Niemądra i niebezpieczna normalizacja skrajnej prawicy
I bądź tu mądry. W tym samym numerze „Polityki” Mariusz Janicki ostrzega, że postępuje w debacie publicznej wybielanie Grzegorza Brauna i całej skrajnej prawicy, a kilka stron dalej Stefan Chwin w rozmowie z Jakubem Majmurkiem mówi, że postrzega Brauna jako zręcznego manipulatora politycznego, wykorzystującego podatność pewnej części męskiej publiczności na teorie spiskowe.
Chcę wierzyć, że intencją pisarza było tylko wykpienie „paniki moralnej” dotyczącej skrajnej prawicy, a nie lekceważenie wdzierania się antysemityzmu i agresywnego nacjonalizmu do polskiej polityki. Dla mnie ustawiczne przekraczanie czerwonych linii w wykonaniu polityków PiS i obu Konfederacji jest skrajnie niepokojące.
Nie chciałbym doczekać się rządu, w którym Braun byłby ministrem czegokolwiek, i słuchać usprawiedliwień, że lepszy Braun niż Tusk u władzy. A takie deklaracje po stronie PiS już padają.
Trzy ugrupowania z największym obecnie sondażowym poparciem to KO, PiS i formacja Mentzena i Bosaka. Partia Brauna może liczyć na ok. 10 proc. Stefan Chwin pociesza, że to tylko 10 proc., czyli 90 proc. Brauna nie popiera. Fakt, ale to żadne pocieszenie dla wyborcy nieprawicowego.
Bo wśród tych 90 proc. znajdziemy masę sympatyków innych mutacji skrajnej prawicy, która ściga się z Braunem w antydemokratycznym radykalizmie.
Nie ma czego wybielać, bo brunatne zawsze wyjdzie na wierzch, gdy pojawią się sprzyjające mu okoliczności. W przedwojennej Polsce było już blisko do aliansu postpiłsudczykowskiej sanacji z ONR, w PRL komuniści narodowcy, „spadkobiercy ONR”, kazali wynosiċ się z Polski „syjonistom”.
Skrajna prawica musi mieć wroga – Żydów, „ciapatych”, Ukraińców, Niemcy, Unię Europejską, liberałów – inaczej nie chce i nie potrafi. Od haseł przechodzi do czynów, jeśli pozwala na to społeczeństwo. Na tym polega trik, by wdrażać ekstremizm powoli, krok po kroku, w garniturach, w „odzieży patriotycznej”.
Stefan Chwin pyta Jakuba Majmurka, czy widział kiedyś, jak ktoś krzyknął do kogoś „ty, Żydzie!” i zaczął go bić z tego powodu. Cóż, fizyczne napaści to późniejszy etap. Zaczyna się od hejtu w internecie, na wiecach, a sam Braun ma na koncie kilka incydentów antysemickich, jeden w Sejmie.
Żydowskie Stowarzyszenie Czulent podaje, że tylko w 2024 r. odnotowano prawie 1,5 tys. zgłoszeń takich incydentów, w tym dwa ataki fizyczne. Kilka dni temu na lotnisku w Balicach Polak obrzucał wyzwiskami grupę ortodoksyjnych Żydów, każąc im, by wracali do siebie. Mamy się cieszyć z tego, że jeszcze nie dochodzi do pogromów?
Komentarze
cyt. „W przedwojennej Polsce było już blisko do aliansu postpiłsudczykowskiej sanacji z ONR-em, w PRL komuniści narodowcy, ,,spadkobiercy ONR’’ kazali wynosiċ się z Polski ,,syjonistom’’.
Narodowcy wypływają w każdym ustroju – na powierzchnię wynosi ich poparcie sympatyków. W roku 1962 mojemu licealnemu koledze, synowi wysokiego oficera UB, wyrwało się w chwili szczerości że „skarżyć to się będziemy mieć na co dopiero kiedy sie dorwie do władzy taki jeden co się z nim nawet ruscy liczą”. Potem się przestraszył że za dużo powiedział i zdołałem jedynie wydobyć inicjały:”MM”. Więc sześć lat przed pamiętnym sześćdziesiątym ósmym „aparat” już przewidywał dalszy rozwój wydarzeń i udział w nich Mieczysława Moczara…. Wtedy ograniczyło się do wykonania jego rękami brudnej roboty, ale władzę wkrótce przejął „prozachodni” Edward Gierek – instynkt samozachowawczy Polaków zwyciężył.
Bardzo czujny komentarz.
,,Dla mnie ustawiczne przekraczanie czerwonych linii w wykonaniu polityków PiS i obu Konfederacji jest skrajnie niepokojące.”. Dokładnie – wydawało się, że ,,już nic gorszego…” a tu…
Dlatego, gdy ktoś źle życzył źle Prezesowi, to przy całej nie-sympatii mówiłem, że niech żyje zdróe bo:
1. Znamy jego deficyty: odwagi męskuej i cywilnej, cwaniactwo etc.
2. W związku z powyższym Prezes poza pewne ramy nie odważy się wyjść.
Brałn, obawiam się, odkrył wzorem clowna z USA, że nie ma żadnych granic….
„Kilka dni temu na lotnisku w Balicach Polak obrzucał wyzwiskami grupę ortodoksyjnych Żydów, każąc im, by wracali do siebie. Mamy się cieszyć z tego, że jeszcze nie dochodzi do pogromów?”
Z całą pewnością tak, bowiem antysemityzm jest polską, genetyczną chorobą narodową.
Myślę, że opinia red. Janickiego bynajmniej nie kłóci się z tezą Stefana Chwina. Mnie też się wydaje, że Braunowi w gruncie rzeczy powiewa, czy w sejmie palą się świece chanukowych. Braun wie, że kreując się na antysemitę zbija kapitał polityczny. Brauna należy po prostu zdelegalizować niezależnie od szczerości jego antysemityzmu, aby polscy antysemicka i naziole nie mieli swojej reprezentacji
Może faktycznie, skrajność jest nie do uniknięcia, właśnie ze względu na np. podatność części społeczeństwa na teorie spiskowe lub zwyczajną chęć dominacji i władzy, za którą nie idą żadne profity poza samą dominacją. To jeżeli tak, to remedium nie tyle tkwi w ograniczaniu takich skrajności, co odwadze i determinacji przeciwstawiania się im. Dlatego tak istotna jest kontr-reakcja. Każdy, bez względu na poglądy, jeżeli wie, że jego działania na pewno napotkają reakcje, będzie ją wliczał w koszty działania. Bo kalkuluje. Tak jesteśmy skonstruowani. Braun i jego wyznawcy muszą wiedzieć, że każde działanie będzie się wiązało z kosztami, w rozmaitych wymiarach. I nie wolno okazywać obaw.
