.
Masakry 07 oct nie były żadnym odwetem lecz świadomą polityką Iranu storpedowania porozumień Izraela z monarchiami Zatoki. Co się udało. Ponadto sprawa palestyńska nie była już tematem nawet czwartych stron gazet , a te masakry i uzasadniony ( babilas ma rację) odwet Izraela ustawiły ją jako problem światowy. Nigdy w Izraelu nie było manifestacji żądających zniszczenia jakiegokolwiek państwa muzułmańskiego. Tam natomiast…. Samą wiesz dobrze jak tam było i jest.
Ponadto
Primo W gaza nie było żadnego żołnierza Tsahal do oct 2023. Hamas zarządzał krwawo i bezlitośnie po wymordowaniu i defenestracji Fatah. Slogany Free gaza to bzdura. Ilu manifestujących operetkowych rewolucjonistów z kampusów jest tego świadoma?
Do 1948 wszystkie osiedla żydowskie w Palestynie były na terenach legalnie kupionych. I to drogo. W Jerusalem większość mieszkańców w 1948 to byli żydzi. Wygnani ze wschodniej Jerozolimy po układach z Jordanią.
Antysemityzm – matka/ ojciec? wszystkich -izmów tego Swiata, ma się ostanio znakomicie.
Otwarty katolicyzm jest w proprcjonalnym odwrocie.
Kiedy Willy Brndt modlił się przed pomnikiem Bohaterów Getta, krytykował go prawicowy katolik Franc Josef Straus. Zarzucał mu wstępstwa wobec komunistów i pytał : Co pan załatwił Polakom?
Zatem: Czy wizyta JP II w synagodze pomogła przeciwnikm antysemityzmu?
Pytanie retoryczne, równie dobrze można pytać:
Dleczego w Polsce nie powstała silna , nowoczesna partiia chadecka?
Dlaczego doktrynalne kanony(konstytucje, dekrety i deklaracje) II Soboru Watykańskego przegrywają z jasełkowym katolicyzmem ludowym wylansowanym przez prymasa Wyszyńskiego?
Upadł system przeciwko, któremu kościół zwierał ludowe szeregi. Nie ma powodu , aby dalej wpajać wiernym wrogość wobec państwa.
Tymczasem hierarchowie szukaja wroga, który konsoliduje kościół. W tej chwili jest nim demokratyczne państwo, i lewicowe ruchy społeczne, wszystko to wspierane przez mitycznych Żydów, ale o tych ostatnich tylko półgębkiem, a listy, jak mawiał Peresada z Siekierezady – Były i niech sobie będą, zawsze można się napić i kogoś obrazić, ale po pijanemu się nie liczy.
@ahasverus:
Uhm. Nie będę mówił, że o tym wiedziałem, ale wiedziałem o rzeczach podobnych. Natomiast użyłem słowa „strona” także dlatego, że konserwatyści też potrafili mordować duchownych, nawet przyjmując, że mordowanie duchownych jest zbrodnią, a zwykłych wiernych już nie. Np. frankiści mieli ich na swoim sumieniu. Ale konserwatyści byli „swoi”, więc się nie traktuje tego jako części pamięci historycznej o sporze Kościoła z ruchem politycznym.
@ahasverus
Staram się w sprawach bliskowschodnich nie mędrkować z perspektywy kanapy przed telewizorem w odległej Warszawie. Mentalność zarówno islamska, jak i żydowska jest mi obca kulturowo, stąd moje trudności w zaakceptowaniu i rzeczywistości historycznej, i pańskich argumentów. Niemniej biorę emocjonalnie udział w tych dramatycznych wypadkach patrząc na moich kolegów i niedawnych przyjaciół żydowskiego pochodzenia, jak ze spokojnych, cywilizowanych liberałów zmienili się w żądnych zemsty żydowskich fundamentalistów. I myślę sobie, że coś tu nie tak
@Kalina lord Balfour liczył na finansowe wsparcie Żydów brytyjskich
Od czasu do czasu można w celu niezbyt wyszukanej rozrywki zajrzeć do tego skansenu umysłowego jaki proponuje pani tu od lat, w którym głównym eksponatem jest figurka Żyda z pieniążkiem odpowiedzialnego za wszelkie nieszczęścia spotykające już nie tylko Polskę i Polaków (ze szczególnym uwzględnieniem Romana Dmowskiego), ale i cały świat. Tyle, że po krótkim czasie przestaje to być śmieszne, a staje się nużące (jak każda obsesja).
