Najwięcej uczniów mieszka na wsi i w małych miasteczkach

CKE podała wyniki egzaminu ósmoklasisty w zależności od lokalizacji szkoły. Zdumiewa informacja, że na wsi uczy się więcej dzieci niż w dużych miastach. Gdyby zaś zebrać dzieci wiejskie i małomiasteczkowe, również będzie ich więcej niż dzieci z dużych i średnich miast.  Czy władze oświatowe biorą to pod uwagę, gdy tworzą podstawy programowe oraz wymagania egzaminacyjne?

Do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło ponad 121 tys. dzieci ze wsi i tylko ok. 80 tys. z dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców). Ósmoklasistów ze wsi i miast do 20 tys. było w tym roku ponad 180 tys., natomiast z dużych i wielkich miast mniej, gdyż tylko jakieś 145 tys. nastolatków. Choć programy nauczania są wielkomiejskie i nastawione na możliwości dzieci z dużych miast, czyli z łatwym dostępem do korepetycji i kursów, głównym ich adresatem są osoby ze wsi i z małych miejscowości.

Rośnie rynek korepetycji udzielanych na odległość, popyt jest coraz większy. Nauczyciele z dużych miast douczają dzieci wiejskie i z małych miejscowości. Dawniej uczniowie musieli jeździć do miasta po wiedzę, teraz wystarczy, że odpalą laptop lub smartfon. Nadal jednak to kosztuje. Wyniki egzaminu ósmoklasisty pokazują, że z dziećmi wiejskimi nie jest źle (rodziców stać na korepetycje), wypadają lepiej niż ich rówieśnicy z małych miasteczek, których na płatną naukę stać mniej (język polski: wieś – 63 proc., miasteczka – 61 proc., matematyka: wieś – 48 proc., miasteczka – 46 proc.). Przepaść między wsią i małymi miasteczkami a metropoliami występuje tylko w znajomości języka angielskiego: 65/67 proc. a 77 proc. Może to wynikać z różnych postaw wobec obcego języka. Nie znać angielskiego w Warszawie i nie znać w Wólce Lipowej to nie to samo.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 w zależności od lokalizacji szkoły tutaj. A gdyby ktoś chciał porównać z rokiem 2024, to tutaj.

Reklama