Pisałem już o tym wcześniej – normalizacja Brauna i umizgi w jego kierunku ze strony PiSu to kolejny Golem, którego ulepił Kaczyński w desperacji odzyskania władzy. Gdy okazało się, że rosnąca w siłę Konfederacja Mentzena nie da się zwasalizować i spełnić roli lekkostrawnej przystawki po kolejnym triumfalnym Machtergreifung, PiS rozpoczął grę na osłabienie Mentzena. Polegającą po pierwsze na rozbiciu, a przynajmniej wewnętrznym skonfliktowaniu Konfederacji, co jest zadaniem niezbyt trudnym, bo to środowisko niejednorodne, pełne potencjalnych i ambitnych liderów (Bosak, Wiper, Tyszka, etc). Chwilowo się nie udaje, Konfederacja (przynajmniej na zewnątrz) zachowuje spójność, choć triumfalny „marsz na Rzym“ zaczyna łapać zadyszkę i potykać się o własne nogi.
Po drugie, skoro Mentzen „zaszedł PiS od prawej“, to przecież i Mentzena można zajść od prawej za pomocą Brauna. Stąd powrót do koncepcji, którą lata temu zwerbalizował Kaczyński (że i brudną szmatą można wycierać): przeróżne balony próbne, wypowiedzi medialne i zachęty ze strony działaczy pod hasłem, że dla dobra Polski można przecież się dogadać. Kulminacją tych działań było wysłanie przed kamery politruka Żaryna, który przez bite trzy godziny przyjaźnie poklepywał się z Braunem po plecach, pijąc sobie z dzióbków i nasładzając się nawzajem zgodnie z kiplingowskim zaklęciem „ja i ty jesteśmy jednej krwi“. No bo i Żaryn ogłaszający w pisowskiej prasie wezwania do (dosłownego!) plucia na Tuska bardzo niewiele różni się od Brauna i jego „przykrych aktów symbolicznych“ (copyright Stefan Chwin).
Czy pamiętają Państwo gromkie nawoływanie publicystów „nie straszcie PiSem”? Jak to się skończyło wszyscy wiemy. Teraz mamy powtórkę z rozrywki. Wybielanie skrajnej prawicy to jakaś dziwna rozrywka pięknoduchów, tyle tylko, że śmiertelnie groźna dla Polski.
Jest taki chwyt marketingowy. Powiedzmy, że chcemy sprzedać rower za 10 tys. Zwykły rower. Trochę drogo, nieprawdaż? Jak sprawić, by ktoś go kupił? Obok postawić podobny za 15 tys…
I zaistnienie Brauna „to robi” w polityce. PiS jest skrajnie prawicowe, pogardza prawem, pragnie zwasalizować Polskę Trumpowi? No ale obok stoi Konfederacja, czy tam Imperium Kontratakuje, gdzie nie tak dawno była Piątka Mentzena. Ale stojący obok PiS teraz wydaje się rozsądną, demokratyczną partią. Jeśli tak, to lecimy dalej i obok Konfy stawiamy Brauna. I teraz się okazuje, że Konfa jest coraz bardziej pożądanym partnerem koalicyjnym, jako centrowe, szanowane ugrupowanie, niezależnie od tego, ile nakłamią jej przedstawiciele, czy ukradną patelni. A były już podejścia by się ustawić na prawo od Brauna, więc może nas czekać ciąg dalszy.
Kaczyński w szpitalu i traci dość szybko partyjną moc, To duża szansa dla Konfederastów bo to właśnie Prezesss wyśmierwał propagandowy botoks Mentzena i wskazywał na Koronowanych jako ugrupowanie faszystowko antysemickie. Braun przypomina Polakom Juranda ze Spychowa i rośnie na bohatera. Rozbicie Hanukki w Sejmie czy rozbicie sprzętu audio prelegentowi nabrało we oczach gawiedzi.. rangi bohatera. O b r z y d l i w e!
1
1
Obejrzałam wczoraj film o charakterze polityczno-moralnym La Grazia w rezyserii Paola Sorrentino i oczywiscie z Tonim Servillo w roli głównej. Rzecz sie dzieje w Rzymie w bliskiej przyszłości. Papiezem jest czarnoskóry osobnik z dredami jeżdżący na motorynce po Ogrodach Watykańskich. Mimo to jego opinia o eutanazji pozostaje niezmienna – nie i już. Na decyzje w sprawie ewentualnej łaski prezydenta Republiki czeka dwoje skazanych morderców: żona brutala i sadysty, którego zamordowała we snie, choc mogła odejść ze swoim kochankiem, oraz mąż skazany za zabójstwo zony chorej na Alzheimera, która zamieniła jego zycie w piekło. I takie ma dylematy kończacy juz swoja kadencję prezydent: podpisac ustawe o eutanazji, czy nie podpisac, ułaskawic dwoje zabójców, czy nie ułaskawić… Jest członkiem Chrzescijańskiej Demokracji, a ta jak wiadomo…etc. Naciska na niego i otoczenie zgromadzone w Kwirynale, i nawet córka-prawniczka. Ale on tez jest wybitnym prawnikiem, emerytowanym sedzią i nie chce działać „rewolucyjnie” i wbrew staremu prawu. Jego autorytet u widza jednak blaknie, gdy dowiadujemy sie, ze jest facetem po włosku msciwym i przez 40 lat wsciekłym, ze zona go zdradziła. I do dzis szuka jej kochanka podejrzewajac o to swego kolege – ministra sprawiedliwosci, który namawia go do podpisania ustawy o eutanazji. Tak więc los niezwykle waznej ustawy ułatwiajacej życie i smierć wielu ludziom zawisła na ludzkiej msciwosci, chęci odwetu i strachu przed „nowym” w zyciu społecznym, a i przed papiezem z dredami też. Nawet ulubiony koń prezydenta, który zachorował i nalezałoby go uspić, nie moze liczyć na zmiłowanie. I taki moze byc obrazek ilustrujacy kryzys starej, europejskiej demokracji, pełnej watpliwosci i starajacej sie Broń Boze nie sprzeniewierzyc prawu Bozemu, naturalnemu i ludzkiemu. Sala kina studyjnego Muranów peka w szwach, a ludzie reagują śmiechem tam, gdzie mnie zaczynaja bolec zeby. Te dylematy europejskiej demokracji – mówi współczesny widz – są smiechu warte, a rezyser i scenarzysta dyskretnie zdaja sie to potwierdzac. Idziemy w inna stronę, gdzie rap, tatuaze, dziwaczne przyodziewki i inna hierarchia wartosci. Jaka? Nie mam zielonego pojecia. Ale póki istnieje Rzym – najpiekniejsze miasto swiata, nie trace nadziei.