@ahasverus
Polecam felieton Jana Hartmana (nota bene żydowskiego pochodzenia) o obecnych zmaganiach zbrojnych na świecie. Przemawia do mnie konkluzja, że kiedy nastąpi efekt domina i wszyscy wszystkim skoczą do gardeł, na koniec przyczyny tak się zapętlą, że już nikt nie będzie pamiętał, kiedy to się zaczęło, o co chodziło i kto zawinił jako pierwszy
Kalina
Rozumiem. Ale chrześcijaństwo jest zhellenizowaną sekta żydowska , której się udało. Tak więc poniekąd to też nasza mentalność. Islam to soumission. Poddanie się. Nie w opiekę. Bezkrytyczne bez egzegezy. Jest mi to obce
PAK4
Też cię rozumiem. To była typowa dla mnie chęć polemizowania. ;).
Wojna domowa w Hiszpanii jest bardziej skomplikowana niż chce się ją nam przekazać Antyfrankisci w kraju Basków byli błogosławieni przed bitwą przez ich kapelanów , którzy sami szli na front. Podobnie w nawarra gdzie mentalność carlistos pozostała i gdzie księża byli z ludem. Doskonała książka Pruszyńskiego L’Espagne rouge, czerwona Hiszpania. Wyjątkowo dobra. Ponadto polecam Antony Beevor i Benassar. Prawdziwi historycy.
Przyjaciółka Beatriz, miała jednych dziadków republikanów a drugich frankistów. Wyobraź sobie atmosferę przy kastylijskim stole. Tak jak teraz w Polsce??
Jezus był założycielem chrześcijaństwa? Zdecydowanie nie. Prorok z Galilei nie walczył z judaizmem, próbował go nieco zracjonalizować, uczynić dla Żydów mniej uciążliwym. Np. szabat dla człowieka a nie etc. Jezus był Żydem, synem żydowskiego Boga i posłanym przez niego do Żydów. Ochrzcił kogoś? Wodą ani on ani jego uczniowie. Kamień węgielny pod chrześcijaństwo położył obywatel z Tarsu, który odrzucił Prawo będące drogowskazem dla wierzących Żydów. Zaś wspomniany prorok głosił, że żadna literka w Prawie nie może być zmieniona. O konfliktach Pawła z grupą jerozolimskich apostołów można sobie poczytać w Ewangeliach.
@ahasverus
24 marca 2026 20:54
Staram się zrozumieć Pana punkt widzenia ale…(po kolei)
1. Hasło ,,Free Palestine” uważam za piękne, szlachetne ale zwykle głoszacym je wręczam ołówek i mówię: narysuj mi proszę granice tej ,,Free Palestine”. Niestety poza powtórzeniem sloganu nie umieją tego. Co więcej granice projektowane w 1948r były równie nierealne jak te ,,dzisiejsze”
2. Oprócz zbrodni terroryzmu palestyńskiego pozostaje też wcale niemoralniejsza polityka Izreale wobec ludności arabskiej na OKUPOWANYM od 1967r Zachodnim Brzegu. Akcja osadnicza, usuwanie mieszkających tam od wieków Arabów z ich ziemi, odcinanie od źródeł wody, cięcie i grodzenie checkpointami i eksterytorialnymi drogami obszaru Zachodniego Brzegu, ogradzanie domów i osiedli tych upartych mieszkańców, którzy nie chcą ,,iść sobie precz”, przemoc i zbrodnie IDF i osadników to chyba nie są wyznaczniki cywilizowanego państwa?
3. Kwestia 07/10. Zadziwia mnie, że państwo szczycące się najlepszymi, najskuteczniejszymi służbami na świecie przeoczyło tak dużą, skoordynowaną akcję jak atak Hamasu. Pojawia się tu zadziwiająca koincydencja z problemami politycznymi premiera Netanjahu (szło ku utracie władzy?) związanymi z jego manipulacjami przy ustroju państwa. Atak wywołał ,,efekt flagi” i odsunął na bok te problemy. Osobliwe to.
4. Zadziwia mnie też, że Hamas mający, nazwijmy to cele państwowo-wyzwoleńcze, przeprowadził tą akcję w sposób maksymalnie plugawy, niejako chcąc sprowokować maksymalnie brutalny (a niczego innego nie mógł się spodziewać ze strony rządu w skład którego wchodzą faszyści pokroju Ben Gvira i Smotricza) odwet IDF. Dlaczego tak zrobili? Najprostsza odpowiedź, że jest to terrorystyczno-barbarzyńska dzicz ale to się nie trzyma kupy
5. Odwet Izraela: trudno mi winić Izrael za brutalność odwetu po takiej zbrodni, tym bardziej że Palestyńczycy wiele zrobili by doprowadzić IDF do tego (ukrywanie wejść do tuneli w szpitalach, składy broni w szkołach. Sam podkreślam, że gdyby mieszkańcy Gazy poświęcili tyle energii i zasobów w poprawę swojego życia co w kopanie tuneli dla potrzeb Hamasu…Niestety, w pewnym momencie akcja odwetowa wobec Hamasu niebezpiecznie zaczęła przypominać ,,ostateczne rozwiązanie kwestii Gazy” – wysiedlenie ludności do obozu (skąd można wyjść ale…byle nie do Gazy), burzenie budynków, atakowanie cywili stojących w kolejkach po pomoc humanitarną, zabijanie dziennikarzy. To nie są wyznaczniki cywilizowanego prowadzenia wojny. Czym to się różni od zbrodni popełnianych przez raszystów na Ukrainie?
