Superwizja dla nauczycieli jako nowa forma kontroli
MEN planuje wprowadzić do pracy nauczycieli superwizję. Najpierw jednak trzeba wyjaśnić, co to jest, gdyż nauczyciele odbierają ją jako kolejną formę kontroli ich pracy.
Obecnie najbardziej popularną formą kontroli pracy nauczyciela jest hospitacja. Dyrektor obserwuje lekcję, omawia ją z prowadzącym, a na końcu ocenia. Powstaje z tego obszerna dokumentacja. Formą kontroli jest też wizytacja. Wtedy lekcję obserwuje wizytator z kuratorium. Również jest ona dokumentowana, więc nauczyciel się stara, aby było super.
Inną formą kontroli jest lekcja otwarta. Dyrektor nakazuje wybranym nauczycielom przeprowadzić lekcje, na które może przyjść każdy pracownik. Czasem pojawiają się nawet goście z innych szkół. Również jest to dokumentowane, więc nauczyciel się stara wypaść świetnie.
Zapowiedź objęcia pracy nauczycieli superwizją również została odebrana jako forma kontroli i okazja do tworzenia kolejnych dokumentów. Nauczyciele będą więc się starali, żeby nie było się do czego przyczepić. Superwizja będzie więc po to, aby jeszcze bardziej pokazać, że jest super. Będzie więc jej zaprzeczeniem, ale w szkole to normalne, że wszystko stoi na głowie.
Info o superwizji dla nauczycieli tutaj.
Komentarze
@Gospodarz
Od „reformy” Handkego nie ma w kuratoriach merytorycznych (!) wizytatorów – metodyków!!! Są wyłącznie (!) kontrolerzy kwitów… 😉
Ale co to takiego ta superwizja?
@Płynna rzeczywistość 8 SIERPNIA 2025 21:30
„W sumie w skali Polski na onkologię poszło ponad 5 mld zł”
Portal interia.pl (oprac. Sebastian Tałach, „Modernizacja polskich F-16 coraz bliżej. Kosiniak-Kamysz: Wielki wydatek”):
„Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że w tym tygodniu ogłosi „bardzo dobrą informację” dotyczącą Sił Powietrznych. Według nieoficjalnych ustaleń, chodzi o wartą ok. 4 mld dol. umowę z USA na modernizację samolotów F-16.”
Niedawno słyszeliśmy o wydatku 6,7 miliarda dolarów za (kolejne) 180 południowokoreańskich czołgów K2. Teraz znowu idzie 4 mld. dolarów na
modernizację polskich F-16…
Czy 5 mld ZŁOTYCH na onkologię w skali Polski przy tych dwóch zaledwie wydatkach to dużo czy mało?
@Kalina 10 SIERPNIA 2025 16:56
„Jeszcze jesteśmy MY…”
MY czyli kto?
Adam Szostkiewicz i grupka nieoświeconych i niemyślących starych dziadków-emigrantów i takież skromne grono tubylców z jego blogu?
We wpisie Gospodarza zabrakło kluczowej informacji: pomysł wprowadzenia superwizji do polskich szkół wyszedł od RPD.
W zalinkowanym materiale najważniejsze wydaje się zdanie „Oddolne doświadczenia uczestników projektu pokazują, że nauczyciele i specjaliści często działają w poczuciu osamotnienia, mierząc się z trudnymi sytuacjami bez możliwości systematycznego wsparcia. ”
W zaliknowanym materiale nie ma nic o zakresie superwizji ani nawet o tym, czy miałaby być obowiązkowa i dla kogo.
Uczmy się superwizji od Turków! Oto przetłumaczony z tureckiego fragment materiału dotyczącego superwizji w szkole. Zostawiam bez mojej redakcji, by każdy poczuł, gdzie dziś znajduje się Sztuczny w zakresie tłumaczeń. W gruncie rzeczy gdyby tylko zastąpić „nadzór” lepszym słowem, poprawiać niemal nie ma czego:
Nadzór nauczycielski obejmuje szeroki zakres działań i obowiązków. W swojej istocie polega na obserwacji i ocenie praktyki dydaktycznej nauczyciela oraz zarządzania klasą. Jego zakres wykracza jednak poza samą ewaluację, obejmując mentoring, informację zwrotną i rozwój zawodowy. Jednym z głównych celów nadzoru nauczycielskiego jest podnoszenie jakości nauczania. Nadzorcy obserwują nauczycieli w działaniu, udzielając cennych informacji zwrotnych na temat technik nauczania, realizacji treści i zarządzania klasą. Proces ten pomaga nauczycielom doskonalić swoje umiejętności i dostosowywać metody nauczania, aby lepiej odpowiadać potrzebom uczniów. Skuteczny nadzór nauczycielski często obejmuje mentoring i wsparcie. Doświadczeni nauczyciele lub trenerzy dydaktyczni mogą służyć pomocą początkującym nauczycielom, oferując im wiedzę, strategie i wsparcie emocjonalne w pokonywaniu wyzwań związanych z nauczaniem. Taki mentoring wzmacnia poczucie wspólnoty zawodowej i rozwoju wśród nauczycieli. Superwizorzy odgrywają kluczową rolę w identyfikowaniu obszarów, w których nauczyciele mogą się rozwijać. Informacje te stanowią podstawę ukierunkowanych planów rozwoju zawodowego, które mogą obejmować warsztaty, kursy lub samokształcenie. Ciągły rozwój zawodowy zapewnia nauczycielom bycie na bieżąco z najlepszymi praktykami edukacyjnymi. Superwizja nauczycielska pomaga również w tworzeniu i utrzymywaniu pozytywnego i inkluzywnego środowiska nauczania. Superwizorzy mogą poruszać kwestie związane z zarządzaniem klasą, dyscypliną i zaangażowaniem uczniów, dbając o to, aby klasa pozostała miejscem nauki i rozwoju dla wszystkich uczniów. Nauczyciele objęci nadzorem częściej stosują skuteczne metody nauczania, co przekłada się na lepsze doświadczenia edukacyjne uczniów. Może to prowadzić do lepszych wyników w nauce i głębszego zrozumienia przedmiotu. Nauczyciele, którzy otrzymują konstruktywną informację zwrotną poprzez superwizję, są lepiej przygotowani do angażowania swoich uczniów. Zaangażowani uczniowie chętniej uczestniczą w zajęciach, zadają pytania i rozwijają pasję do nauki. Superwizja może pomóc w identyfikacji indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się uczniów. Nauczyciele mogą następnie dostosować sposób nauczania do zróżnicowanych potrzeb uczniów, zapewniając, że żaden z nich nie zostanie pominięty.