Tak, PAKU (z godz. 7:32),chyba masz rację. Jak Braum wariował z gaśnicą, to aż się prosiło, żeby ktoś przytomny wyrwał mu tę gaśnicę z jego łap i walnął nią w jego wredny łeb, albo jak demolował mikrofony w trakcie odczytu w Berlinie. Służby udawały, że są bezradne…Ja wtedy sądziłem, że władza dlatego pozwala Braunowi na takie wygłupy, bo sądzi, że lud widząc ,co wyprawia, uzna, iż Braun jest psycholem i się od Brauna odsunie. Niestety stało się zupełnie odwrotnie. Władza chyba popełniła okropną pomyłkę psychologiczną i teraz się miota, a służby odpowiedzialne za przestrzeganie prawa (prokuratury i sądy)dają całymi miesiącami pokaz kompletnego niedowładu i partactwa, tak jakby kompletnie nie rozumiały, jaki pożar grozi Polsce.
@szarotek
To nie jest madry komentarz. Uogolnienia typu „antysemityzm jest polska genetyczna choroba” maja wszelkie cechy antypolonizmu.
Nie lubie pisac zbyt dlugich komentarzy, ale polecam lekture ksiazki Gotz Aly „Europa przeciw Zydom”.
Antysemityzm nie jest polskim fenomenem. Jestem sklonna wierzyc, ze jest bekartem chrzescijanstwa w wydaniu imperialnym, ale tez przejawem bardzo ludzkiego (niestety!) poszukiwania kozla ofiarnego w czasach niedostatku i poczucia „konca swiata”. Kazda mniejszosciowa grupa, ktora sie wyroznia, moze sie nadac, ale Zydzi pelnili ta funkcje w Europie przez 2 millenia.
Jest mi osobiscie przykro, kiedy moi starzy przyjaciele (z odnowy charyzmatycznej) teraz nasiakaja antysemityzmem. Chcialabym im moc przypomniec, ze Jesus i jego matka byli zydami… Ale to bezcelowe. Oni juz zyja w innej rzeczywistosci. I niestety Karol Marks mial racje piszac, ze byt okresla swiadomosc.
@pielnia11
1 lutego 2026 11:14
,,Służby udawały, że są bezradne”…i wszystko na ten temat.
Był (i nadal jedt) pewien osobnik twierdzący, że premier RP w zmowie z Rosjanami zamordował po przez zamach prezydenta RP.
Ówczesny premier (tak się składa że obecnie znów jest premierem) przez dłuższy czas kompletnie nie robił z tym nic. Jeżeli ow osobnik z całą pewnością twierdził jak twierdził, co więcej głosił że ma dowody na poparcie swoich twierdzeń to NALEŻAŁO GO WEZWAĆ DO PROKURATURY BY UJAWNIŁ TE DOWODY. Jeżeli by tego nie uczynił to po kolei:
1. Sprawa o zatajenie dowodów (wszak twierdził, że je ma)
2. Jeżeli jednak nie to sprawa o pomówienie organów władzy państwowej. Zdrada, morderstwo to dosyć ciężkie oskarżenia.
3. Sprawa cywilna Tusk vs. Macierewicz. Zarzut zorganizowania zamachu to dosyć poważny zarzut.
Niestety ówczesny D. Tusk uznał, że korelacja pomiędzy jednostką chorobową Macierewicza (bo przecież KAŻDY NORMALNY CZŁOWIEK wie, że to są rojenia paranoika!) jest doraźnie korzystna sondażowo (,,chcecie by tacy dorwali się do władzy”?) I nic z tym nie zrobił.
Gdy w końcu zrozumiał, że bajdurzenia Macierewicza zaczynają być groźne stworzył zespół M. Laska zajmujący się prostowaniem antosiowych bździn ale było za późno. U ok. 30% społeczeństwa zagnieździło się, że nawet jeżeli to nie był zsmach to jednak ,,coś tam było”.
Tak samo będzie z Brałnem. Zorganizuje na referendum polexitowe i…oby nie był jak w UK – ,,mądrzy” ludzie będą siedzieli z otwartymi ustami i pytali ,,jak to możliwe”, że tak się stało.
@pielnia11:
Pierwsza reakcja na gaśnicę była dobra, ale szybko pojawiła się druga — rozmycie odpowedzialności i normalizacja.
Dla mnie tu charakterystyczny był Stanowski w czasie kampanii wyborczej, bo on dla wielu jest traktowany jako „neutralny”. Stanowski nie oprotestował prorosyjskich wyskoków Nawrockiego, Mentzena, ani nawet Brauna. Ale zaprotestował przy Maciaku. Jasny sygnał dla odbiorców: Braun (a tym bardziej Mentzen i Nawrocki) są „normalni”, a problem zaczyna dopiero powstawa Maciaka tworzyć.
@shrinki
Polecam „Jak Polacy Niemcom Żydów mordować pomagali” autorstwa Stefana Zgliczyńskiego.
@Slawczan
1 lutego 2026
14:20
@pielnia11
Przeszlosci sie nie zmieni.
Dlatego inwestuje swoj czas w sledzenie Macierewicza i Brauna przed sadem 🙂
poprawione
Pomimo ewentualnych oporów estetycznych niektórych czytelników… warto przeczytać:
„W sobotę przed południem rozpoczął się kongres zwolenników Grzegorza Brauna i jego partii Konfederacji Korony Polskiej. Wydarzenie odbywa się w Łochowie (woj. mazowieckie) i biorą w nim udział czołowi przedstawiciele ugrupowania. Sam Braun zabrał głos na początku wydarzenia. — Piekło ryczy i słychać to nawet tu, w Łochowie. Próbowano nawet tę konferencję udaremnić. Bardzo dziękuję gospodarzom tego miejsca, że mimo różnych ciśnień sytuacyjnych, wywiązują się z tej umowy, która została zawarta — stwierdził lider Konfederacji Korony Polskiej.
— Nie wygłoszę tu programowego wystąpienia prezesa partii politycznej. Nie będę tego robił, bo tutaj przyjechaliśmy dziś słuchać tego, co będą mieli do powiedzenia eksperci w 12 dyskusjach, które przed nami. Chciałbym jednak odnotować jeden istotny kontekst naszego spotkania, który nadaje mu szczególnej pilności — powiedział.
— Zostaliśmy wszyscy zdefiniowani jako faszyści. I to jest kontekst bynajmniej nie tylko bieżączki politycznej, tej brutalnej walki, która jest z nami prowadzona, walki nierównej, w której nie korzystamy z dostępu do rozmaitych paśników, z których składa się aktualne państwo polskie, tak dalece nierealizujące polskiego interesu narodowego — dodał.