Dlaczego to piszę? Bo w odróżnieniu od Ciebie nie mogę zająć tak jednoznacznie proizraelskiego stanowiska i moja wyliczanka ma ukazać, że sprawa wcale nie jest jednoznaczna.
Co gorsza obecny Izrael nie przypomina Izraela Goldy Meir a bliżej mu do raszystowskiej Rosji. Wypowiedzi polityków takich jak Ben Gvir czy Smotricz gdyby zastąpić Palestyńczyków Żydami świetnie by pasowały do lat trzydziestych w Niemczech.
Zapewne zanegujesz mój pogląd na politykę Izraela ale wobec tego zaproponuj co w zamian?
Y. N. Harari zapytany o to jak widzi rozwiązanie tego węzła gordyjskiego wzajemnej nienawiści i przemocy wskazał tylko dwie drogi (a priori, podobnie jak i ja uznał wizję dwóch państw za nierealistyczną) albo wspólne państwo izraelsko-palestyńskie (czyli Żydzi by musieli ,,posunąć się na ławce”) albo wojnę bez końca. Obawiam się, że tak się to zapętliło, że realnym jest tylko to drugie.
@ahasverus
Ma Pan oczywiście rację i co do chrześcijaństwa jako sekty żydowskiej, i co do islamu. Tyle że ja już dawno odeszłam od tradycyjnej mentalności chrześcijańskiej:)))
Mopus
Nie mam na tej temat dogłębnej wiedzy, lecz Jezus był bardziej uniwersalistyczny i otwarty niż to sugerujesz. Zdanie “nie ma przede mną Greka czy Żyda, wolnego czy niewolnika” jest tego dowodem. Moje tłumaczenie jest być może niedokładne. Potem była rzeczywiście chryja, jak zostać chrześcijaninem: najpierw należy się obrzezać (co było horrorem dla nieżydowskich kandydatów) i respektować 613 mitzvots, 248 nakazu i 365 zakazu? czy też opuścić zasady judaizmu, bo nadeszła era Nouvelle Alliance? Ten uniwersalizm, porzucenie endogamicznego judaizmu, pozwolił na szybkie rozprzestrzenianie się sekty pierwotnie czysto żydowskiej. Było ich wiele , tych sekt, niektóre znamy , np z manuskryptów z Qumrân, pisane przez esseniens. Jan Chrzciciel też chyba był jedną z nich. Ale jedynie uniwersalizm i dzielo obywatela Urbs , zhellenizowanego żyda z Tarsu , pozwoliła “sekcie JC “ na sukces jaki znamy.
Swoją drogą kiedyś zrobiłem test. Co chodzący na mszę polscy katolicy rozumieją przez “owoc żywota twojego, Jezus” ? Większość słowo “ żywot “ interpretuje jako “życie” a nie wnętrzności. W innych językach tłumaczenie Pater i Ave Maria jest na język aktualny. Polskie jest z jakiej epoki?
Druga zagwozdka: ilu polskich katolików wie, że “prezentacja” Jezusa w świątyni, gdy miał tydzień, to obrzeżanie. Chyba tyle samo , co tych , co wezmą serca i głowy przekaz listu KEP.
Kiedyś była uliczna ankieta. Dziennikarz pytał, co się czci w dniu Bożego Ciała. W końcu jeden prawidłowo odpowiedział. Był to luterański pastor , ojciec mojej przyjaciółki z Bielsko biała
@ahaswer
Tak, dzięki chrześcijaństwu, które z niej wyrosło, religia żydowska stała się uniwersalna. Żywot to łono, ale to archaizm, nie wiedzą, bo nikt ani w szkole na tzw. Lekcjach religii, ani w salkach parafialnych, jak było za PRL, nikt nie uczy nawetpodstaw religii chrześcijańskiej ani w wersji katolickiej, ani niekatolickiej, a co dopiero ich analizy. Pewien kościelny socjolog religii opowiadał, źe na pytanie, kto to jest Trójca Šwięta, brand katolicyzmu, odpowiadano na wsiach i w miastach, źe to Józef, Maria i Dzieciątko. I tak uformowani katolicy polscy stają się masową ofiarą manipulacji różnych Ordo Iuris i imperiów Rydzyka.