W założeniach to potrzebna inicjatywa. Pytanie otwarte – jak miałaby wyglądać jej realizacja. Póki co spodziewam się tylko uregulowania ustawowego samej możliwości prowadzenia takiej działalności.
Jak mały jest świat! Wpisałem w przeglądarkę teacher’s supervision i od razu dostałem mnóstwo wyników, w tym takie po turecku!
Jeśli już dojdzie do realizacji tej szlachetnej inicjatywy, proponuję zamiast „superwizytator” czy „superwizjoner” nazywać gości superwisiorami i superwisiorkami. Albowiem na początku było słowo.
@Róża
Wracając do „Pasjonatów”. Żeby ta nagroda miała sens, zasady jej przyznawania powinny być jasne. Jak dla mnie – nie są. Tzn. nie znalazłem regulaminu.
Po drugie, wyniki powinny być ogłaszane na stronie Ministerstwa. Ale nie chodzi tu o listy imienne, tylko o argumentację, za co nagroda została przyznana. Lista powinna być łatwo dostępna publicznie i stanowić inspirację dla reszty nauczycieli. Nagrodzi się 300, zainspiruje 30 tysięcy – za grosze!
Po trzecie, ponieważ nagroda powinna być dostępna dla szerokiego grona nauczycieli, jej regulamin nie może z góry wykluczać nauczycieli szkół podstawowych, zawodowych, specjalnych czy, powiedzmy, „wuefistów”. Z tego powodu tam może być wydzielona osobna pula dla opiekunów laureatów olimpiad międzynarodowych, ale nie powinna być zarezerwowana wyłącznie dla nich. Osobna pula powinna być skierowana dla nauczycieli szkół podstawowych czy zawodowych (techników), np. w związku z olimpiadami czy konkursami „technicznymi”. Tu pula 50, tam pula 50, robi się ciasno. Trzeba by też zadbać o to, by całość tych nagród nie poszła do Warszawy, Krakowa i kilku innych dużych miast. Więc takich warunków brzegowych robi się sporo. To się da ogarnąć, ale podejrzewam, ze do tego potrzeba czasu, sprzężenia zwrotnego, zaangażowania „na dole” (kuratoria) oraz ciągłości instytucjonalnej, której w Polsce na szczeblu kuratoriów nie ma.
Nie martwiłby się więc, że np. w Kieleckiem te nagrody otrzymały osoby bez sukcesów „międzynarodowych” (w opisie na stronie Ministerstwa stoi „krajowych lub międzynarodowych”). Martwiłbym się dopiero wówczas, gdyby wśród laureatów tej nagrody wychowawców uczestników olimpiad międzynarodowych kluczowych dla gospodarki, a więc biol-chem-fiz-info-mat była garstka, w tym garstka pusta. A tego nie wiemy. Nauczyciele pewnie też tego nie wiedzą. A jeśli tak, to ten konkurs jest jedną wielką niewykorzystaną szansą.
Prostowania kłamstw Jacka, krzywych jak unijne banany, ciąg dalszy. On tu wrzuca wrzutki z internetu, to ja odpowiadam tym samym:
Pan Kosik nie wierzy w to co mu powiedziałem, że jego szpital, o którym tak płakał, dostał prawie 800 mln a lamentuje że nie dostał środków z KPO
Pan Jakub pyta mnie o to z niedowierzaniem, więc zrobiłem dokładny research:
I Panie rezydencie sprawa wygląda tak. 550 milionów złotych COZL (dostał) na budowę! Poza tym środki unijne z budżetu województwa i MZ łącznie 220 milionów złotych! Ostatnie dotacje w 2024 r na 47 mln i 25 mln. Skoro Pan, Panie Jakubie nic nie wie, to sugeruję żeby Pan u siebie zaczął sprawdzać zakup jachtów i lodów.
Tak dzielnie pan śledził ostatnimi dniami przepalanie środków, to może warto zacząć od siebie?
Co więcej czytamy że z dotacji unijnych, wyposażyliście oddział chemoterapii.
To proszę mi powiedzieć, wyposażyliście oddział a foteli nie kupiliście??? Czy fotele nie są podstawimy sprzętem na takim oddziale? To co się stało z tymi wszystkimi pieniędzmi panie Jakubie?
Jeszcze o korygowaniu samozadowolenia Jacka:
Wina jest po stronie tego, kto ten program konstruował – od samego początku był błędny, opierał się na błędnych założeniach. Nie chodziło w nim o rozwój turystyki, ale wprost przeciwnie o jakąkolwiek dywersyfikację. I szybkie wydanie środków.
Kto go więc go konstruował? Kto za to odpowiada?
– Tu uchylę się od odpowiedzi, ale różne rządy. Trudno mi jednak znaleźć przesłanki, by racjonalnie wytłumaczyć ten program. Powtórzę tylko, że analogicznie było ze środkami covidowymi – one też poszły częściowo nie tam, gdzie trzeba. Do tego okazało się, że po pandemii turystyka, też zagraniczna, odżyła. I to błyskawicznie. Te środki nie były więc jej potrzebne w tej skali. Wiele podmiotów otrzymało też wielomilionowe dotacje z tarczy dla MŚP nielegalnie, ponieważ z powiązań wynikało, że mają status dużych przedsiębiorstw. Do tej pory nie zostało to wyegzekwowane.
Skoro kowidek nie zatopił Kaczyńskiego, to HoReCea nie zatopi Tuska. Spokojna głowa. Jedynym jego „grzechem” jak dotąd było upublicznienie danych. Oby więcej takich grzechów.