— Nie powinniśmy popadać w żadne niezdrowe resentymenty, bo zebraliśmy się tu, by radzić, by dzielić się informacjami. No, ale nie możemy abstrahować od tego, że tu właśnie, w Łochowie, 31 stycznia 2025 r. to się w jakiejś mierze rozstrzyga: czy Polacy będą mogli swobodnie u siebie, na swoim, egzekwować swoje naturalne, przyrodzone prawa i powołania. Te talenty, te łaski rozliczne, którymi dobry pan Bóg obdarzył naród polski i pozwolił, żeby w naszych tysiącletnich dziejach standard cywilizacji łacińskiej był w tak piękny sposób kultywowany przez Polaków. To się właśnie rozstrzyga — mówił.
— Piekło ryczy i słychać to nawet tu, w Łochowie. Próbowano nawet tę konferencję udaremnić. Bardzo dziękuję gospodarzom tego miejsca, że mimo różnych ciśnień sytuacyjnych, wywiązują się z tej umowy, która została zawarta — stwierdził.
— Albo my, albo oni. Albo my, Polacy, u siebie, na swoim, swój do swego, po swoje. Albo starsi i mądrzejsi nami zarządzą. I, jak widać, już byli w ogródku, już witali się z gąską. Już mieli poczucie, że wszystko gra. Już sądzili, że to wszystko ogarniają, że „ostateczne rozwiązanie sprawy polskiej”, cytując klasyków totalitaryzmu dwudziestowiecznego, może być skierowane do ostatecznej realizacji. A oto trafia kosa na kamień. Kongres Inicjatyw Narodowych Gospodarczych Samorządowych staje się faktem — mówił Braun.
Od sobotniego przedpołudnia w ramach Kongresu partii Brauna trwają panele tematyczne. W jednym z nich, poświęconym gospodarce, biorą udział Janusz Korwin-Mikke oraz Robert Gwiazdowski [ale są i inni gwiazdorzy na „kongresie”: m.in. Jan Pospieszalski, Skalik, Marta Mrzygłód – sekretarz Korony z asystentem, Ireneusz Jabłoński – kolega Gwiazdowskiego z Centrum Smitha, porządku pilnują mundurowi z ruchu „Bronimy Polskiej Granicy, byli też „kamraci” Marcin Osadowski i Wojciech Olszański, mający problemy z prawem patostreamerzy i liczni strojni górale]. Odbywają się również dyskusje poświęcone m.in. demografii.
Kongres odbywa się w kontekście ambicji Grzegorza Brauna, by poszerzyć wpływy Korony i stworzyć tzw. front gaśnicowy. Chodzi o przedwyborczą koalicję środowisk i partii, w której spoiwem będzie przekaz antyunijny, antyukraiński i antysystemowy„. (Onet.pl)
Polecam relację Piotra Olejarczyka – dziennikarza Onetu, uczestnika KINGS z dokumentacją fotograficzną oddającą AURę…
„Na kongresie KINGS [Kongres Inicjatyw Narodowych, Gospodarczych, Samorządowych] jest 700 osób, ale król jest tu tylko jeden. Grzegorz Braun robi sobie selfie z chętnymi, podpisuje gaśnice, z każdym chwilę porozmawia”.
„Gdy jednak proszę o krótką rozmowę, Braun odmawia. Zapewnia, że może ze mną porozmawiać dłużej, ale muszę się z nim najpierw umówić na wywiad.
Kilka zdań udaje się jednak zamienić, m.in. o froncie gaśnicowym, czy o Konfederacji Sławomira Mentzena i Krzysztofa Bosaka. Braun wciąż nie zdradza, czy, kiedy i z kim będzie tworzył szerszą koalicję na prawicy, ale podkreśla, że takie rozmowy trwają„.
https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/kongres-korony-grzegorz-braun-zaprosil-mnie-do-auta-ktos-musi-to-posprzatac/60ln15h,79cfc278
————————————–
No cóż, przykład udanego recyklingu politycznego i zagospodarowania odpadów (poparcie >5% i szansa na mandaty parlamentarne).
Poruszony optymizmem „gaśnicowych” zerknąłem na bieżący stan poparcia partii politycznych w Polsce – średnie miesięczne (regresja w okresie 15/10/2023 – 01/2026 ) w okresie ostatnich 8. miesięcy: V. or VI. 2025 – styczeń 2026:
…………..05/2025…01.2026………….zmiana: punkty procentowe /pp
KO………30.7%…33.7%……….plus 1.6pp
Pis………29.9…..26,4…….. minus 3.5
Konfa….14.8……11.5……… minus 3.3 różnica istotna statystycznie
Korona…5.0…….8.3………….plus 3.3
Lewica…6.2…….6.5…………..plus 0.3
Niezdecy7.3…….4.8……….minus 2.5 różnica istotna statystycznie
Razem…3.8…….3.9…………..plus 0.1
PSL……..3.6…….2.6……….minus 1.0
PL2050..4.3…….2.2……….minus 2.1 różnica istotna statystycznie
No i cóż tu widać, że zmiany różnicy poziomu poparcia w analizowanym okresie dla poszczególnych partii i koalicji są praktycznie nieistotne statystycznie dla poziomu ufności 95% i liczebności prób – z wyjątkiem in minus – Konfy, niezdecydowanych, PL2050…
Czyli jeszcze wiele może się zmienić, ale oficjalny wynik wyborów będzie taki jak trzeba…
Braun zawdzięcza swój sukces rozczarowanym wyborcom PiS.
W 2015 PiS odniósł podwójne zwycięstwo m.in. dlatego, że obiecał ochronić Polskę przed imigracją i „zielonym ładem”. Później jednak okazało się, że Morawiecki ściąga do Polski setki tysięcy egzotycznych imigrantów, a w Brukseli ochoczo podpisuje projekty spod znaku ochrony klimatu. PiSowska machina propagandowa sprytnie to tuszowała, niemniej jednak w 2019 Konfederacja z powodzeniem oparła na tym swoją kampanię wyborczą, co pozwoliło jej wejść do Sejmu, a przy okazji osłabić PiS, który stracił bezpieczną większość w Sejmie.
Konfederacja miała ograniczone zasięgi, ale gdy KO przejęło władzę i media publiczne, o aferze wizowej czy kłamstwach Morawieckiego dowiedziało się znacznie więcej wyborców PiS. Wprawdzie wielu z nich ogląda tylko „Republikę”, ale są również tacy, którzy czerpią informacje z różnych źródeł. Pokazane czarno na białym złodziejstwo PiS też im się mogło nie spodobać
Oczywiście rozczarowani zwolennicy Kaczyńskiego nie przeszli do KO czy Lewicy. Główną alternatywą była dla nich Konfederacja. Rządził nią jednak Mentzen, który niekoniecznie ich do siebie przekonywał, bo mówił językiem trafiającym do młodych mężczyzn, nie do starszego, religijnego elektoratu.
I wtedy Braun odszedł z Konfederacji „na swoje”. Prawdopodobnie była to dobrze przemyślana decyzja. Wizerunkowo Braun jest zupełnie inny niż Mentzen. Używa odmiennego języka i środków niewerbalnych. Nie opowiada o ekonomicznej szkodliwości rozdawnictwa, tylko o objawieniach Matki Boskiej z Gietrzwałdu, a to o wiele lepiej trafia do wspomnianego elektoratu. W rezultacie wyborcy, którzy zostaliby w domu lub mimo wszystko zagłosowali na PiS, przeszli do Brauna. Było to wyraźnie widać w sondażach.
Kaczyński rozpoczął więc umizgi do Brauna w celu stworzenia koalicji po wyborach. Sprawy się jednak skomplikowały, bo ambasador USA wezwał Jarosława na dywanik i powiedział, że jeśli ten będzie się kumał z Braunem, to PiS straci poparcie USA. Bo w USA nawet dla trumpistów antysemityzm jest nie do przyjęcia. W rezultacie Kaczyński ma problem. Można się spodziewać, że będzie chciał zniszczyć Brauna. Czy mu się to uda? To zależy od tego, kto naprawdę za Braunem stoi.
@pielnia11 1 lutego 2026 11:14
Służby służbami, ale wpływowe środowiska żydowskie, zwłaszcza z USA, zawsze były bardzo wrażliwe na tego typu wybryki i skutecznie reagowały (wystarczy przypomnieć tzw. ustawę o IPN uchwaloną przez PiS w 2019 roku). Tymczasem Braunowi wszystko uchodzi na sucho.
Niejaki Wojciech Olszański, pseudonim „Jaszczur”, już dwukrotnie spędził kilka miesięcy w zakładzie karnym za antysemityzm, choć ogląda go w Internecie raptem kilka tysięcy osób, z czego duża część dla tzw. beki. Gdyby nie te jego pobyty w więzieniu, sam bym podejrzewał, że realizuje misję ośmieszenia poglądów narodowo-prawicowych, zwłaszcza że jest zawodowym aktorem. Braun ma nieporównanie większe zasięgi i możliwości oddziaływania na opinię publiczną, a mimo to nikt jak dotąd nie zrobił z nim porządku. Zastanawiające.
@Kalina 1 lutego 2026 10:08
Zachęcająca recenzja. Nawet nie wiedziałem, że Sorrentino zrobił nowy film. Kolejny obraz schyłku europejskiej cywilizacji. Przed chwilą sprawdziłem z pewnym zaskoczeniem, że „Wielkie piękno” zostało nakręcone w 2013 roku. Już wtedy pojawiały się takie nastroje („Melancholia” von Triera jest z 2011), a przecież z dzisiejszej perspektywy to były wciąż dobre, stabilne i optymistyczne czasy. Nikomu nawet nie przychodziło do głowy, że wkrótce Putin napadnie na Ukrainę, w USA będzie rządził wariat, itd., itp.
Muszę obejrzeć. Pozdrawiam.
@volter 9:54
„Braun przypomina Polakom Juranda ze Spychowa i rośnie na bohatera. Rozbicie Hanukki w Sejmie czy rozbicie sprzętu audio prelegentowi nabrało we oczach gawiedzi.. rangi bohatera. O b r z y d l i w e!”
Czy ktoś jest mi w stanie wytłumaczyć, dlaczego ten przestępca jeszcze nie siedzi?
@Slawczan:
W 2010 PO odpolityczniało prokuraturę. Zarządzał prokuraturą Andrzej Seremet — wybrany przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego (co oprócz próby odpolitycznienia było chyba próba depolaryzacji skłóconej Polski).
Nie mam żadnych powodów by atakować Seremeta za propisowskie działania — zarzuty mówią raczej o pewnej politycznej nieskuteczności, choćby w braku dobrej komunikacji medialnej. Niemniej,tu nie Tusk był decyzyjnym.
@remm:
Ale wyborcy Brauna nie są osobami starszymi — raczej mają być w średnim wieku (30-40 lat). Trudno też mówić, jakie znaczenie ma tam religijność, skoro Braun przyjął Olszańskiego, który jest mocno antyreligijny. No i Brauna gospodarczo… cóż, wystarczy powiedzieć, że wsparły go osoby związane z Centrum im. Adama Smitha…
*
Ja wiem, rozumiem, taki dowcip niemieckiego komika słyszałem:
Na prawicy jest łatwiej. Prawicowiec spotyka kogoś:
— Kochasz Trumpa?
— Kocham.
— Jesteś przeciw aborcji.
— Jestem.
— Nienawidzisz gejów?
— E… ja do nich nic nie mam…
— Spoko, nauczymy cię!
A na lewicy:
— Nienawidzisz Trumpa?
— Nienawidzę.
— Jesteś za wolnością wyboru?
— Jestem.
— Popierasz prawa LGBTQ+?
— Popieram.
— Jesteś weganinem?
— E… nie…
— Spadaj faszysto!
Żart żartem, ale tam środowiska bardzo często kleją się na zasadzie pojedyńczego hejterskiego postulatu. A Braun zbiera wszystkich, którzy są bardzo ostro przeciwko obecnej Polsce, Unii, czy cywilizacji zachodniej. Podobnie niespójne zresztą potrafią być Konfederacja, czy PiS.
Do rem: napisałeś (21:29):”Braun zawdzięcza swój sukces rozczarowanym wyborcom PiS.”. Chyba jest to trafna diagnoza psychologicznie i na to obecna władza nie ma lekarstwa. Ale w kolejnym Twoim wpisie napisałeś: „Tymczasem Braunowi wszystko uchodzi na sucho. Zastanawiające”.
I ja tego nie jestem w stanie zrozumieć, że obecna władza, mimo przychylności USA do walki z antysemityzmem nie podejmuje widocznych i skutecznych działań antybraunowych. A może coś podejmują ,ale jest to ,przynajmniej dla mnie ,niewidoczne i nieskuteczne. Oby nie obudzili się z ręką w nocniku i my wszyscy razem z nimi, bo faszyzm na horyzoncie. Brakuje mi w choćby „Polityce” fachowej oceny tego problemu od strony psychologicznej ,socjologicznej, a przede wszystkim organizacyjnej
@szarotek,shrinki
Antysemityzm genetyczny , czy raczej antysemityzm nowoczesny, a może ponowoczesny, wywodzący się z konfliktu izraelsko – palestyńskiego?
Warto przeanalizować w jakim stopniu rządy PiS wpłynęły na wzrost postaw antysemickich.
Kultura Liberalna nr.310 2014. Kto nas uczy antysemityzmu?, rozmawiają I.Krzemiński i A, Smolar.
Postawy antysemickie w 1992 deklarowało 17% badanych, w 2002- 27%, w 2012 spadek do 20%.