@PR
Trochę wiedzy! Polska rocznie zdobywa około TRZYDZIESTU medali olimpiad międzynarodowych! Nauczycieli ich uczących jest MNIEJ, bo niektórzy uczą po paru wybitnych! Co więcej – np. z olimpiadami międzynarodowymi fizyczną oraz astronomii&astrofizyki bywa tak, że uczeń zdobywa medal(e) w OBU, a uczy go ta sama osoba! Nagród „Pasjonaci” jest TRZYSTA, a nauczycieli medalistów międzynarodowych olimpiad – około DWUDZIESTU (no niech będzie 30!) czyli DO 10% z TRZYSTU. Tyle, że kryteriów trzeba pilnować! Można wygooglać listy nagrodzonych – w TYM kształcie ta nagroda się NICZYM od nagród ministra nie różni, a miała … 🙁 To jest właśnie takie „rozdawanie świecidełek” jak opisałem również dla MEDALI KEN (najwyższego!) odznaczenia resortowego MEN jakkie opisałem dla Szkoły Polskiej w Paryżu – przyjechała atencjuszka Baśka o małym móżdżku Nowacka, dla której na każdej imprezie – również pogrzebach – najważniejsza musi być ONA, i dała bodaj WSZYSTKIM nauczycielom po świecidełku czyli medalu 🙁
@PR
Zgodnie z regulaminem za WYBITNE sukcesy nagrodę minister może również przyznać SAM. MEN finansuje olimpiady – cóż za problem wysłać do OŚMIU komitetów głównych z pytaniem o nauczycieli medalistów międzynarodowych olimpiad przedmiotowych i poprosić o LISTĘ. I TYLE – MEN&kuratoria mają 3,5 TYSIĄCA urzędników!!! Tylko trzeba CHCIEĆ!!! 😉
@PR
SUPERVISION to po angielsku NADZÓR !!! W języku polskich psychoterapeutów to specyficzny NADZÓR, ale nadal NADZÓR … 😉
@grzerysz
Red. Szostkiewicz pewnie też:))) Natomiast MY – to oświecona część społeczeństwa o poglądach liberalnych – centrowych i konserwatywnych, którzy zrobią wszystko, żeby zapobiec faszyzacji kraju. Zagrażają mu bowiem ciemne siły, które w minionych 8 latach obsiadły wymiar sprawiedliwości, zaś od 10 lat ochrania ich urząd prezydenta zawłaszczony przez ciemnego, faszyzującego buraka. A dziś ten proceder będzie kontynuował już nie tylko burak, ale i gangster
@PR
1. >Trzeba by też zadbać o to, by całość tych nagród nie poszła do Warszawy, Krakowa i kilku innych dużych miast. < Rozumiem "za… piaste" kompeksy 😉 Nagrody są za KONKRETNY SUKCES – bez geografii. Szkoły z olimpijskiego TOP 10 mają internaty, więc uczą się tam uczniowie nie tylko z siedzib szkół, a z CAŁEJ POLSKI. Więc uczniowie tak, ale ich nauczycielom nie damy … 😉 Teraz jeszcze limity na szkoły żeby któraś za dużo nie dostała … 🙁 Czy trener dostaje premię za sukces wychowanka w zależności od tego z jakiej jest miejscowości?
2.W twoim kieleckim czy świętokrzyskim rozdano te nagrody według tego kryterium i… 🙁 A przecież całkiem niedawno nauczyciel z Końskich (to u ciebie!) Paweł Dziuba zrobił furorę wychowując paru medalistów międzynarodowych olimpiad matematycznych (w tym własnego syna bodajże!!) – jakoś go nie ma wśród wyróżnionych. Czyli jak zaczną wprowadzać ograniczenia, to wypadną ludzie z KONKRETNYMI zasługami, a "wpadną" krewni i znajomi królika …
3. Opisy nagrodzonych publikowane na stronach niektórych szkół i kuratoriów wskazują, że tę nagrodę "Pasjonaci" – jak inne – potraktowano w kuratoriach jako kasę do rozdania KREWNYM I ZNAJOMYM królika czyli kuratora&Co – komu trzeba dano znać, odpowiednio podkoloryzowane wnioski dostarczono i KTO TRZEBA dostał… 🙁 Ale tak samo funkcjonują nagrody ministra i kuratora przyznawane według kolejki według układów, więc po co komu NOWA nagroda w tym samym stylu za wieloletni trud w wyrabianiu sobie układów …;-)
@PR
A tu sukcesy wspomnianego Pawła Dziuby – można je porównać z podanymi przez ciebie wynikami nagrodzonych nagrodą Pasjonaci w Świętokrzyskim KREWNYCH I ZNAJOMYCH KRÓLIKA czyli kuratora&Co … 😉
https://matcamp.pl/?gad_source=1&gad_campaignid=21350122757&gclid=CjwKCAjwhuHEBhBHEiwAZrvdcpA4QlsFKUYFC1Ims-NjCYny_cLVoxjvgzMBHHunsXCUSz-Fp-YPchoClYMQAvD_BwE
Mam dość słuchania, że Kaczyński oszalał, bo stracił w katastrofie brata. Nowacka nie oszalała, choć w tej samej katastrofie straciła matkę. Tysiące ludzi każdego roku tracą w wypadkach bliskich, a tylko dla Jarusia specjalnej troski jest to pretekst do publicznego manifestowania szaleństwa.
(Tomasz Lis)
To nie jest szaleństwo, choć jakieś zaburzenie osobowości jest tam na pewno.
grzerysz 20:59
A’propos wydatkow na uzbrojenie. Niech ktos mi wreszcie wyjasni jak ten brzydki Putin mialby zaatakowac NATO jak takiej Ukrainie nie moze dac rady? I najwazniejsze: po co?? Czy mialby w Polsce utrzymywac wielomilionowa armie okupacyjna? Co by mu konkretnie z tego przyszlo? Ja juz nie wiem, czy ludziom jest tak latwo wyprac mozgi ze wierza w takie brednie? A moze cholera ja jestem onuca?
P.S.