Odrzucenie antysemityzmu, przeciwko aktom antysemityzmu protestowało: 1992-10 do 12% badanych w 2002 – 18% w 2012 – 21%. Wśród ludzi młodych ten odsetek wynosił 30%.
Widać jasno, że do rządów Kaczyńskiego antysemityzm był w odwrocie, szczególnie wśród młodego pokolenia.
Antysemityzm zwany genetycznym – ściśle powiązany z religią katolicką jest w środowiskach wiejskich powszechny wśród pokolenia 60+, ludzie ci raczej nie słyszeli o Romanie Dmowskim, przekaz rodzinny głosił, że Żydzi oszukiwali biednych Polaków, częstym motywem jest mord rytualny.
Pogromy z 1941 w łomżyńskich miasteczkach miały wielorakie źródła, tradycyjny antysemityzm obecny w kościele, silne wpływy ONR- nazywany „narodówką”, istotny motyw grabieży na majątku pomordowanych sąsiadów.
Tak czy inaczej, „przez długie osiem lat” partie głoszące poglądy antysemickie urosły w siłę, choć trudno wprost obwiniać Kaczyńskiego i spółkę o ich propagowanie. Wystarczył sączony w społeczną tkankę jad nienawiści, który materializował się w postaci nowoczesnego faszyzmu. Znamy reżyserów tego nurtu, aktualnym staje się pytanie – ile w tym przedsięwzięciu”teatrum grozy”, a ile prawdziwej grozy?
Jeżeli młodzi naziole poszukują Wodza, to Reżyser nie spełni tej roli.
A żydo-komunistów należało wyeliminować po 89 roku. A nie dogadywać się z ruskimi bandziorami i chlać z nimi wódę
@remm
1 lutego 2026
22:01
@Andi
1 lutego 2026
23:21
Tutaj opis postepowania karnego przeciw Braunowi:
https://www.pap.pl/aktualnosci/planowana-rozprawa-w-procesie-grzegorza-brauna-odwolana-obronca-europosla-podal
Czy jestescie w stanie mi wytlumaczyc, dlaczego tego nie wiecie? Czy w waszych bankach takich informacji nie ma?
@PAK4
2 lutego 2026 7:42
A sprawa cywilna? Zdrada, spisek i mord to dosyć poważne zarzuty.
PAK.. wyraźną sympatię i poparcie znajduje Braun wśród kresowiaków i ich potomków.Antyukraińskie strony w propagandzie odnoszą coraz większe echo, Z praktyki nie tylko na blogach wychodzi że to część inteligencji ultrakatolickiej. Och jakie zachwyty wzbudza jego Szczęśćboże i następujące po nim PIERDOLAMENTO O ŁACIŃSKIEJ KULTURZE Polaków.! Komponent antykołchozowy,i antyunijny itp itd. ODPUSZCZAJĄ MU WSZYSTKO HURTEM,
Stara inteligencja wymarła, żyją ich dzieci które niosą zdrową miarkę przedwojennego antysemityzmu,, no i słowianofilstwa którego ucieleśnieniem jest Władymirycz, P. Sciskając koraliki ..mówią święty mąż. W ppoczątkach listooada byłem z takim osobnikiem w oddz, rehabilitacji po operacji biodra. On podobnie jak ja już mentalnie i fizycznie odstajacy od normy , Było bardzo daleko do wc i w środku nocy trudno było sobie poradzić z fizjologią.. On trzymając w dłoni ptaka w sali obok drzwi ..pytał skromnie Proszę Państwa czy to jest męska wc. @@@..
To znaczna część i zaplecze MORALNE GRZESIA. W szpitalu porzadek z rozlanym moczem robi salowa zdrowy oopierdziel też ona załatwia. W POLITYCE..po takim, zasrańcu jednak długo nie sprzątają no i lubią gdy jest publiczny smród.
Partia Brauna uzywa retoryki antysemickiej, co jest obrzydliwe, ale co chyba wazniejsze – jest prorosyjska. Z powodu i jednego, i drugiego powinna byc juz dawno zdelegalizowana, a jej wpływy ostro tępione
@Chandra, szarotek
Dziekuje za rozsadny komentarz. Nie rozumiem tylko tej „genetyki”. Chcialam zapytac szarotka, jakie geny i na ktorych chromosomach determinuja antysemityzm. Takze poprosic o wskazanie genetycznych badan populacyjnych, ktore by wykazaly zwiekszone wystepowanie wsrod osob narodowosci polskiej. Rozumiem, ze takiej informacji sie nie doczekam.
No coz, jestem z pokolenia 60+, choc nie wiejskiego. Z domu antysemityzmu nie wynioslam, babcia z sentymentem wspominala, ze swojemu sasiadowi co piatek szla gasic swiatlo (wiadomo, szabat).
Ale jak moja mama zaczela sluchac radia Maryja… No to juz nie bylo tematu.
Andi
1 lutego 2026
23:21
@volter 9:54
„Braun przypomina Polakom Juranda ze Spychowa i rośnie na bohatera.
Mój komentarz
Mało tego. Ten Jurand jest odważny oraz wykształcony i mądry, Przecie zgaszenie chanukowych świec w Sejmie nie było napaścią na kogokolwiek, było odważnym wystąpieniem rozsądnego człowieka w obronie naszych polskich tradycji, naszej polskiej, a nie jakiejś tam brukselskiej kultury. Braun oczyszcza Polskę z obcych naleciałości, robi to oględnie, lecz zdecydowanie. Takie aprobujące stanowisko wobec czynów Brauna prezentuje duża grupa elektoratu.
Skoro można nie wierzyć w szczepionki, to dlaczego mamy wierzyć w obcą propagandę, która szkaluje Brauna, prawdziwego Polaka, godnego przedstawiciela Polski na arenie międzynarodowej. Taka jest myśl przewodnia jego zwolenników, mająca nikły związek z prawdą, poznaniem, obeznaniem i zwykłą uczciwością, ale wedle zwolenników Brauna jest to myśl prawdziwie polska, patriotyczna, myśl hasłowa lecz sensowna, śpiewna i śliczna.
Niech obca świeca w Polsce nie stanie. Prosimy o więcej nasz piękny panie.
TJ
Dzisiaj w telewizji dziennikarze pytają zaproszonych gości z czego wynika popularność Konfederacji i osobiście Grzegorza Brauna?
Przedstawiono sondaż w którym KO ma 30 procent poparcia, PiS 20 procent, a Konfederacje 22 procent poparcia wyborców.
Formułowane są zarzuty wobec Konfederatów, że są prorosyjscy i prezentują inne wartości niż pozostałe partie. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie?
Przecież nie rządzili i nie rządzą. Nie mają poparcia amerykańskiego ambasadora.
Dlaczego zatem tyle czasu w mediach poświęca się Grzegorzowi Braunowi?
@Slawczan:
Możesz mieć rację — tu trzeba by dokładnie przeanalizować zarzuty Macierewicza z prawnikami. Ja prawnikiem nie jestem. Na moje „oko” niektóre mogłyby się kwalifikować by takie powództwo wnieść.
@volter:
Znam tylko jedną osobę, która uciekała przed Ukraińcami (choć mieszkała na południe Kresów, ale echa do niej dotarły i wymusiły ucieczkę) i trauma jej trwała długo. Jeszcze w IIIRP (do setki się zbliża) potrafiła narzekać na ukraińskie zestawienia barw na środkach komunikacji. Gdy jednak w 2022 zaczęła się pełnoskalowa inwazja na Ukrainę, włączyła się w pomoc (choć w tym wieku, to włączenie to raczej głównie zagrzewanie innych).
Jak tak jeżdżę i widzę, że gdzieś dużo jest kiboli, wpływy kultury kibolskiej wyraźne, poziom zaś wykształcenia niezbyt wybitny, to spodziewam się, że znajdę tam napisy typu „Wołyń pamiętamy”, albo „Stop banderyzmowi”. I się nie zawodzę.
Podsumowując: prawda jest bardziej smutna niż to rysujesz. Nie wiem, co czują potomkowie (bo, wróć, ten pan zaraz będzie miał 100 lat, a wtedy był dorastającym dzieckiem — ilu takich przy życiu) ofiar jako jakaś wspólnota; jednak nawet jeśli nie zachowywaliby się jak ten znany mi pan, to są dość nieliczną grupą. Ci, którzy są antyukraińscy nie popierają przez rodzinne wspomnienia, ale przez to, że są grupą wyjątkowo podatną na manipulację.
> Stara inteligencja wymarła, żyją ich dzieci które niosą zdrową miarkę przedwojennego antysemityzmu
Ale wiesz, tak społecznie to dość ciekawe, bo kiedyś nacjonalizm był raczej postawą elitarnie-inteligencką, gdy większość podlegała chętnie i pokornie temu, czy innemu cesarzowi. Teraz elity często pociąga europejska federacja, a masy oddały się nacjonalizmowi.
*
Ale pisałem kiedyś o „woli mocy”. Dodałbym też, że jest jakaś uwodząca moc zła. Może to karmienie się prowokacjami, niemniej to zło często wygląda na zupełnie zbędne z punktu widzenia choćby i antyludzkiej, hejterskiej polityki.
@PAK4 2 lutego 2026 9:25
Jeśli nawet Braun ma takie same poglądy ekonomiczne jak Mentzen, to nie artykułuje ich na tyle często i wyraźnie, aby ludzie go z nimi kojarzyli, a to dziś jest najważniejsze. Mentzen chodzi po mediach i mówi, że rozdawnictwo należy ukrócić, Braun w ogóle nie zajmuje się gospodarką.
Nie znam statystyk wiekowych wyborców Brauna, ale widzę, że jest on bardziej „swój” dla typowych wyborców PiS – starszych, słabiej wykształconych, mieszkających w mniejszych ośrodkach. Konfa Mentzena jest bardziej wielkomiejska – głosuje na nią np. wielu studentów i informatyków.
@pielnia11 2 lutego 2026 10:38
Czasem światem rządzą układy, o jakich nie śniło się autorom najbardziej sensacyjnych powieści szpiegowskich. Jak w gabinecie luster – nie wiadomo, kto jest kim i gdzie naprawdę stoi.
Kilka lat temu w Internecie ukazało się zdjęcie Brauna na Placu Czerwonym z Leonidem Swiridowem – byłym korespondentem rosyjskich mediów w Warszawie, który został wydalony z Polski pod zarzutem szpiegostwa. Wydalenie nastąpiło w 2015, zdjęcie pochodzi z 2018. Zamieścił je w mediach społecznościowych sam Swiridow. I tu pojawia się pytanie, dlaczego to zrobił.
Braun się tłumaczył, że pojechał do Moskwy kręcić jakiś film, a Swiridow, którego znał z Polski, mu w tym pomagał. Tylko że gdyby obu panów łączyła przyjaźń lub znajomość oparta na wzajemnych przysługach, Swiridow nie udostępniłby tej fotografii publicznie, bo znał Polskę i wiedział, że w ten sposób zaszkodziłby Braunowi.
Co więc zamierzał osiągnąć? Co i komu zakomunikować?
Być może chciał po prostu powiedzieć: „Patrzcie, Braun to nasz człowiek, ale nic mu nie zrobicie, bo nic na niego nie macie, my jesteśmy lepsi”. Ale mogło też chodzić o to, aby odbiorcy komunikatu uwierzyli, iż Braun jest rosyjskim agentem, choć naprawdę nim nie jest. Bo jest np. tylko pożytecznym idiotą, który ma odwracać uwagę od prawdziwych szpiegów. A może i Swiridow, i Braun naprawdę pracują dla służb innego kraju i chcą się uwiarygodnić wobec Rosjan?
W takich przypadkach należy brać pod uwagę wszystkie możliwe opcje, nawet te najmniej prawdopodobne. Jedno jest pewne – Leonid Swiridow już niczego nie powie. Zmarł nagle rok temu, w styczniu 2025, w wieku zaledwie 60 lat. Tydzień przed śmiercią odwiedził Białoruś, gdzie spotkał się w jakiejś restauracji m.in. z Tomaszem Szmydtem, byłym pisowskim sędzią. Szmydt zamieścił zdjęcie z tego spotkania na portalu X.
@remm:
Mam opis elektoratu Konfy z 2023 (CBOS). Osoby raczej średnio wykształcone (mniej osób z wyższym wykształceniem niż średnia wśród wyborców), dobrze zarabiające, rzadziej niż średnia chodząych do kościoła. No i oczywiście: młodzi mężczyźni.
Z ubiegłorocznych wyborów: poparcie Mentzen miał na prowincji większe niż w miastach (źródło: TVP). Oczywiście, może być tak, że bardziej skupił się na elektoracie wiejskim (źródło: OkoPress 😉 ). Niemniej to mi pasuje do odwiedzanych w kampanii wsi: tam panował Nawrocki, a za nim Mentzen. Ba! przejżdżałem przez wieś, w której wisiały tylko plakaty Mentzena.
Jak widzisz, najlepsze badanie znalazłem dla roku 2023, gdy jeszcze Braun był działaczem Konfederacji, trudniej mi teraz komentować jego elektorat (na szybko nie odgrzebałem tego aktualnego), ale sądząc po plakatach, to dość równy rozkład w całym kraju, z lekką przewagą wsi.
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/informator-fbi-trump-pod-wp%C5%82ywem-chabadu-i-izraela-epstein-powi%C4%85zany-z-mosadem/ar-AA1VwvDi?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=6981a9d8bcac4fd59bbd33891a75fa20&ei=9
Czy to prawda czy fejk?