Dzisiaj przy takiej zapasci demograficznej to nie szabla ani czolgiem sie walczy ale ptaszkiem.
W pierwszym odcinku wideokastu psychologicznego Joanna Cieśla rozmawia o zjawisku odwrotu od alkoholu i rosnącej modzie na abstynencję. Z Krystyną Piątkowską z fundacji GrowSpace analizujemy, kto pije, kto nie i od czego to zależy. Zastanawiamy się też, po co dziś jest ludziom alkohol i jak bawić się na trzeźwo. Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej rezygnują z alkoholu? Jak zmieniały się potrzeby, które zaspokajał alkohol na przestrzeni lat? Jak bawić się na trzeźwo?-
——
Sam jestem przykładem tej mody – juz parę lat nie kupiłem alkoholu pijąc go tylko jak jest gdzieś gratis. W sklepie nie istnieje dla mnie.
Notabene zajawka tego materiału – Czy w Polsce da się nie pić? jest śmieszna w dobie gdy całymi tygodniami nie widzi się pijanych na chodnikach.
Wczoraj w Tatrach odratowano 17-letnią turystkę, która napiła się wody z górskiego strumienia.
Krzysztof Bosak narobił długów, które zostały spłacone pieniędzmi ze zbiórki dla chorej na raka
https://www.newsweek.pl/polska/krzysztof-bosak-kim-jest-krzysztof-bosak/esj158z
@grzerysz
„Kolejnych) 180 południowokoreańskich czołgów K2 będzie kosztować 6,7 miliarda dolarów (za portalem bankier.pl”
To źle czy dobrze? Skoro nie głosował Pan na Trzaskowskiego, bo dla Pana Trzaskowski to wojna, to chyba zakup broni, wynegocjowane jeszcze przez poprzedni rząd, to najlepsza możliwa inwestycja, by pańskie obawy ukoić?
I na pewno jest Pan zachwycony słowami Uzurbatyra, że zrobi wszystko, by Polska miała 300-tysięczną armię, prawda?
Uwaga maturzyści!
Wielokrotnie na tym blogu chwaliłem Wojciecha Szackiego, szefa działu politycznego w tej dużo ambitniejszej „Polityce” o nazwie Polityka Insight („Źródło wiedzy o polityce i gospodarce dla przedstawicieli biznesu, polityków i dyplomatów”).
Ukończył on ponad dwie dekady temu studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Ja sam mówił – nie bardzo wiedział co robić w życiu więc postanowił studiować prawo.
W krótkiej wypowiedzi, którą znaleźć można w internecie, poleca te studia każdemu kto chce myśleć, rozumować, korzystać z różnych narzędzi analitycznych.
Tak więc drogi maturzysto – jak nie masz specjalnych zmiłowań i uzdolnień predysponujących cię do studiowania przedmiotów ścisłych (STEM) to idź na prawo.
Tam też mogą zrobić z ciebie myślącego człowieka, przynajmniej na Uniwersytecie Warszawskim… 😉
Nie chcesz być prawnikiem? Nie szkodzi, będziesz bardzo dobrym dziennikarzem. Takich myślących, rozumujących, korzystających z różnych narzędzi, to w naszych mediach szukać ze świecą… 😉
@1958 11 SIERPNIA 2025 3:33
Niestety, tego nikt Ci tego nie wyjaśni.
Ale na wszelki wypadek nazwie Cię onucą…
@Kalina 10 SIERPNIA 2025 22:21
„Red. Szostkiewicz pewnie też…”
Pani guru właśnie napisał na swoim blogu: „Zresztą, nie wiemy, czy był w ogóle jakiś sukces Batyra, czy tylko ustawka z pomocą sowiecką…”
I jak się tu dziwić, że nie wzięli go do Polityki Insight?
@Płynna rzeczywistość
@Lalecznik
1. Celowo skupiam się w ocenie wyłącznie na poziomie nauczania matematyki.
2.Do 2022 roku matura podstawowa z matematyki była bardziej niż schematyczna :
a) bodaj z jednym wyjątkiem, zawsze pojawiały się banalne zadania: zadanie nr 26 i 27 za 2 pkt., co dawało 8%
b)wystarczyło, nawet nie rozwiązać, a wskazać poprawną odpowiedź w 11 zadaniach spośród 25 zadań zamkniętych, czyli wybierz a, b, c lub d i matura podstawowa z matematyki była zdana.
c) ponieważ co najmniej 20 z tych 25 zadań zamkniętych było do bólu powtarzalnych, w kilku wystarczyło wyniki z odpowiedzi wstawić do równania i na kalkulatorze sprawdzić, który daje równość stron więc do przekroczenia tej bariery słabym uczniom wystarczyło 6-10 lekcji korepetycji, bardzo słabym ok. 20, a najsłabsi 30+… To w ogóle nie był egzamin, a korepetycji mógł udzielać każdy.
Zmiany w egzaminie w poziomie trudności z matematyki nie mają żadnego znaczenia dla uczniów, którzy rozwiązywali wszystkie zadania ze „starej matury”. O wiele gorzej wypadają maturzyści, którzy potrafili rozwiązywać do 80% wszystkich zadań maturalnych z lat poprzednich: uzyskiwali wynik w okolicach 60%. Bystrzy uczniowie, ale słabi, bo z nikłą wiedzą, którzy rozwiązywali ok 40-50% zadań ze „starej matury” prześlizgiwali się przez sito. Bardzo słabi i najsłabsi potrzebują minimum 70. lekcji i sporej pracy własnej w domu. Stąd moja ocena przewagi „świąt wielkanocnych nad…”
Moja ocena pokrywa się z ocenami fachowców dot. poziomu zajęć realizowanych w cyklu 3-letnim i 4-5 lat. Gdyby studia akademickie nadal odbywały się w cyklu jednolitych, magisterskich 4-5 letnich to zapewne ze statystyk zniknęłoby 60% ludzi z wyższym wykształceniem, z pożytkiem dla polityki i edukacji 🙂
@satrustequi
11 SIERPNIA 2025
7:39
Czyzby nie mozna było pic wody z tatrzanskich strumieni? O mój Boziu…ilez to ja wody wypiłam ze strumieni himalajskich… Ale tam wówczas jeszcze nie było turystów jak mrówków:)))
@grzerysz
11 SIERPNIA 2025
9:28
Jestem podobnego zdania jak red. Szostkiewicz. Bardzo często jestem podobnego zdania, wiec i mnie nie wzieto do Polityki Insight:)))
PiS zawinił, Tuska w mediach już by powiesili:
https://pbs.twimg.com/media/GyBA2F9WgAE2Ng5.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GyBA2GbXAAM0yKH.jpg
(ci, którzy wcześniej brali od PiS pieniądze na różnych Suwartów).