@Kalina:
Chyba chodzi o ten dokument:
https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet%209/EFTA00090314.pdf
Przynajmniej nie znalazłem innego z FBI, Trumpem i Chabad-Lebowicz.
@PAK4
3 LUTEGO 2026
18:47
Nawet wczoraj Tusk wspominał o powiazaniach Epsteina z Mosadem i słuzbami rosyjskimi, wiec zapewne cos w tym jest. Łebski facet byl z tego Geoffreya:))) Dla mnie – bardzo interesujaca jest postać jego przyjaciółki – Ghislaine Maxwell, córki potentata prasowego, który pod wpływem oskarzeń o przekrety prawdopodobnie popełnił samobójstwo. Ale jego imperium istnieje, kieruje nim jego syn. Ghislaine – piękna kobieta, gwiazda brytyjskiego i amerykańskiego towarzystwa, została dla Epsteina naganiaczką i stręczycielką mlodych dziewcząt. Dostała 20 lat, z czego juz część odsiedziała. Wyjdzie jako starsza pani, ale zapewne wciąż piękna, no i bogata:)))
@PAK4
3 LUTEGO 2026
18:47
Raport Federal Bureau of Investigation – chyba sprawdzono te informacje. Niektóre są super – np. jak to prof. Dershovitz, którego studentami byli bracia Kushnerowie, oswiadczył, ze gdyby znów był młody, to zaopatrzyłby sie w spluwe i został agentem izraelskim:))) To sie nazywa patriotyzm!:)))
@Kalina:
Co do służb: jakby ktoś chciał zebrać materiały kompromitujące na elity, albo podpowiadać im na rauszu, jaką mają prowadzić politykę, to Epstein był na miejscu.
Nie podzielam natomiast jakiejś fascynacji sprawą. Do akt zerknąłem z ciekawości, jak to to się analizuje, ale cóż, szukanie igły w stogu siana — to miliony stron, z ogromem codziennych dokumentów, „prasówkami”, albo donosów. Gdy wrzuciłaś linka, to poszukałem po słowie „Chabad”, który występuje tylko ok. 25 razy, więc dało się szybko odfiltrować nieciekawe i sprawdzić.
@Kalina
„Wyjdzie jako starsza pani”
Wiem, że wszystko jest względne, ale Ghislaine ma już teraz 65 lat…
@shrinki
Antysemityzm genetyczny, to rzecz jasna przenośnia, czy fortunna?- wątpię.
Mądra Babcia wszczepiła mi, raczej filosemityzm niż nieuzasadnioną nienawiść, więc mamy podobne doświadczenia.Krewni z Grajewa i Szczuczyna byli świadkami morderstw na żydowskich sąsiadach, niczego nie usprawiedliwiali i jako wierni KK szczerze je potępiali.
Kiedy politycy próbują zamknąć nas w ciemnych jaskiniach swojej podświadomości, rzeczywistość przynosi pocieszenie. bo jest złożone i nie mieści się fałszywych hasłach.
@passpartout
4 LUTEGO 2026
9:49
No proszę, czas leci…ale zycie miała ciekawe:)))
PAK4: Nie podzielam natomiast jakiejś fascynacji sprawą.
No cóż, jedni lubią porno, inni programy Makłowicza lub Wołoszańskiego, pani Kalina zaś bardzo lubi o Żydach, zwłaszcza tych knujących wszechświatowe spiski. Dawniej były „Protokoły mędrców Syjonu” (pewno i tak ma na nocnym stoliku), wraz z rozwojem technologii można demaskować Żydów w internecie nieomal w czasie rzeczywistym.
Tout comprendre, c’est tout pardonner. To w jej sytuacji życiowej niegroźna obsesja.
@babilas:
Odbierałem uwagę Kaliny jako idącą po linii piękni i bogaci. W sumie, po linii Żydzi fascynacji tym bardziej bym nie podzielał.
@babilas
Unikałam zwrócenia uwagi na fakt, że Epstein, Maxwell i ich akolici to z pochodzenia Żydzi, żeby ktoś, kto o tym nie wie, nie miał pożywki do twierdzeń, że Żydzi rządzą światem zawiązując spiski. No, ale Pan najwyraźniej musiał…:))) Co do jakichś fascynacji sprawą – wystarczająco dużo mówił o tym Donald Tusk i media, zwłaszcza w kontekście powiązań Epsteina z rosyjskimi służbami, żeby się nie zainteresować. Swoją świetną formę stracił Pan dawno, teraz wykonuje zjazd po równi pochyłej
PAK4: Odbierałem uwagę Kaliny jako idącą po linii piękni i bogaci.
I dlatego „szukałem po słowie Chabad”. Logiczne.
Kalina: Unikałam zwrócenia uwagi na fakt, że Epstein, Maxwell i ich akolici to z pochodzenia Żydzi, żeby ktoś, kto o tym nie wie, nie miał pożywki do twierdzeń, że Żydzi rządzą światem
I dlatego Deus ex machina zrobiłam wrzutkę do artykułu zatytułowanego „Trump pod wpływem Chabadu i Izraela, Epstein powiązany z Mosadem”. Robi sens. Tak samo jak piski z podniecenia na każdą wzmiankę o Żydach.
Doprawdy, czasami łapię się na tym, że nieelegancko traktuję was jak demencyjnych staruszków – ale na litość boską i ludzką – nie dawajcie mi do tego powodów.
@babilas
6 LUTEGO 2026
2:48
Proszę jeszcze raz przeczytać posty, zwłaszcza swoje. Ile Pan ma, przepraszam, lat? Sprawia Pan wrazenie, ze pańska demencja postepuje w galopujacym tempie. Gdzie Pan znalazł sugestie (przed pańską „demaskacja” oczywiscie), ze Epstein byl Żydem? Czyżby goj nie mogł byc agentem Mosadu za godziwa cene?:)))
@babilas:
Kalina zacytowała newsa, który wskazywał na możliwy głębszy wątek. I jej przyznam, że z newsów wyprowadzonych z akt Epsteina ten jest jednym z ciekawszych. Ale o tym jeszcze nie wiedziałem odpowiadając Kalinie. Otóż używając wcześniej wyszukiwarki akt Epsteina postanowiłem sprawdzić. Okazało się, że jest notatka FBI na ten temat. A szukałem po słowie, którego się częstego występowania najmniej spodziewałem. Oczywiście, jakie to słowo wyczytałem z notki MSN.
BTW., co do etniczności Epsteina 😀
https://pl.euronews.com/2025/11/16/jeffrey-epstein-uwazal-sie-za-polaka-ujawniono-list-na-temat-katastrofy-smolenskiej-i-dona
@PAK4
Żydzi z Polski potęgą są i basta:))))