Wpis o Bosaku cofam, stare dzieje, wyjaśnione.
@Płynna rzeczywistość 11 SIERPNIA 2025 8:38
Dla mnie najlepsza możliwa inwestycja to lokowanie kapitału w edukację, szkolnictwo wyższe, naukę, mieszkalnictwo, służbę zdrowia, profesjonalne, rzetelne, uczciwe media publiczne.
Tak, Trzaskowskiego – po jego naiwnych i nierozsądnych wypowiedziach – bardzo się bałem.
Teraz bardzo boję się wojowniczego pana o twarzy poobijanego boksera. Nie zapominam też oczywiście o jego wojowniczej żonie… 😉
Kurczymy się pod kierownictwem KO-zmniejszyła się liczba ludności 89 proc. powiatów i 92 proc. miast na prawach powiatu.
@belferxxx
@Róża
1. „Informacja o sukcesach na stronach MEN”:
-rówieśnik laureata Międzynarodowej Olimpiady surfuje po stronach MEN i natyka się na gratulacje ministry: już takie wydarzenie jest równie prawdopodobne jak to, że robi to pochłonięta obowiązkami zawodowymi mężatka i matka 40+
2.Jeżeli to ma być wyróżnienie dla laureata Międzynarodowej Ważnej Olimpiady z zakresu STEM to mogę jedynie pogratulować dobrego samopoczucia z tego tytułu 🙂
3.Tak się składa, że z tego rybnickiego liceum miałem przez dwa lata uczennicę z profilu humanistycznego. Jest tam naprawdę świetny matematyk, który od lat upiera się przy realizowaniu wymagań całej podstawy programowej z matematyki. Z jego kartkówkami i sprawdzianami miałaby problem na podstawie, większość uczniów z rozszerzenia, tyle tylko, że uczniowie z oceną 2 zdawali maturę podstawową na 60-70% i byli niezadowoleni z siebie. Ponad 50% uczniów realizuje podstawę z podstawy nauczania matematyki (konsekwencja zakazu powtarzania roku), a i tak biorą korepetycje. Dlaczego? @belferxxx, @KSJ od lat upominają się na blogu o zmianę: nie uczyć wszystkich tego samego i w tym samym zakresie. Od siebie mogę wskazać na konsekwencje: fikcja demoralizująca uczniów i nauczycieli.
@PR
Nasze, polskie czołgi PT-91 Twardy jest kilkakrotnie tańszy a w czasach PRL-u Bumar Łabędy mógł wyprodukować 300 czołgów rocznie. Było to więcej niż potrzeby naszego wojska i można było je eksportować. Funkcjonujące przy przedsiębiorstwach OBR-y zapewniały systematyczną ich modernizację.
Im większa skala produkcji tym niższa cena no i polscy pracownicy mieli pracę i zarobki a państwo większe dochody z podatków i więcej pieniędzy na m. in. oświatę i służbę zdrowia.
A tak to tylko powiększa się zadłużenie państwa, samorządów i obywateli.
@belferxxx
Po co się „kopać z koniem” i tłumaczyć ” jak krowie na rowie”?
Jak widać Twoja „syzyfowa praca” nie przynosi oczekiwanych efektów.
Teraz wiemy, że od 25 lat konsekwentnie jest rozpie…ny nasz polski system oświaty i nauki.
Widać to wyraźnie po efektach – jakość przeszła w ilość.
@Róża
ten link do korepetycji
1. Jakiś fantasta. Uczniowie w LO mają trzy lekcje matematyki w tygodniu na podstawie, a tylko tą można poprawiać w sierpniu, co daje 400 zaplanowanych lekcji na 4 lata – w praktyce pewnie 300 🙂 .
2. W Szwajcarii dla wszystkich 14 roczników (Przedszkole i SP) ukazują się po francusku ( ponieważ są to wydawnictwa z Francji, więc przypuszczam, że we Francji również !) zbiory zadań z gramatyki języka francuskiego i matematyki.
Szwajcarzy twierdzą, że wakacje są wolne od szkoły, ale nie od edukacji. Osobiście byłem świadkiem w tym roku samodzielnego , codziennego ich rozwiązywania przez godzinę. Chłopiec ma na imię Theo. Dlaczego ma Pani problem z własną edukacją wakacyjną? Wystarczy pracować samodzielnie, jak ktoś nie ma siły woli do takich ćwiczeń robi to z korepetytorem. Tam po prostu edukację traktuje się serio.
U nas mamuśki chowają niesamodzielnych jedynaków tak, żeby potem mogli zgodnie z prawem być na utrzymaniu rodziców jako NEET-y, więc stad tajemnica oceń: jeszcze mamuśki dowiedziałyby się rok, albo dwa wcześnie, co je czeka 🙂
@PR
Znajdź wśród nagrodzonych nagrodą „Pasjonaci” CHOĆ JEDNEGO, który ma na koncie medalistów międzynarodowych olimpiad z grupy STEM za rok 2024 (sezon międzynarodowych olimpiad 2025 TRWA!)… 😉 A potem chwal dalej Baśkę o małym rozumku Nowacką i Kaśkę z okienka Lubnauer (to ona w MEN odpowiada za olimpiady itd.)… 😉
Nowy przedmiot nauczania ma się pojawić w polskich szkołach. Będzie to nauczanie o sztucznej inteligencji (AI)0.
Od września 2026 roku, powiedzieli w radiu.
Głowa człowieka ma ograniczoną pojemność, a nadmiar wiadomości czasami bywa szkodliwy.
Są byty wszechmogące od czasu do czasu, z reguły przez okres kadencji. Przykładem jest amerykański prezydent, a nawet kilku byłych amerykańskich prezydentów. Mogli rozpoczynać i kończyć wojny. Mogą regulować światowy handel i nakładać cła. Dużo mogą bez konsekwencji.
Obecnie Donald Trump zaprosił Władimira Putina na Alaskę. Chce ustalić warunki zakończenia wojny na Ukrainie w ramach rozmów dwustronnych.
Unia Europejska ma inne zamiary wobec Ukrainy.
Chce rozmów w szerszym formacie. Czy amerykański prezydent postawi na swoim czy ulegnie żądaniom europejskich przywódców?
Wkrótce się przekonamy.
PS. Geopolityka jest materią złożoną. Gdyby Donald Trump chciał rozmawiać w szerszym gronie mógłby przyjechać do Kijowa, albo do Moskwy. Na Kremlu zmieściliby się wszyscy zainteresowani
BBC o hekatombie dziennikarzy
Five Al Jazeera journalists have been killed in an Israeli strike in Gaza City, the broadcaster has said. The Israeli military confirmed it targeted 28-year-old correspondent Anas al-Sharif, alleging he had „served as the head of a terrorist cell in Hamas”. BBC international editor Jeremy Bowen has seen Israel’s evidence of this and said it is „not convincing”. Al Jazeera has denied its reporters are affiliated with Hamas and called the strike a „targeted assassination” and „yet another blatant and premeditated attack on press freedom”. According to the Committee to Protect Journalists, 186 journalists have been confirmed killed since the start of Israel’s military offensive in Gaza in October 2023.
Australia uzna Palestynę we wrześniu, wraz z Wielka Brytanią, Francją itd.
@belferxxx
Jeżeli naprawdę żaden nauczyciel, który ma na koncie tych medalistów, nie dostał nagrody, albo nawet NIE KAŻDY, to tu powinno burzę robić OSKKO, a nie bredzić, że trzeba zlikwidować E8.
@ Róża
To Państwo ( MEN!) po coś – dla realizacji swoich/społeczeństwa celów i interesów – wprowadziło te nagrody! OSKKO reprezentuje DYREKTORÓW i ICH interesy ( akurat większości z nich taki brak reguł służy – np. łatwiej mogą nagrody SOBIE załatwiać!) , podobnie jak ZZ reprezentują interesy pracownicze! Od reprezentowania państwa/społeczeństwa jako całości jest władza/rząd/MEN!!!
Jacku, jeśli jesteś z Podkarpacka, to po unijną kasę wal do Edka Szydło jak w dym!
— To jest bydło, takie jest moje określenie tych ludzi — powiedział w Polsat News Paweł Jabłoński, których w niedzielę Jarosław Kaczyński nazwał „śmieciami”
Panie Grzerysz, na Jabłońskiego też głosowałeś? On zaprowadzi w Polsce pokój i sprawiedliwość!
@ Róża
Większość szkół nie ma sukcesów w rozwoju zdolnych – chcesz żeby ich dyrektorzy o te nagrody walczyli? To tak jakby oczekiwać, że w firmie personel będzie się domagać nagród dla najwydajniejszych.. 😉 Od tego jest dyrekcja!!!
@Belfrzycaxxx
Może te czołgi można by produkować, gdyby wcześniej nie zlikwidowano linii produkcyjnej ich silników. PT-91 to w warunkach ukraińskich odpowiednik średniej klasy ukraińskiego lub rosyjskiego czołgu, powiedzmy, T-80. Czyli konstrukcja przestarzała. W dodatku czołg musi też czymś strzelać, a PT-91 strzela amunicją poradziecką. Powinien być zwrotny, a radzieckie przekładnie zapewniają prędkość na wstecznym rzędu 5 km/h. Tam jeszcze są problemy z systemem kierowania ogniem. I pewnie wiele innych, o których powinni wypowiadać się eksperci. Choćby kwestia automatu ładowania z karuzelą i magazynem pocisków. Zastanawiała się Pani, dlaczego one (=konstrukcje radziecki) po trafieniu tak pięknie eksplodują, że czasem wieżę takiego czołu wyrzucało na 4. piętro pobliskiego bloku?
Równie dobrze moglibyśmy więc produkować T-34, od razu z psem.
Sukces młodego Polaka!
Krzysztof Rojek, uczeń Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu, odniósł spektakularny triumf, zdobywając pierwsze miejsce na świecie w Międzynarodowej Olimpiada Sztucznej Inteligencji w Pekinie! Co więcej – osiągnął najlepszy wynik na całej Ziemi.
To jeden z najwspanialszych rezultatów w historii udziału Polski w tego typu zawodach. Krzysztof pokonał reprezentantów aż 61 krajów, w tym USA i Chin – państw, które inwestują w edukację AI miliardy dolarów rocznie. Sam finał zgromadził 310 najlepszych młodych talentów sztucznej inteligencji z całego globu.
Krzysztof swoją przygodę z AI rozpoczął zaledwie trzy lata temu – całkowicie samodzielnie, ucząc się, tworząc modele i implementując algorytmy od podstaw. Jego pasja wystrzeliła po pierwszej polskiej olimpiadzie AI i debiucie na arenie międzynarodowej. Właśnie wtedy zaczęły powstawać społeczności pasjonatów, takie jak Matematyczne Internetowe Koło Olimpijskie, które wspólnie rozwijają swoje umiejętności w dziedzinie AI.
✊ Od pierwszej polskiej olimpiady Krzysztof aktywnie uczestniczył w wykładach prowadzonych przez kadrę merytoryczną polskiej Olimpiady Sztucznej Inteligencji – w tym ekspertów z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Fundacji Edukacji i Rozwoju Sztucznej Inteligencji. Ogromne brawa dla wszystkich, którzy wspierają i rozwijają takie talenty!
♥️ To osiągnięcie jest gigantyczne – zarówno dla Krzysztofa, jak i dla całej Polski. Krzysztofie, jesteśmy z Ciebie niesamowicie dumni! Gratulacje i wielki szacunek za Twoją ciężką pracę, determinację i pasję.
(Kuratorium we Wrocławiu)
Wszystkim, którzy spodziewali się, że branża gastronomiczna i turystyczna dokona w ramach KPO zakupu glebogryzarek przypominam:
– podział KPO dokonał się w Sejmie w 2021 i przyjął go PiS z udziałem Lewicy, PSL, PL2050 i KONF – tam uwzględniono HoReCa.
– dofinansowanie w ramach tej części KPO to refundacja, czyli najpierw wnioskodawca musiał ponieść koszty, a potem były refundowane na podstawie wniosku.
– kwalifikowały się tylko podmioty, które w latach 2020–2021 (pandemia COVID-19) odnotowały spadek obrotów o co najmniej 20%, liczonych rok do roku.
– wsparcia udzielano na unowocześnienie lub dywersyfikację działalności, by zbudować odporność na wypadek kolejnych kryzysów.
Słowem dla potrzebujących, w celu dywersyfikacji dochodu i rozwoju firm i co ważniejsze z wkładem własnym na inwestycję.
Cyt: „Celem Inwestycji jest wsparcie przedsięwzięć MŚP mających na celu rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach: hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura, czyli w sektorach najbardziej dotkniętych pandemią COVID-19 w Polsce.”
– 2,5 tys dofinansowań, 1,2 mld zł, czyli niecałe 0,5% kwoty KPO
Wszystkim wrzeszczącym dzisiaj najgłośniej przypominam to głosowanie. A porównywanie do tego szpitali jest po prostu ohydną hucpą.
Głosowanie: https://pbs.twimg.com/media/Gx5jVkIWQAAgP2m.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Gx5jVkFXQAAIam_.jpg
Jacku, znajdź swojego osła i spytaj go, za czym głosował.
@belferxxx
A przekonywał mnie Pan, żebym zapoznała się ze stanowiskiem OSKKO, chyba traktując to jako stanowisko jakiegoś autorytetu. A tymczasem to tylko jakaś grupa ludzi reprezentujących SWOJE własne interesy jako dyrektorów, i to głównie dyrektorów szkół niepotrafiących zajmować się rozwojem zdolnych uczniów.
Zapoznałam się, nie znalazłam nic wartego uwagi.
@PR
Fajnie się czyta o tym chłopaku.
Za to jak czytam jakieś głupawe stanowisko OSKKO z powagą analizujące problem ubranek uczniów, to mi ręce opadają. Niech się zajmą tym, że większość uczniów, którzy ogarniają rzeczywistość, jeżeli chcą się uczyć AI, to muszą robić to „całkowicie samodzielnie”.
Afera HREIT
Śledztwo w związku z działalnością spółki deweloperskiej HREIT prowadzi m.in. Prokuratura Okręgowa w Łodzi, według której łączne straty w tej sprawie mogą przekroczyć 3 mld zł, a liczba poszkodowanych wynieść około 10 tysięcy osób. Grupa HREIT działała w oparciu o model, w którym środki pozyskiwane od indywidualnych inwestorów, finansowały budowę nieruchomości, które sprzedawano na etapie dziury w ziemi. Ale budowy stanęły…
Odwieczna walka dobra ze złem która nas buduje
https://www.youtube.com/watch?v=tZbtWN1skkQ
@ Róża
1. Jest w szkole taki przedmiot AI? Z tego co wiem, a znam niektórych medalistów tej olimpiady międzynarodowej, to są najczęściej wybitni informatycy, również medaliści stosownej olimpiady międzynarodowej, z TYCH szkół! Przypadek??? Nie sądzę… 😉
W PL zresztą olimpiadę AI – to miała być pierwsza(!) -promowała Olimpiada Informatyczna rok temu.
2. Żeby być dobrym z AI potrzebna jest doskonałą znajomość matematyki i informatyki jako podstawy. Też ich się SAM nauczył? A może odkrył od podstaw??? 😉 Skądinąd III LO we Wrocławiu należy do top 10 szkół olimpijskich od zawsze…
@ Róża
Może Ci się nie podobać, ale CI ludzie reprezentują większość dyrektorów, taka rzeczywistość!!! Innych nie ma! Więc ich opinia o czymś mówi!!! Chyba, że masz pomysł na ich wymianę na 30 tys. … kosmitów… 😉 I skąd niby mieliby się brać lepsi do realizacji TWOICH zadań???
Jacek,
Tu masz Pan swojego operatora HoReCa – spółka akcyjna z większościowym udziałem województwa małopolskiego, od od 2019 skolonizowana przez PiS, a potem SP.
https://horeca.marr.pl/o-projekcie/
Szukaj Pan jachtów, bitkojnów i klubów swingersów, a potem klikaj w zakładkę „Sygnaliści”.
@belferxxx
No i o co się Pan tak na mnie złości? Że się śmieję z organizacji, która w czasach rozwoju AI wydaje niemądre stanowiska, problem widzi w ubranku ucznia oraz egzaminie z matematyki?
@Róża
TA organizacja REPREZENTUJE zarządzających(!) szkołami i to ICH dominująca opinia … 😉
Przykład charyzmatyka nadającego własne dzienniki dzięki cywilizacji cyfrowej, smartfonowej, internetowej
https://www.youtube.com/watch?v=Ohq3n-0T6W8
@belferxxx
Noooo, i ich dominującą opinią jest: egzamin trzeba zlikwidować, bo przyczynia się do rankingowania szkół, do niczego nie jest potrzebna informacja jak pracuje dana szkoła.
Na szczęście w społeczeństwie dominuje opinia, że nie utrzymujemy szkół dla dyrektorów, bo byśmy musieli się załamać ich dominującymi opiniami.
@ Róża
Jakiś – nie napiszę jaki – klasyk powiedział, że idea , która opanuje masy staje się siłą materialną… 😉
JAK efektywnie(!) spowodujesz żeby oni TAK masowo myśląc , działali inaczej??? 😉
@belferxxx
Ten chłopak powiedział Kaweckiemu, że uczył się sam, nie miał żadnego nauczyciela. Drugi z tej grupy medalistów to samo. Opowiadają o społeczności, którą założyli studenci, olimpijczycy, żeby uczyć młodych ludzi AI. Oczywiście część z nich była w szkołach olimpijskich. Które to szkoły można policzyć na palcach rąk.
Więc jak mnie Pan pyta jak spowoduję (rozumiem, że to przenośnia), żeby oni (OSKKO) działali inaczej, to odpowiadam- stają się bez znaczenia.
Im są głupsi, tym bardziej stają się bez znaczenia.
Kawecki zorganizował spotkanie 31 lipca dla olimpijczyków z ludźmi, którzy robią w AI. Natychmiast zgłosiło się 200, miejsca się rozeszły.
Te OSKKO jest jak Broniarz, również (nie chcę być niegrzeczna, więc staram się delikatnie) jak Pana kolega, którego poleca Pan czytać. Dla młodych zdolnych ludzi są jakimiś postaciami z innego świata. Świata, których ich nie obchodzi, debatuje o ubrankach ucznia. A młodzi zdolni ludzie poszli do przodu i zostawili ich z tymi wydumanymi problemami. Niech sobie je szkoły tworzą, niech sobie je rozwiązują. Problemy na poziomie problemów z ubrankami sprowadzające się do tego, i tylko i wyłącznie do tego, czy młoda dziewczyna może pokazać w szkole kawałeczek ciała i czy starsza kadra nie dostanie w zw. z tym fiksum dyrdum. A niech sobie dostaje.
@ Róża
To CI dyrektorzy podejmują w szkołach ostateczne DECYZJE – np. o nagrodach i karach, zakupach, kadrowe etc.! I ich myślenie jest bez znaczenia??? 😉
@belferxxx
Czy to znaczy, że rząd jest od spełniania listy życzeń OSKKO? Albo ZNP, albo samorządów? Samorządy też zawsze o coś wnoszą w zw. z edukacją? Co do której nie tylko podejmują różne decyzje, ale przede wszystkim finansują decyzje i własne i rządowe.
To ten E8 rząd ma zlikwidować? Bo dyrektorzy go w szkole muszą organizować.
@ Róża
Kierowanie 30 tys. szkół to MILIONY decyzji stosownych(!) do okoliczności!!! KTO je podejmie – Tusk, Nowacka, 16 kuratorów??? 😉
@ Róża
Nauczycieli jest ponad PÓŁ MILIONA i mają różne (!) opinie na każdy temat… 😉
@belferxxx
Mam nadzieję, że dyrektorzy też mają różne opinie. Np. co do likwidacji E8.
@belferxxx
Widzę już komentarze pod artykułami o tym librusie 18 latka. Dezaprobatę wyrażają głównie Krystyny, Grażyny, Danuty, Bożeny itp. czyli takie babciowate pokolenie. Pokolenie rodziców przyjmuje to bez paniki. Z dwóch powodów- sami sobie w szkole pisali usprawiedliwienia nieobecności, a z własnymi dziećmi też mają ok stosunki i nie muszą ich traktować jak niewolników.
Zmiana stosunków społecznych jest przecież bardzo odczuwalna w szkołach i stanowi często źródło rozczarowania nauczycieli. Uczniowie mają masę nieobecności, które albo rodzice usprawiedliwiają, bo na nie pozwalają, albo pozwalają, żeby dziecko samo sobie usprawiedliwiało w librusie jako „rodzic”.
@belferxxx
Wrócę do tego artykułu, który Panu zalinkowałam o korepetycjach w wakacje. Próbowałam tam Pana nakierować na Annę, mamę Magdy, pytając czy to jest typ wymarzonego rodzica wg nauczycieli.
W ogóle nie chodzi mi o kwestie korepetycji, ani tego kiedy się odbywają.
Chodzi mi o typ rodzica.
Jest opisana uczennicą 3 kl. LO, którą matka katuje korepetycjami dosłownie ze wszystkiego.
Już w SP miała korki od 5 kl. z matematyki. Poza tym z języków obcych i polskiego do E8.
Ma być lekarzem, a korki ma z matematyki od 5 kl. To świadczy o jej zdolnościach. Nie były to korki konkursowe. Konkurs mama obstawiła z WoSu, cała rodzina uczyła się WoSu w wakacje, żeby Magda dostała się do liceum do biol-chemu. Nie wybrali przedmiotu pod profil. Bo pewnie byłby dla Magdy za trudny. Całe liceum korki z biol., chem., mat., ang., niem. W wakacje nie przerywa. Matka nie ukrywa, że ją zmusza. W czerwcu uczyła się na obozie językowym, więc w wakacje ma korki z mat., chem., biol. Przerwę w korkach będzie miała tylko w połowie sierpnia na czas wyjazdu. Wyjazdu z … rodzicami. Nauczyciele w szkole zdaniem Anny, mamy Magdy, uczą źle, chemiczka zajmuje się tylko olimpijczykami. Magda nie rozumie i sama nie spyta jej o nic. Ma ok. 18 lat, WSTYDZI SIĘ zapytać, jak czegoś nie wie. Z matematykiem też źle trafiła, powiedział Annie, że Magda nie potrzebuje korepetycji. Annie, TO ANNA ROZMAWIAŁA Z NIM o poprawie sprawdzianu przez Magdę. Mimo tego, Magda ma korepetycje z matematyki. Anna mówi: lekcje z matematyki jej NARZUCIŁAM, jest walka, z bólem, ale musi przerobić.
Korepetytorka kolejna, z biologii, uspokaja Magdę, pokazuje jej techniki relaksacyjne, bo Magda jest BARDZO NERWOWA.
Pytanie: kto by nie był będąc dzieckiem Anny?
Czy takich rodziców chcecie? KC na pewno tak. A Pan? Też Pan jest taki?
Magda jest w 3 kl. więc ma ok. 18 lat.
Anna ma stały dostęp do librusa.
Pani Róża interesujące treści pisze.